Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag är faktiskt helt såld på silver, lite för mycket. Jag hör bara alla positiva saker om att skaffa silver nu, men inte de negativa?
Var finns de negativa argumenten mot silver, förutom stöldrisk dårå?
Jag är själv ganska tungt investerad i silver. Finns flera nackdelar som inte går att förneka både om själva silvret i sig, men även om vart du får din information och människorna som diskuterar runt silver.
• Om du följer HyperReport, Fabian4Liberty, Jim Rogers, Eric Sprott, Silverdoctors, Mark Maloney, Goldsilver och alla andra stora media/youtube-nissar så är alla dessa källor antingen partiska i den mening att de själva är kraftigt investerade i silver, dom säljer silver, eller så har dom sagt att silver ska "rusa" upp i 5 års tid nu.
Om du går igenom dessa människors Youtube-kanaler och tittar tillbaka till 2011 t ex innan raset, så snackade alla om att det var på väg upp till $150-200. Precis som de även säger nu.
• Spreaden är enorm tycker jag. Folk pratar om att silver gick bra 2012. Jag köpte på low 2012 och har inte fått mina pengar tillbaka än om man tittar på priset jag köpte för och vad det nuvarande spot-priset är. Bevisligen så går det inte SÅ bra om människor inte ens gått mer än +-0 på 1 år.
• Har upptäckt att det är väldigt jobbigt att försäkra, försäkringsbolagen verkar inte förstå det alls. Det kanske finns något speciellt försäkringsbolag som riktar in sig att försäkra värdemetaller, men om du har typ IF eller dylikt så blir det mycket diskussioner med dom...
• Manipulering. Folk är överens om att det pågår en viss manipulering på marknaden. Däremot så vet man ju inte riktigt hur mycket; de som slavar efter PM's påstår att det är manipulering varje gång Silver och Guld går ner (Kika bara in Silverdoctors); och verkar påstå att allt som inte är uppåt är olaglig manipulering.
Hela osäkerheten med manipuleringen gör att man inte har någon som helst koll på hur silver kommer att gå de närmaste åren. "Experterna" ändrar sina gissningar hela tiden, de säger att silver kommer att sluta på $40 för 2013, medan de snackade om att silver skulle rusa förbi $50+ under 2012. Samtidigt så säger andra att silver ska till $100+, medan vissa säger $500+.
SLUTSATS:
Silver är en osäker investering i den mening att informationen där ute kommer mest ifrån partiska medier och perspektiv. Dessutom är det väldigt osäkert just eftersom att det pågår manipulation av okänd mängd. Detta gör att det är svårt att läsa grafer och se framåt för hur det skulle se ut.
Jag lägger inte till i mina positioner för silver, och jag kommer inte göra det. Jag kanske säljer av 25% eller så av mitt silverinnehav om vi når någonstans kring $35-$40 för att balansera min portfolio då jag anser att jag är alldeles för tungt investerad i PM's just nu.