2013-02-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Vad är detta? Investeringsguld ska ju vara befriat från skatt???

Osäker själv. Men antagligen kapitalvinstskatten som ska betalas. Det du kanske tänker på är att guldet är fritt från moms.
Citera
2013-02-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Vad är detta? Investeringsguld ska ju vara befriat från skatt???

Tror du blandar ihop begreppen lite, investeringsguld är undantaget från moms, men eventuella vinster på handel med investeringsguld ska Kapitalvinstbeskattas, precis som aktier.
Citera
2013-02-11, 17:13
Medlem
teflonpannan69s avatar
Jag är faktiskt helt såld på silver, lite för mycket. Jag hör bara alla positiva saker om att skaffa silver nu, men inte de negativa?

Var finns de negativa argumenten mot silver, förutom stöldrisk dårå?
Senast redigerad av teflonpannan69 2013-02-11 kl. 17:30.
Citera
2013-02-11, 18:49
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag är faktiskt helt såld på silver, lite för mycket. Jag hör bara alla positiva saker om att skaffa silver nu, men inte de negativa?

Det är tungt att bära med sig om man ska köpa en bil fast blir ration 10:1 lär det inte vara några problem.
Citera
2013-02-11, 21:03
Medlem
Citat:

Det finns inget negativt med silver. Eller jo, om man väljer fel form av silver. Du ska endast köpa fysiskt silver. "If u dont hold it, you dont own it".
Citera
2013-02-11, 22:20
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:

Förfalskning är en risk, men den är nog att betrakta som obefintlig om man köper nya mynt från en välkänd ÅF som köper direkt av präglaren.
En annan negativ sak, eller argument mot silver, är att priset har gått upp mycket sedan senaste botten. Inget träd växer till himlen.
Jag tycker dock att alla de positiva argument som du säkert redan hört, väger upp tillräckligt för att man åtminstone ska lägga en del av sina besparingar i fysiskt silver och guld.
Citera
2013-02-12, 09:21
Medlem
xertions avatar
Citat:

Jag är själv ganska tungt investerad i silver. Finns flera nackdelar som inte går att förneka både om själva silvret i sig, men även om vart du får din information och människorna som diskuterar runt silver.

• Om du följer HyperReport, Fabian4Liberty, Jim Rogers, Eric Sprott, Silverdoctors, Mark Maloney, Goldsilver och alla andra stora media/youtube-nissar så är alla dessa källor antingen partiska i den mening att de själva är kraftigt investerade i silver, dom säljer silver, eller så har dom sagt att silver ska "rusa" upp i 5 års tid nu.

Om du går igenom dessa människors Youtube-kanaler och tittar tillbaka till 2011 t ex innan raset, så snackade alla om att det var på väg upp till $150-200. Precis som de även säger nu.

• Spreaden är enorm tycker jag. Folk pratar om att silver gick bra 2012. Jag köpte på low 2012 och har inte fått mina pengar tillbaka än om man tittar på priset jag köpte för och vad det nuvarande spot-priset är. Bevisligen så går det inte SÅ bra om människor inte ens gått mer än +-0 på 1 år.

• Har upptäckt att det är väldigt jobbigt att försäkra, försäkringsbolagen verkar inte förstå det alls. Det kanske finns något speciellt försäkringsbolag som riktar in sig att försäkra värdemetaller, men om du har typ IF eller dylikt så blir det mycket diskussioner med dom...

• Manipulering. Folk är överens om att det pågår en viss manipulering på marknaden. Däremot så vet man ju inte riktigt hur mycket; de som slavar efter PM's påstår att det är manipulering varje gång Silver och Guld går ner (Kika bara in Silverdoctors); och verkar påstå att allt som inte är uppåt är olaglig manipulering.

Hela osäkerheten med manipuleringen gör att man inte har någon som helst koll på hur silver kommer att gå de närmaste åren. "Experterna" ändrar sina gissningar hela tiden, de säger att silver kommer att sluta på $40 för 2013, medan de snackade om att silver skulle rusa förbi $50+ under 2012. Samtidigt så säger andra att silver ska till $100+, medan vissa säger $500+.

SLUTSATS:
Silver är en osäker investering i den mening att informationen där ute kommer mest ifrån partiska medier och perspektiv. Dessutom är det väldigt osäkert just eftersom att det pågår manipulation av okänd mängd. Detta gör att det är svårt att läsa grafer och se framåt för hur det skulle se ut.

Jag lägger inte till i mina positioner för silver, och jag kommer inte göra det. Jag kanske säljer av 25% eller så av mitt silverinnehav om vi når någonstans kring $35-$40 för att balansera min portfolio då jag anser att jag är alldeles för tungt investerad i PM's just nu.
Citera
2013-02-12, 11:49
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:

Om du läser hela tråden så kommer du hitta i alla fall en jävel som är skeptisk mot silver.

Silver har både industriell och monetär komponent. Om det monetära systemet kraschar, så som många silverbugs hoppas på, så tror jag att FOA's kommentar om 50$ silver för 100 uns silvertackor (dvs. 50 cent per uns) kan mycket väl stämma.

Varför? Jo, ifall det dollarbaserade internationella monetära och finansiella systemet ($ IMFS) kraschar så kommer den industriella komponenten för silver att minska rejält. Vidare...då silver finnes i väldigt svaga händer...så kommer så gott som alla silverbugs att försöka sälja samtidigt...medans på andra sidan...väntar så gott som...0 köpare. Vad tror du händer med silverpriset då?

Anyway, detta borde få dig att tänka till lite. Tro inte på allt du läser om PM (i synnerhet silver) utan gör din egen research.

Sunt förnuft är också inte att förakta.

\Etnad
Senast redigerad av Etnad11 2013-02-12 kl. 11:55.
Citera
2013-02-12, 23:27
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Om du läser hela tråden så kommer du hitta i alla fall en jävel som är skeptisk mot silver.

Silver har både industriell och monetär komponent. Om det monetära systemet kraschar, så som många silverbugs hoppas på, så tror jag att FOA's kommentar om 50$ silver för 100 uns silvertackor (dvs. 50 cent per uns) kan mycket väl stämma.

Varför? Jo, ifall det dollarbaserade internationella monetära och finansiella systemet ($ IMFS) kraschar så kommer den industriella komponenten för silver att minska rejält. Vidare...då silver finnes i väldigt svaga händer...så kommer så gott som alla silverbugs att försöka sälja samtidigt...medans på andra sidan...väntar så gott som...0 köpare. Vad tror du händer med silverpriset då?

Anyway, detta borde få dig att tänka till lite. Tro inte på allt du läser om PM (i synnerhet silver) utan gör din egen research.

Sunt förnuft är också inte att förakta.

\Etnad

Nja varför skulle det göra det? Fabriker runt om i världen står fortfarande kvar och varor som innehåller silver kommer fortfarande att tillverkas, även om det monetära systemet skulle krascha. Något nytt kommer att ersätta efter en eventuell krasch och betalning kanske sker i en annan valuta och att silvret kommer att prissättas i den nya valutan då (med andra ord inte så intressant att spekulera i hur många $ silver kommer att kosta vid en kollaps tycker jag)

Användning av årlig silverproduktion 2010:
64,5 % industri
22 % smycken
13,4 % mynt/medaljer

Mesta går ju åt till industrin så jag tror inte det har någon större påverkan om några silverbugs säljer sitt samlade silver samtidigt då det utgör en liten del av användningen. Folk har inte paniksålt sina guld/silversmycken när guldet eller silverpriset har fallit kraftigt tidigare heller så jag tror inte dom kommer att göra det i framtiden heller.

Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Hela osäkerheten med manipuleringen gör att man inte har någon som helst koll på hur silver kommer att gå de närmaste åren. "Experterna" ändrar sina gissningar hela tiden, de säger att silver kommer att sluta på $40 för 2013, medan de snackade om att silver skulle rusa förbi $50+ under 2012. Samtidigt så säger andra att silver ska till $100+, medan vissa säger $500+.

Exakt. "Experterna" haussar upp det alldeles för mycket och säger hela tiden att vi kommer att få kraftiga uppgånger närmaste 1-3 månaderna, och sedan slår inte prognosen in utan skjuts framåt hela tiden.
Citera
2013-02-13, 20:22
Medlem
twistedtv12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickad
Jag har några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

Om jag förstått det rätt så handlar det inte om att bli rik på att investera i guld, det handlar snarare om att inte förlora värdet på de besparingar man har i papperspengar, att inte bli fattig?

Jag har inte heller riktigt klurat ut vad man ska göra med guldet efter att det monetära systemet faller samman, ska jag sälja tillbaka det för hyperinflaterad krona eller dollar? Låter inte speciellt smart.
Hoppas man på att guld och silver ska få tillbaka sin monetära roll i samhället?
Jag har kollat på många utav de klipp ni länkat till men inte riktigt förstått vad man ska göra "efter" om ni förstår vad jag menar.
Jag skulle vara tacksam om någon kan förklara eller hänvisa mig till lite information kring detta.

I sverige ser ju skuldsituationen lite annorlunda ut än till exempel usa. Vi har ju en statsskuld på cirka 35% av bnp medan företagens och hushållens skulder är 266% av bnp(2011, http://www.newsmill.se/artikel/2012/...t-som-grekland) Påverkar detta oss annorlunda jämfört med usa? Informationen i klippen utgår ju i högsta grad från usa's ekonomiska situation.

jag blev väldigt intresserad av att köpa lite guld/silver när jag började läsa denna tråd, men jag känner att jag måste få svar på mina funderingar innan jag kan placera om mina tillgångar.
Välj det som de betydelsefulla giganterna i världen redan valt, det som man placerar sitt välstånd och sin köpkraft i när man har allt annat man vill ha och behöver. Det som används för att bevara välstånd över generationer. Välj det som centralbankerna har som reserver i sin balansräkning. Kolla på euron som brutit kopplingen till dollarn, som brutit kopplingen till nationalstaten. De värderar om sina guldtillgångar varje kvartal. Fundera länge på detta. Välj det som har längst historia som värdebevarare. Välj det som man människor faller tillbaka till i tider av ekonomisk oro. Välj det medium som ryssar, kineser och indier hamstrar. Välj första plats. GULD!

Kolla gärna upp bloggen FOFOA.
Citera
2013-02-13, 21:46
Medlem
Varför kan man inte köpa silver på papper?

Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Det finns inget negativt med silver. Eller jo, om man väljer fel form av silver. Du ska endast köpa fysiskt silver. "If u dont hold it, you dont own it".
Citera
2013-02-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Inget träd växer till himlen.
inte ens guld eller? vad skulle få guldpriset att gå ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in