2020-07-02, 16:49
Medlem
Säg att man köper ett guldmynt i någon guldaffär och blir registrerad hos dom med sitt personnummer och full namn, Vad händer egentligen med denna information? Skickas den till skatteverket eller något annat ställe?
Citera
2020-07-05, 17:02
Medlem
Har en fråga angående det här med spread (skillnad i sälj gentemot köp-pris).
Jag köpte en bit guld 17e mars när det var en nedgång i guldvärde. Spread var då 16,7% om jag räknat rätt, alltså skillnaden mellan köp och sälj utgjorde 16,7% av säljpriset

På Bullionvault har de inte alls samma enorma skillnad på köp/säljpris.
Idag är det:
Buy: $57,190
Sell: $57,010
https://www.bullionvault.com/

Knappt någon skillnad?

Men Sverige så ser det annorlunda ut, enligt ett exempel idag från där jag köpte:
Köp: 10 242,49 SEK
Sälj:12 192kr
Skillnad: 1950kr (16% av 12 192kr)

Idag är guldvärdet högre än någonsin med undantag för juli 2011.
Men jag ligger fortfarande på minus efter det där köpet, fastän utvecklingen har gått som jag hoppades. Har jag typ blivit lurad?

Hur förklarar man skillnaden mot Bullionvault's buy/sell priser?
Citera
2020-07-06, 08:25
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtholm
Har en fråga angående det här med spread (skillnad i sälj gentemot köp-pris).
Jag köpte en bit guld 17e mars när det var en nedgång i guldvärde. Spread var då 16,7% om jag räknat rätt, alltså skillnaden mellan köp och sälj utgjorde 16,7% av säljpriset

På Bullionvault har de inte alls samma enorma skillnad på köp/säljpris.
Idag är det:
Buy: $57,190
Sell: $57,010
https://www.bullionvault.com/

Knappt någon skillnad?

Men Sverige så ser det annorlunda ut, enligt ett exempel idag från där jag köpte:
Köp: 10 242,49 SEK
Sälj:12 192kr
Skillnad: 1950kr (16% av 12 192kr)

Idag är guldvärdet högre än någonsin med undantag för juli 2011.
Men jag ligger fortfarande på minus efter det där köpet, fastän utvecklingen har gått som jag hoppades. Har jag typ blivit lurad?

Hur förklarar man skillnaden mot Bullionvault's buy/sell priser?

Var i Sverige tittade du?

Vad gäller Buillionvault är det en webbplattform där säljare och köpare kan mötas. Jag skulle t ex kunna sälja till dig och du köpa av mig, om vi båda är överens om priset. Köper du från ett företag kan de ta det pris som de själva vill vilket oftast gör spreaden större.

// CC
Citera
2020-07-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Var i Sverige tittade du?

På Tavex tittade jag, och köpte även därifrån.
Men är det privatpersoner som säljer guld på Bullionvault alltså?
Men det förvaras hos dem antar jag. Det är en viss kostnad per år att ha guldet i deras "vault", jag tror jag läste det nånstans i den här tråden.

Men man kan undra om den spreaden som man har i Sverige är befogad. På Bullionvault är indikationen att det inte är befogat.
Men det kanske handlar om fraktkostnader också.
Citera
2020-07-07, 11:30
Medlem
Har handlat på Libertysilver .se
Men är de dyra?

Vilka andra svenska ädelmetall-sidor kan ni rekommendera?
Citera
2020-07-07, 11:44
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtholm
På Tavex tittade jag, och köpte även därifrån.
Men är det privatpersoner som säljer guld på Bullionvault alltså?
Men det förvaras hos dem antar jag. Det är en viss kostnad per år att ha guldet i deras "vault", jag tror jag läste det nånstans i den här tråden.

Men man kan undra om den spreaden som man har i Sverige är befogad. På Bullionvault är indikationen att det inte är befogat.
Men det kanske handlar om fraktkostnader också.

Ok. Då vet jag.

Ja, jag har en del guld och silver hos Buillionvault. Det förvaras i deras bankvalv som finns på ett par platser runt om i världen. Du köper en andel av en guldtacka (eller en hel tacka om du har de pengarna). Du betalar en förmedlingsavgift vid köp samt en årlig förvaringsavgift. Priserna är spotpriser och ändras hela tiden. Du kan även lägga bud på att köpa guld (och andra ädelmetaller). Budet kan accepteras eller inte accepteras av säljare.

Jag har varit kund hos dem i 5 år nu och det har fungerat bra. Jag vet dock att det finns de som anser att det guld som inte finns i din egen hand, det är inte värt något. Det kan stämma om man tror på apokalypsen och samhällets totala kollaps. Det gör inte jag. Däremot tror jag att guld kan vara en bra hedge mot världens fiatvalutor.

// CC
Citera
2020-07-08, 00:40
Medlem
Det är kanske inte problemfritt att få ut sina pengar från Bullionvault om det blir en total finanskollaps.Så det kanske är en annan sorts investering jämfört med att köpa guld som man innehar fysiskt.

Men om det är möjligt att göra någon vinst på fysiskt guld är jag osäker på , jag är fortfarande för okunnig inom detta.
Citera
2020-07-08, 15:42
Medlem
Finans.killens avatar
Nu har jag i princip läst hela tråden men saknar en översikt av bra aktörer:

Vill ha de med minst spread på köp sälj (med frakt och köp sälj påslag så känns det ju spontant som om man inte vill gå back mer än 5% totalt, någon typ av smärtgräns) på mindre tackor och de vanliga mynten.
En aktör med historik och som är seriösa.
Tips? Global shipping är ett plus men inte krav kan ordna privat leverans via bror min från Sverige hem till min egna dörr.

Tankar om bullionvalt? Värt priset för förvaring? Vad tar det för påslag?

P.S Hur vet man att man inte blir blåst? De kan ju ha målat koppartackor och påstår att det är guld om man har otur.
Citera
2020-07-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

P.S Hur vet man att man inte blir blåst? De kan ju ha målat koppartackor och påstår att det är guld om man har otur.

Det är därför jag gillar mynt. Väldigt svårt att förfalska. Finns videos på youtube, men basically: om du släpper myntet i bordet och låter det "rulla" har det ett speciellt ljud. Samma sak om du slår kanten av ett mynt mot ett annat, så ringer det på ett karaktäristiskt sätt (som skiljer sig mellan olika tillverkare). Även om motivet skulle vara mycket välgjort på en kopia kan man ej kopiera både vikt & ljud hos ett mynt.

Gold Eagle ringer fantastiskt vackert och tonen håller i sig flera sekunder. Däremot ringer t.ex. inte Maple Leaf p.g.a. högre guldhalt i myntet. Håll dig till gold ealges är mitt tips, förmodligen världens mest kända guldmynd, snygga och rimlig spread, plus lite koppar i också gör dem hållbara, blir sällan repor (har haft en del andra mynt som "flagar" lite, inte så snyggt, även om det inte borde påverka priset hos en seriös guldhandlare, det är ju själva guldet de köper in och inte "numesmatiskt" värde).

Jag gillar Tavex och har gjort affärer för ett antal miljoner hos dem. Liberty Silver handlar jag inte hos längre, de skickar ut sina löjliga end of the world-nyhetsbrev med politiska åsikter. Tänk på att bullion vault endast löner sig vid större köp, annars är det bättre att köpa värdepapper.
Senast redigerad av Pallot 2020-07-09 kl. 12:27.
Citera
2020-07-09, 15:52
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Det är därför jag gillar mynt. Väldigt svårt att förfalska. Finns videos på youtube, men basically: om du släpper myntet i bordet och låter det "rulla" har det ett speciellt ljud. Samma sak om du slår kanten av ett mynt mot ett annat, så ringer det på ett karaktäristiskt sätt (som skiljer sig mellan olika tillverkare). Även om motivet skulle vara mycket välgjort på en kopia kan man ej kopiera både vikt & ljud hos ett mynt.

Gold Eagle ringer fantastiskt vackert och tonen håller i sig flera sekunder. Däremot ringer t.ex. inte Maple Leaf p.g.a. högre guldhalt i myntet. Håll dig till gold ealges är mitt tips, förmodligen världens mest kända guldmynd, snygga och rimlig spread, plus lite koppar i också gör dem hållbara, blir sällan repor (har haft en del andra mynt som "flagar" lite, inte så snyggt, även om det inte borde påverka priset hos en seriös guldhandlare, det är ju själva guldet de köper in och inte "numesmatiskt" värde).

Jag gillar Tavex och har gjort affärer för ett antal miljoner hos dem. Liberty Silver handlar jag inte hos längre, de skickar ut sina löjliga end of the world-nyhetsbrev med politiska åsikter. Tänk på att bullion vault endast löner sig vid större köp, annars är det bättre att köpa värdepapper.

Tack för input! Ska kolla upp lite videos då och spana in Tavex.
Citera
2020-07-11, 09:49
Medlem
Var inne i stan å frågade på Ringströms vad de betalade per g. (24) 210:- hahaha

Frågade sedan hos några babbar som hade butik på andra sidan gatan. 500:- x)

Ville bara dela de
Citera
2020-07-11, 16:26
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
Var inne i stan å frågade på Ringströms vad de betalade per g. (24) 210:- hahaha

Frågade sedan hos några babbar som hade butik på andra sidan gatan. 500:- x)

Ville bara dela de

210 kr? Förstår att du skrattar. Du frågade inte vad Ringströms sålde för?

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in