Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-31, 18:24
  #2281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Har läst ca 70% av tråden från början och ska fortsätta under morgondagen. Är inte Ethiad med flera aktiva längre eller använder de sig av andra konton?

Guldet har stått och stampat på samma priser under en längre tid, men jag lär ändå investera en del. Visst, snart lär SHTF och då vill man ha sitt på det torra, men man har i tråden pratat om en systemkollaps som innebär en revolution i världsekonomin. Jag förstår fördelarna med guld och det sjuka med fiat-valutor och förespråkar såklart ett nytt system, men vad är det som är den stora skillnaden nästa gång det brakar ihop jämfört med tidigare? Det blir skit ett tag, men alla utgår från att det ordnar sig tillslut och det har det ju gjort. Vi sitter ju här? Okej, vi har vissa parametrar som tidigare saknar jämförelse vad det häller ex ränteläget, men ge mig en förklaring, varför är just detta dödsstöten för världsekonomin som vi känner den idag?

Det verkar som att alla överdriver, "brer på" osv så jävla mkt om varje nästa "kollaps". Tycker folk använder för grova ord hela tiden, jag såg tom en artikell nyligen som kallade februaris senaste korrektion för "senaste kraschen", kom igen liksom..
Citera
2018-08-01, 00:32
  #2282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
"Gold is not the safe heaven you looking for":

https://www.investopedia.com/news/co...youre-looking/

Vad är detta? Guld är ju inte alls värsta värdebevararen som alla säger? "Följer inflationen bra" Aa tjena, kolla grafen längst ner..

Ops fel länk, kolla grafen längst ner på denna:

https://www.investopedia.com/news/no...pecially-gold/
Citera
2018-08-01, 10:25
  #2283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ops fel länk, kolla grafen längst ner på denna:

https://www.investopedia.com/news/no...pecially-gold/

"Alla" har inte sagt att guld är "värsta värdebevararen". Däremot är det fel, att räkna ut guld som värdebevarare. Ryssland, Kina m. fl. länder har under senare år köpt enorma mängder fysiskt guld.

Hur värdet framöver kommer att utvecklas, är dock oerhört svårt att spekulera i. Jag anser en större ekonomisk kris inom fem år högst sannolik. Den kommer att medföra ett uppsving för guldpriset.
Citera
2018-08-04, 09:15
  #2284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Närmsta spot man kommer är att köpa silvermynt VAT-free, så frågan är vf man öht skulle köpa tackor.

Tackor är oftast billigare så du får mer för pengarna. Varför betala mer för silvret genom att köpa mynt?
Citera
2018-08-04, 14:48
  #2285
Medlem
tjockballes avatar
Andorra har ingen moms på silvertackor. Senast jag kollade kunde man köpa 1kg silvertacka för ca 7000kr.
Citera
2018-08-04, 19:04
  #2286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Andorra har ingen moms på silvertackor. Senast jag kollade kunde man köpa 1kg silvertacka för ca 7000kr.

Man kan väl köpa det i butik i Tyskland!? Här ett exempel (dock online-handel, med moms):

https://www.edelmetall-handel.de/sil...arren.html?p=2

ca 550 €/kg.
Citera
2018-08-04, 23:27
  #2287
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Man kan väl köpa det i butik i Tyskland!? Här ett exempel (dock online-handel, med moms):

https://www.edelmetall-handel.de/sil...arren.html?p=2

ca 550 €/kg.


Det var länge sen jag kollade. Det verkar billigare i Andorra än priserna i ditt exempel, 419 euro per kilo.
Citera
2018-08-05, 00:42
  #2288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Det var länge sen jag kollade. Det verkar billigare i Andorra än priserna i ditt exempel, 419 euro per kilo.

Problem med tull vid utförsel?
Citera
2018-08-05, 01:34
  #2289
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Problem med tull vid utförsel?

Vet ärligt talat inte. Har aldrig varit i Andorra.
Vet bara att man kan åka skidor där och att det visst festas ordentligt i Andorra.
Citera
2018-08-05, 10:43
  #2290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Vet ärligt talat inte. Har aldrig varit i Andorra.
Vet bara att man kan åka skidor där och att det visst festas ordentligt i Andorra.

Jag tror dock att det är ett problem. Ytterst tveksamt, om det är idé att resa dit i det syftet.
Citera
2018-08-05, 11:01
  #2291
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tror dock att det är ett problem. Ytterst tveksamt, om det är idé att resa dit i det syftet.

Nu snackar jag ur minnet, så ta det med en nypa salt...

Andorra ska visst inte ha egen flygplats, utan man flyger till Barcelona och tar bussen till A. Eller så bilar man. Har för mig att tullkontroller är näst intill obefintliga.

Kanske man skulle satsa på en restresa i vinter och samtidigt passa på och kolla in guld och silver läget när man ändå är där?
Citera
2018-08-05, 11:08
  #2292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Nu snackar jag ur minnet, så ta det med en nypa salt...

Andorra ska visst inte ha egen flygplats, utan man flyger till Barcelona och tar bussen till A. Eller så bilar man. Har för mig att tullkontroller är näst intill obefintliga.

Kanske man skulle satsa på en restresa i vinter och samtidigt passa på och kolla in guld och silver läget när man ändå är där?

Jo, jag vet att man blir hänvisad till bussen/bil den sista sträckan dit. Men bussar är ju inte förskonade från tullkontroll. Det är klart, att lyckas man föra ut kilovis med silver oantastad av tullen, lönar sig resan. Återkom gärna med en berättelse efter din resa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback