2014-12-11, 17:08
Medlem
hejiors avatar
Hej allihop! Har försökt läsa igenom mycket i tråden men den är ganska långa så mina stickprov kanske inte gav mig all information som finns. Jag funderar på att investera i "investeringsguld" för första gången och har jämfört lite mellan olika säljare som har rekommenderats här på forumet, min fundering är att det kan skilja ganska mycket mellan olika märken för samma mängd. Tex:

1oz PAMP Suisse : 9661 Just nu https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/pamp1oz
1oz UBS : 10100 just nu http://www.guldcentralen.se/produkter/guld/ubs-311-gram-1-oz

Det skiljer alltså ca 500 kr bara för märket? Spelar det stor roll om man ska sälja sitt guld i framtiden om det är ett eftertraktat märke?

Det som får mig att tveka just nu är förvaringsmöjligheterna. Som många skriver så tänker många " If you cant hold it, you dont own it " , men det känns lite problematiskt att förvara guld hemma i en liten lägenhet.

Har kikat lite på bankfack men de verkar inte vara försäkrade och man måste kunna styrka värdet i boxen om det skulle hända något. Hur dokumenterar man det på korrekt sätt?

mvh

nyfiken
Citera
2014-12-11, 20:44
Medlem
Silver, bra investering?

Vad säger ni kunniga, om silver?

Är det något att eventuellt investera i?

Varför, varför inte?
Citera
2014-12-11, 20:50
Avslutad
Vissa hävdar att korrekt prisförhållande guld <-> silver är 1/12.
Om det nu ska stämma så har silver en ganska fin uppsida (sist jag kollade i varje fall).

...naturligtvis så kan det vara så att guldet är övervärderat...

Sedan har vi det där med money out of nothing och investera som försäkring mot inflation.

Men jag ska väl vara ärlig och säga att jag inte handlar med silver.
Citera
2014-12-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejior
Hej allihop! Har försökt läsa igenom mycket i tråden men den är ganska långa så mina stickprov kanske inte gav mig all information som finns. Jag funderar på att investera i "investeringsguld" för första gången och har jämfört lite mellan olika säljare som har rekommenderats här på forumet, min fundering är att det kan skilja ganska mycket mellan olika märken för samma mängd. Tex:

1oz PAMP Suisse : 9661 Just nu https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/pamp1oz
1oz UBS : 10100 just nu http://www.guldcentralen.se/produkter/guld/ubs-311-gram-1-oz

Det skiljer alltså ca 500 kr bara för märket? Spelar det stor roll om man ska sälja sitt guld i framtiden om det är ett eftertraktat märke?

Det som får mig att tveka just nu är förvaringsmöjligheterna. Som många skriver så tänker många " If you cant hold it, you dont own it " , men det känns lite problematiskt att förvara guld hemma i en liten lägenhet.

Har kikat lite på bankfack men de verkar inte vara försäkrade och man måste kunna styrka värdet i boxen om det skulle hända något. Hur dokumenterar man det på korrekt sätt?

mvh

nyfiken

Fota godset med kvitto. Fota när du lägger in de i facket kanske.

Ska själv åka till Dubai snart och köpa guld.
Citera
2014-12-11, 21:09
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

mvh

nyfiken
Visst kan priset skilja en del mellan olika fabrikat, men ditt exempel visar nog mer på skillnaden i prisnivå mellan olika försäljningsställen. Jämför hellre olika fabrikat på samma försäljningsställe eller samma fabrikat på olika försäljningsställe.

Om det går som de flesta av oss hoppas på, att guldet stiger i pris rejält lär märket på tackor och mynt vara av ytterst marginellt betydelse vid försäljning. Vid lägre guldpris kan vissa märkes samlarvärde vara mer avgörande för priset.
Citera
2014-12-11, 21:56
Medlem
HerroFruBolls avatar
Silver har inte haft någon vidare värdestegring på länge.
Citera
2014-12-11, 22:08
Medlem
Citat:

Har kikat lite på bankfack

Valet av förvaring beror på varför du vill spara i guld.

Om du huvudsakligen ser fysiska metaller som en krydda i investeringsportföljen kan bankfack vara ett bra alternativ. Ett tänkbart problem är att staten över en natt kan bestämma att privatpersoner inte får äga guld, och att staten köper guldet för ett pris som staten bestämmer. Hände i USA 1933. Googla Roosevelt executive order 6102 om du vill veta mer.

Oroar du dig för att detta ska inträffa igen kanske du vill ha guldet någonstans där staten inte vet om att det finns. (Som du kanske vet informerar banken Skatteverket om att du har skaffat bankfack, ifall de händelsevis skulle behöva känna till det av någon anledning.) En möjlighet är att gräva ner det i skogen/på tomten, eller gömma det inuti något metallföremål (grindstolpe el.dyl). Att ha det inne i en lägenhet är riskfyllt med avseende på brand och inbrott, men praktiskt och bekvämt. Bankfack utomlands är en annan variant.
Senast redigerad av LasseHansson 2014-12-11 kl. 22:12.
Citera
2014-12-12, 10:15
Medlem
Skotmisns avatar
Låg ränta och oroligheter på finansmarknaden driver ofta upp guldpriset, rimligtvis borde även silverpriset trissas av detta. Relationen mellan guld och silver är nästan 1/72 nu, gapet är stort. Ett förhållande på 1/12 kommer vi nog aldrig se igen, men mindre än 1/72 är troligt. Guld är råvaran valutareserver består av, därför kommer förhållandet bara öka. Dessutom finns det bara en väg för guld/silver att gå när räntorna börjar stiga, och det är neråt. Fullt möjligt att silver kan vara en bra investering fram tills att det händer, inget jag hade gjort en långivestering i för tillfället dock.
Citera
2014-12-15, 00:15
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skotmisn
Fullt möjligt att silver kan vara en bra investering fram tills att det händer, inget jag hade gjort en långivestering i för tillfället dock.

Tvärtom, ska du spekulera och tjäna pengar ska du inte handla med silver. Silver är en framtidsinvestering och kommer inte ge utdelning innan ett paradigmskifte sker. Alltså dollarkollaps, världskrig eller liknande. Detta kommer ske, frågan är bara när. Jag är drygt 30 år gammal och jag köper silver istället för att spara pengar nu som eventuellt är värda nåt när jag går i pension.

Silver är pengar, har alltid varit pengar och kommer förmodligen alltid vara pengar. Till skillnad från guld har det även fler användningsområden än att bara vara en ädelmetall.
Citera
2014-12-15, 02:40
Medlem
Alla stackers säger att silverpriset kommer skena under politisk dramatik och ekonomiska oroligheter, men det är bullshit. Bara industrin som styr.
Silver har droppat sjukt mkt senaste året trots att vi sett tonvis med oroligheter, ukraina invaderas, syrien, ISIS, upplopp i USA och kaos i alla regeringar från Kina och Japan till Sverige och däremellan...

Silver och guld är inget annat än industrimetaller som tappar i värde i takt med järnmalm och olja. Detta har jag äntligen insett nu...

Extrapolerar man nuvarande beteende så tror jag ädelmetaller kommer KRASCHA under en ekonomisk kris/krig och inte tvärtom.
Senast redigerad av Sotashi 2014-12-15 kl. 02:45.
Citera
2014-12-15, 11:25
Medlem
Citat:

mvh

nyfiken

Ang. pris skulle jag själv hellre ha en PAMP-tacka än UBS eftersom de är vackrare. Prismässigt är det enligt mig ingen skillnad på dem, båda är lika välkända varumärken. Samma sak med Heraeus och Valcambi vilket väll (tillsammans med PAMP) är de största raffinaderierna i världen.
Citera
2014-12-16, 23:18
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Alla stackers säger att silverpriset kommer skena under politisk dramatik och ekonomiska oroligheter, men det är bullshit. Bara industrin som styr.
Silver har droppat sjukt mkt senaste året trots att vi sett tonvis med oroligheter, ukraina invaderas, syrien, ISIS, upplopp i USA och kaos i alla regeringar från Kina och Japan till Sverige och däremellan...

Silver och guld är inget annat än industrimetaller som tappar i värde i takt med järnmalm och olja. Detta har jag äntligen insett nu...

Extrapolerar man nuvarande beteende så tror jag ädelmetaller kommer KRASCHA under en ekonomisk kris/krig och inte tvärtom.

jo men du kan ju använda dom att betala din plats att tex fly som inte papperslappar kanske kan vid krig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in