Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 23:58
  #2341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag har mina ädelmetaller genom Buillionvault. Jag äger ädelmetaller som köps och förvaras genom dem. Jag äger således inga ädelmetaller som jag själv förvarar och då skulle finnas utanför det finansiella systemet.

// CC
Har Buillionvault fungerat bra för dig? Är det något som man bör vara uppmärksam på innan man köper guld plus förvaring hos dem?
Har jag förstått det korrekt med att förvaringen kostar $4/månad, köpavgiften är 0,5% och säljavgiften är 0,5%+$30? Tillkommer det något mer?
Citera
2018-10-20, 22:48
  #2342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag ligger idag på cirka 12%. Jag har som mål att inte ligga under 8% i ädelmetaller. Procenten varierar dock då jag köper "stötvis". Under en period kan jag således ha mer i procentuell andel (precis när jag har köpt) och sedan sjunker den andelen i takt med att jag sparar i annat. Sedan när jag finner det lämpligt köper jag lite mer och då ökar den procentuella andelen. Osv.

Jag personligen vill ha mellan 10-15% i ädelmetaller. Det jag köper och äger finns dock inte utanför det finansiella systemet.

// CC

10-15% låter bra, jag tänker att ska man inte ha ens 5% kan man lika gärna skita i det. Vad känner ni är Max allokering i guld då? Skulle nog aldrig kunna gå över 20%
Citera
2018-10-21, 11:07
  #2343
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har Buillionvault fungerat bra för dig? Är det något som man bör vara uppmärksam på innan man köper guld plus förvaring hos dem?
Har jag förstått det korrekt med att förvaringen kostar $4/månad, köpavgiften är 0,5% och säljavgiften är 0,5%+$30? Tillkommer det något mer?

Inte vad jag känner till eller har märkt utan det är vad du skriver.

Jag har nu nyttjat dem i lite mer än fyra år och jag finner dem seriösa. Jag får månadsvis en rapport om hur mycket värdet är per ädelmetall jag har (guld och silver i mitt fall). De gånger jag har haft kontakt med dem har det alltid fungerat bra. Jag har heller aldrig läst eller hört något dåligt om dem bortsett från de som anser att guld bara är säkert om du själv förvarar det. Nu har jag dock valt att inte göra så och då har Buillionvault fungerat bra för mig.

De har nu även börjat ge sig in i whiskybranschen så vill man investera i det finns den möjligheten också. Dock inget som jag har gjort ännu i alla fall.

// CC
Citera
2018-10-21, 11:09
  #2344
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
10-15% låter bra, jag tänker att ska man inte ha ens 5% kan man lika gärna skita i det. Vad känner ni är Max allokering i guld då? Skulle nog aldrig kunna gå över 20%

Inte jag heller så som marknaden ser ut idag. 10-15% är det som jag har som "mål". MEN, skulle marknaden förändras så vet man aldrig.

// CC
Citera
2018-10-22, 17:16
  #2345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Inte vad jag känner till eller har märkt utan det är vad du skriver.

Jag har nu nyttjat dem i lite mer än fyra år och jag finner dem seriösa. Jag får månadsvis en rapport om hur mycket värdet är per ädelmetall jag har (guld och silver i mitt fall). De gånger jag har haft kontakt med dem har det alltid fungerat bra. Jag har heller aldrig läst eller hört något dåligt om dem bortsett från de som anser att guld bara är säkert om du själv förvarar det. Nu har jag dock valt att inte göra så och då har Buillionvault fungerat bra för mig.

De har nu även börjat ge sig in i whiskybranschen så vill man investera i det finns den möjligheten också. Dock inget som jag har gjort ännu i alla fall.

// CC
Tack. Låter bra så långt.

Såg en forumpost på rikatillsammansbloggen där den svenska banken strulade vid försäljningen. Något du har hört, eller har erfarenhet av? Själv hade jag rejäla problem med min bank när jag skulle sätta in lite kontanter vid sedelutbytet, så att sätta mig i en sådan sits igen har jag lite lust med. Kanske inte riktigt samma sak, men banktjänstemän tycks älska att snoka i vart pengarna kommer ifrån trots att lagen säger att de inte behöver göra det förrän summan överstiger ett basbelopp. https://rikatillsammans.se/fragor/er...buillon-vault/

Försökte hitta information på deras sida om vad Brexit eventuellt skulle kunna innebära för dem iom att de är en Londonbaserad firma, guldet vill man väl iofs ha i lagrat Zurich då det är största lagret och borde generera bästa köppriser, men det hade varit intressant att läsa vad de tror. Har du sett om de adresserar eventuella Brexitproblem i någonstans?

Hittade inte heller någon info om valutabyte på kontot. Kan man byta mellan olika valutor hur man vill utan extra kostnad? Om man t ex gör en överföring till dem i dollar men dollarn tappar avsevärt i värde mot SEK fram till dess att man vill sälja kan man då byta till och sälja i t ex Euro utan extra kostnad?

Är det mer orderdjup om man köper och säljer i dollar, eller är det smartare att växla till någon annan valuta?
Citera
2018-10-22, 17:31
  #2346
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Tack. Låter bra så långt.

Såg en forumpost på rikatillsammansbloggen där den svenska banken strulade vid försäljningen. Något du har hört, eller har erfarenhet av? Själv hade jag rejäla problem med min bank när jag skulle sätta in lite kontanter vid sedelutbytet, så att sätta mig i en sådan sits igen har jag lite lust med. Kanske inte riktigt samma sak, men banktjänstemän tycks älska att snoka i vart pengarna kommer ifrån trots att lagen säger att de inte behöver göra det förrän summan överstiger ett basbelopp. https://rikatillsammans.se/fragor/er...buillon-vault/

Försökte hitta information på deras sida om vad Brexit eventuellt skulle kunna innebära för dem iom att de är en Londonbaserad firma, guldet vill man väl iofs ha i lagrat Zurich då det är största lagret och borde generera bästa köppriser, men det hade varit intressant att läsa vad de tror. Har du sett om de adresserar eventuella Brexitproblem i någonstans?

Hittade inte heller någon info om valutabyte på kontot. Kan man byta mellan olika valutor hur man vill utan extra kostnad? Om man t ex gör en överföring till dem i dollar men dollarn tappar avsevärt i värde mot SEK fram till dess att man vill sälja kan man då byta till och sälja i t ex Euro utan extra kostnad?

Är det mer orderdjup om man köper och säljer i dollar, eller är det smartare att växla till någon annan valuta?

Kan dessvärre inte svara på alla dina frågor. Jag har dock mina metaller i Zurich. Jag har inte haft några problem med att föra över pengar (Skandiabanken). Köpte senast i augusti förra året för 50 tkr och det var inga som helst problem. Har dock inte köpt något i år.

Vad gäller Rikatillsammans kan jag tycka att det är en helt ok blogg för oss vanliga "svenssons". Finns en hel del nyttigt på den bloggen att läsa eller lyssna på. Dock, när det gäller guld så är Jan B tätt förknippad med Charlie Söderberg och hans verksamheter och de lanserar nu stenhårt Auvesta som ett bra alternativ till att spara i guld. Jag höll på att bli inblandad i det men valde till slut att inte haka på. Därmed inte sagt att det skulle vara dumt eller oseriöst men jag har mitt redan i Buillionvault och är nöjd med det.

// CC
Citera
2018-10-22, 17:53
  #2347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Kan dessvärre inte svara på alla dina frågor. Jag har dock mina metaller i Zurich. Jag har inte haft några problem med att föra över pengar (Skandiabanken). Köpte senast i augusti förra året för 50 tkr och det var inga som helst problem. Har dock inte köpt något i år.
Har inte läst att folk har haft problem att för över pengar till dem, däremot när folk sålt guld och vill plocka hem pengarna till SEK igen så har respektive svenska bank ställt sig på tvären. Vilket jag tycker är väldigt konstigt då man enligt Bullionvault bara får ha ett konto länkat till dem och således skulle den svenska banken själva kunna kolla att överföring till bullionvault från dem har skett i utgångsläger, dvs solklart vart pengarna kommer ifrån från början.

Citat:
Vad gäller Rikatillsammans kan jag tycka att det är en helt ok blogg för oss vanliga "svenssons". Finns en hel del nyttigt på den bloggen att läsa eller lyssna på. Dock, när det gäller guld så är Jan B tätt förknippad med Charlie Söderberg och hans verksamheter och de lanserar nu stenhårt Auvesta som ett bra alternativ till att spara i guld. Jag höll på att bli inblandad i det men valde till slut att inte haka på. Därmed inte sagt att det skulle vara dumt eller oseriöst men jag har mitt redan i Buillionvault och är nöjd med det.

// CC
Mina kunskaper i guld sträcker sig till den numera förbjudna ETFen GLD, så jag har verkligen hittat massvis med matnyttig information på den bloggen. Och ja, han kör ju stenhårt med olika affiliates, men eftersom jag får intrycket att han är öppen och ärlig med dessa så tycker jag det är okej.

Helt missat att han lanserar Auvesta istället för Buillionvault numera, allt jag sett är att han menar att det är ett bra alternativ, men betydligt dyrare än Buillionvault.
Citera
2018-10-23, 17:00
  #2348
Medlem
Någon som funderat över om det är mest fördelaktigt att ha dollar eller euro som underliggande tillgång i guld-ETFer?
Citera
2018-10-24, 18:29
  #2349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Dock, när det gäller guld så är Jan B tätt förknippad med Charlie Söderberg och hans verksamheter och de lanserar nu stenhårt Auvesta som ett bra alternativ till att spara i guld. Jag höll på att bli inblandad i det men valde till slut att inte haka på. Därmed inte sagt att det skulle vara dumt eller oseriöst men jag har mitt redan i Buillionvault och är nöjd med det.

// CC
Vart i all världen hittade du den informationen om Auvesta? Vad var det som fick dig att tycka att Auvesta var ett bra alternativ trots att du redan har Buillionvault? Sorry för alla frågor. Jag får lite OCD när jag försöker ta tag i en ny grej.
Citera
2018-10-25, 07:41
  #2350
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vart i all världen hittade du den informationen om Auvesta? Vad var det som fick dig att tycka att Auvesta var ett bra alternativ trots att du redan har Buillionvault? Sorry för alla frågor. Jag får lite OCD när jag försöker ta tag i en ny grej.

Jag gick Charlie Söderbergs kurs Balansekonomi för 1½ år sedan. Har fortfarande kontakt med några av de som gick kursen då. En av dem är idag djupt involverad i Balansekonomi (sitter i deras ledning) och hon gav mig möjligheten att vara med och lansera Auvesta i Sverige. Dvs ingå i den grupp som utvecklar och gör Auvesta till en del av svenskarnas sparande. Jag fick en hel del information och får delvis fortfarande. Blev bl.a. inbjuden till att träffa Auvestas tyske VD för ett par veckor sedan men tackade nej då jag redan i våras tog beslutet att inte nyttja Auvesta.

Så skälet till att jag tittade närmare på Auvesta var pga den person jag nämnde ovan. Hon är en av de mest drivna och smartaste personer som jag har träffat. Vad gäller Auvesta gör hon och jag dock olika bedömningar. Hon tror stenhårt på det medan jag är nöjd med Buillonvault. När en person du finner är smart och drivande talar, då ska du lyssna MEN därefter göra din egna bedömning.

// CC
Citera
2018-10-27, 00:56
  #2351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag gick Charlie Söderbergs kurs Balansekonomi för 1½ år sedan. Har fortfarande kontakt med några av de som gick kursen då. En av dem är idag djupt involverad i Balansekonomi (sitter i deras ledning) och hon gav mig möjligheten att vara med och lansera Auvesta i Sverige. Dvs ingå i den grupp som utvecklar och gör Auvesta till en del av svenskarnas sparande. Jag fick en hel del information och får delvis fortfarande. Blev bl.a. inbjuden till att träffa Auvestas tyske VD för ett par veckor sedan men tackade nej då jag redan i våras tog beslutet att inte nyttja Auvesta.

Så skälet till att jag tittade närmare på Auvesta var pga den person jag nämnde ovan. Hon är en av de mest drivna och smartaste personer som jag har träffat. Vad gäller Auvesta gör hon och jag dock olika bedömningar. Hon tror stenhårt på det medan jag är nöjd med Buillonvault. När en person du finner är smart och drivande talar, då ska du lyssna MEN därefter göra din egna bedömning.

// CC
Okej, då förstår jag.

Hittade inga priser eller annan vettig information alls på deras hemsida. Är det ett MLM-företag? Vilket skulle kunna förklara att hemsidan bara verkar vara en fasad.

Hittade följande information på en blogg som antyder någon typ av MLM (i bästa fall, och i värsta fall pyramidspel).
Citat:
Jag kollade upp Auvesta häromveckan men blev fundersam över att de tar 4000kr i startavgift som man sen får tillbaka med 1% per insättning. Det tar alltså över 8 år av räntefri utlåning att få tillbaka den pengen (om jag månadssparar). Är det så för alla, att de får betala den startavgiften? Är BullionVault ett bättre alternativ?
http://annasvahn.se/2018/04/hur-lang...a-har-billiga/
Citera
2018-10-27, 12:01
  #2352
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Okej, då förstår jag.

Hittade inga priser eller annan vettig information alls på deras hemsida. Är det ett MLM-företag? Vilket skulle kunna förklara att hemsidan bara verkar vara en fasad.

Hittade följande information på en blogg som antyder någon typ av MLM (i bästa fall, och i värsta fall pyramidspel). http://annasvahn.se/2018/04/hur-lang...a-har-billiga/

Auvesta är fortfarande mycket nytt och de som håller i det håller på och utvecklar det hela. Det tror jag bl.a. förklarar bristen på information idag. "Produkten" är inte riktigt färdig för större lansering om jag har förstått det hela rätt. Är som sagt inte jätteinvolverad även om jag skulle kunna bli det men har som sagt redan tagit mitt beslut om att det, i all fall idag, inte är rätt för mig.

Min (högst personliga) bedömning är att det är eller i alla fall har stora drag av MLM vilket var ett skäl till att jag valde att inte engagera mig. Personen jag talade om ovan gör inte den bedömningen utan tvärtom.

Men bortser man från själva sättet att sälja in det på har det en del fördelar som om att du kan månadsspara i guld. Dvs du kan med små medel (hundralappar) spara varje månad. Det är inte riktigt det konceptet som t ex Buillionvault har. Jag har dock inget behov av att "småspara" varje månad. Även det var ett skäl till att jag valde att inte gå vidare med det. Ett annat skäl var att priset du betalar var lite "luddigt". I alla fall då jag fick informationen i våras. Det kanske är tydligare idag. I våras gjorde jag dock bedömningen med den information jag hade då att de inte var billigare än Buillionvault så det var ytterligare ett skäl för mig att fortsätta med BV.

// CC
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback