Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Tack, lite klokare blev jag! Men vad blir skillnaden för en partikel med hel eller halvtaligt spinn? Ger en viss "spinnsort" en viss egenskap hos partikeln, eller är det partikelns grundläggande egenskaper som gör att den får ett visst spinn?
Vilket spinn en partikel har är en så vitt vi vet en av dess fundamentala egenskaper, precis som dess massa eller laddning. Sen finns det en intressant koppling mellan spinn och vilken statistik partiklar har, dvs. om de är fermioner och följer Pauliprincipen (högst en partikel i varje tillstånd, som t.ex. elektronen) eller bosoner (kan ha godtyckligt nummer av partiklar i varje tillstånd, t.ex. fotoner). Man kan visa att kvantfältteorier enbart kan vara konsistenta om partiklar med halvtaligt (1/2, 3/2,...) spinn är fermioner och partiklar med heltaligt (0,1,2,...) spinn är bosoner.
Citat:
2. Det här med spinn, på namnet så låter det ju som att partiklar spinner, men det är inte det som menas med spinn, i alla fall så har jag inte uppfattat det så. Kan någon försöka förklara spinn på ett hyfsat enkelt sätt för en ickefysiker.
Jag skulle säga att spinn "är" en av de fundamentala egenskaperna vi använder för att beskriva partiklar. Mer specifikt, det är det nummer vi behöver för att beskriva hur partikeln beter sig under rotationer. T.ex. en partikel med spinn 0 (som Higgsbosonen) "har" ingen riktning och transformeras därför inte alls under rotation, medans en partikel med spinn 1 (som fotonen) vrids som en normal vektor, och kallas därför en vektorpartikel. Partiklar med spinn 1/2 beter sig lite konstigt, en rotation 360 grader ger dem ett minustecken (dvs. deras kvantmekaniska tillstånd plockar upp ett minustecken, svårt att tolka geometriskt även om man kan försöka), och man behöver alltså gå 2 varv runt för att återgå till samma tillstånd man började från. Så spinnet för en partikel innehåller denna information, vilket sedan visar sig vara kopplad till rörelsemängdsmomentet. (I matematiskt språk säger vi att massan och spinnet bestämmer en irreducibel representation av Lorentzgruppen, vilket "är" partikeln.)