2012-02-19, 18:48
Medlem
Jag ska göra ett fördjupningsarbete på 6 sid tills på tisdag i kursen "etik & livsfrågor". kan man skriva om djurens rätt? det fanns en del i kursen som var "människan, djuren och naturen" och därför tänker jag att man då ska kunna skriva om det? vi får välja mellan etik, omvårdnad, bemötande, makt, etc.

någon som har tips på vad man annars kan skriva sitt fördjupningsarbete om?
Citera
2012-02-19, 19:04
Medlem
Bazinga90s avatar
Vilket ämne är det du läser?
Citera
2012-02-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Vilket ämne är det du läser?

Etik och livsfrågor (skrev jag ju ) vi får välja valfritt område som hör till kursen.
Citera
2012-02-19, 19:13
Medlem
Ta placering av pengar, om det är omoraliskt att investera i vapen företag, så kan man ju fråga sig om man hellre dör av en väll gjord kula eller efter infektion av någon glas bit skjuten från en slangbella.

Och är det inte lika omoraliskt att investera i företag, som använder sig av outsourcing och skapar orättvisor och där med krig.
Man kan ju tänka på att varje god affär faktiskt skadar någon annas ekonomi på någon annan plats genom miljö förstöring m.m.

Varje krona innehåller en viss andel skog, järn volvo och saab bilar, mm är alla lämpade att ta detta ansvar.
Citera
2012-02-19, 19:15
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemodeni88
Etik och livsfrågor (skrev jag ju ) vi får välja valfritt område som hör till kursen.

Jo det fick jag med mig men kan vara av relevans att förklara vilkens sorts utbildning du går, så kanske vi kan ge dig ett bättre uppslag till fördjupningsuppgiften. Sen har jag ingen aning om vad du går för kurs heller, "människan, djuren och naturen" skulle kunna vara inom en massa olika ämnen. Det var bara så jag menade
Citera
2012-02-19, 19:17
Medlem
Kursen heter etik och livsfrågor och jag pluggar till usk så något i den stilen

dödshjälp? vad kan man ha för frågeställning där?
Citera
2012-02-19, 19:23
Medlem
Varför är jag på ignore list:S
Citera
2012-02-19, 19:23
Medlem
Bazinga90s avatar
Den här kanske kan vara till hjälp, om inte annat så finns det en referenslista där du kanske kan hitta något nyttigt. Den är inriktad mot humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning men du kanske kan hitta något som kan vara intressant även för din uppgift.

http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in