2008-11-29, 02:56
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Om du inte ska ha turntables att DJa med så satsa på någon begagnad spelare för hemmabruk. Technics remdrivna är bra t.ex - köp hellre skivor för mellanskillnaden, klart roligare.
Citera
2009-01-12, 19:11
Medlem
Vill gärna slå ett slag för begagnade Thoréns-spelare. De har i allmänhet mycket hög kvalitet (tillverkades i Schweiz-Tyskland), god tillgång på reservdelar (rem). Låter bra och tack vare det flytande chassiet är dom inte så känsliga för yttre störningar.
Citera
2009-07-25, 16:56
Medlem
Aquabots avatar
Jag hakar på denna tråd istället för att starta en ny. Det är så att jag har kommit över en skivspelare, en Technics SL-23A som har stått oanvänd i snart tio år. Räknar med att jag behöver en ny pickup och säkert se till så att allt annat fungerar som det ska. Min fråga är hur mycket detta kan kosta om man skulle lämna in den på något ställe? Är det värt det eller blir det billigare att köpa en annan begagnad spelare istället?
Citera
2009-07-31, 10:03
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Jag hakar på denna tråd istället för att starta en ny. Det är så att jag har kommit över en skivspelare, en Technics SL-23A som har stått oanvänd i snart tio år. Räknar med att jag behöver en ny pickup och säkert se till så att allt annat fungerar som det ska. Min fråga är hur mycket detta kan kosta om man skulle lämna in den på något ställe? Är det värt det eller blir det billigare att köpa en annan begagnad spelare istället?

Pickup byter du ju själv, behöver inte lämna in den.
Däremot om skivspelaren är "trasig" och du tänkt lämna in den på lagning så kan det kosta en del.
Citera
2009-08-03, 11:09
Medlem
Aaens avatar
Funderar på att skaffa en sån dära SL-1200 som ni pratat varmt om, undrar bara om ni har nått förslag på vad som är vettigt att betala, hittade en på blocket för 3000 spänn, är det rimligt?

http://www.blocket.se/goteborg/Techn...=16&w=3&last=1

Edit: Är det inbyggt RIIA på den där?
Senast redigerad av Aaen 2009-08-03 kl. 11:39.
Citera
2009-08-05, 13:41
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaen
Funderar på att skaffa en sån dära SL-1200 som ni pratat varmt om, undrar bara om ni har nått förslag på vad som är vettigt att betala, hittade en på blocket för 3000 spänn, är det rimligt?

http://www.blocket.se/goteborg/Techn...=16&w=3&last=1

Edit: Är det inbyggt RIIA på den där?

"Lägsta pris ute i butik på denna skivspelare är 5950 kr" är ju urfånigt.
Du kan styra en M5G för lägre pris än så.
För en MKII är priset en ren fabel.

Men den såg ut att va i bra skick,knappar & lampor intakta (förutom den som var infälld, gick inte att se) så 3k är ett acceptabelt pris.

Då han endast säljer en,samt att locket sitter fast så har det eventuellt inte DJ'ats på den heller, minimal slitage skulle jag tro.
Citera
2009-08-05, 16:24
Medlem
_Archs avatar
Tänkte passa på att tipsa alla 1200-spekulanter om denna ypperliga sida: http://music.hyperreal.org/dj/sl1200.html

Sedan kan det vara värt att nämna att även om en spelare gått som dj-maskin är det få delar som kan "slitas ut". Pickyp och nål köper man givetvis efter vad och hur man ska spela med den. Har själv en hel drös med pickuper och nålar beroende på tillfälle. Bra allround är Ortofons Night club-serie.
Citera
2009-08-05, 16:29
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Arch
Bra allround är Ortofons Night club-serie.

Jo, har man hela serien så är det ju bra allround förstås

Där finns ju Elliptiska & Sfäriska nålar för olika smaker, precis som alla andra Ortofon-pickuper.

Instämmer dock. Har själv ett par Night Club *E* , och är väldigt nöjd.
Mina första och fortfarande enda pickuper hittills dock, inte jämfört med nåt.
Citera
2009-08-05, 16:37
Medlem
pongos avatar
Någon nämnde 78 varv

Ser att ingen i tråden har nämt Numark.
Jag har en Numark TTX-USB PRO. Klarar 33,45 och 78 samt ger dig möjlighet att "rippa" ner vinylen till Mp3 om du skulle känna för det.
Om du har dåligt med ingångar i stereon, kan du alltid testa med att ha en mixer mellan.
Det ger dig möjligheten att också koppla in andra ljudkällor.ex radio, tv, cd, etc.

http://www.starfelt.se/db/db.pl?id=1...=db_lista.html

Länge leve vinylen!!!!
Senast redigerad av pongo 2009-08-05 kl. 16:40. Anledning: Länkinlägg
Citera
2009-08-05, 16:42
Medlem
mo0kies avatar
Numark är snäppet över lågbudget i många fall.
Dess flaggskepp är väl den ovannämnda, till ett relativt bisarrt pris.
Kanske därför ingen nämnt det.

Har en Numark mixer som sjunger på sin sista vers.

Duger gott & väl som nybörjar-gear dock.

Det var ju tanken med mixern, menneeh.. ja.
Den står ju där fortfarande.

Siktar in mig på en Xone:92a här näst.

Nåväl, nog med drömmar & offtopic.
Senast redigerad av mo0kie 2009-08-05 kl. 16:51.
Citera
2009-08-05, 16:52
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo0kie
Numark är snäppet över lågbudget i många fall.
Kanske därför ingen nämnt det.

Har en Numark mixer som sjunger på sin sista vers.

Duger gott & väl som nybörjar-gear dock.

Det var ju tanken med mixern, menneeh.. ja.
Den står ju där fortfarande.

Siktar in mig på en Xone:92a här näst.

Nåväl, nog med drömmar & offtopic.

nja, spelaren håller bra kvalite. Mixers är en annan femma

Men rent generellt så känns 1200/1210:an bättre (har haft några i mitt liv) mer robust om jag säger så.
På TTX:en har man möjlighet att anpassa pitchreglaget om man vill ha den i battleläge.
1200:an har lock, det har inte TTX:en. En sådan sak kan tyckas väsentligt för TS kanske?
Citera
2009-08-05, 17:00
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
nja, spelaren håller bra kvalite. Mixers är en annan femma

Men rent generellt så känns 1200/1210:an bättre (har haft några i mitt liv) mer robust om jag säger så.
På TTX:en har man möjlighet att anpassa 1*pitchreglaget om man vill ha den i battleläge.
2*1200:an har lock, det har inte TTX:en. En sådan sak kan tyckas väsentligt för TS kanske?

1. Ja, det är ett plus förstås, men numark dexen ser väldigt plastiga & tråkiga ut oftast.

2. på MK5'orna sitter locket inte fastskruvat där bak, som på mkII's. Så lock är relativt

Personligen så tycker jag att lock är bra,palla skitiga decks.
Tycker dock inte att locken gör sitt jobb riktigt, smiter ju in damm oavsett.
Håller mina pedantskötta så gott det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in