2012-02-19, 00:50
Medlem
Hej, jag ska köpa någon typ av reflekterande material, men hur pass viktig är den biten egentligen för att få ut så mycket av odlingen som möjligt?

Frågan är om ljus strålarna studsar om och om igen mellan väggarna, taket och golvet eller om det enbart studsar en gång från lampan mot väggen och sen till plantorna som tar upp allt. Isf borde det räcka med EasyGrow White / White http://ebboflod.se/sv/butiker/ebbofl...ite-white.html som är ett vitt plast material för 25kr per m2 som dom säger sig ska reflektera 90% av ljuset.

Till att börja med går väl det mesta av ljuset redan rakt ner i plantorna? Om då 90% av det ljuset som inte går ner i plantorna direkt utan går in i väggen sedan reflekteras ner till plantorna då är det ju obetydligt lite ljus som försvinner. EasyGrow Super mylar ska dock reflektera 98,6% och Diamond säkert nära 100%. Men för mig låter det inte som att dom där 8,6% har någon stor betydelse för odlingen, såvida det inte är så att ljuset studsar om och om igen vilket minskar det med 8,6% för varje studs.

Någon som har koll?
Citera
2012-02-19, 00:55
Medlem
Kungensbordells avatar
Måla ditt odlingsutrymme matt vitt, det reflekterar bra.
Citera
2012-02-19, 00:56
Medlem
Denoms avatar
Ja, en liten del av ljuset kommer reflekteras runt. Nej, det spelar ingen stor roll vilket reflekterande material du köper.
Citera
2012-02-19, 00:56
Medlem
Kashis avatar
Har du en bra reflektor vid ljuskällan tror jag inte det gör så mycket skillnad på diamon/white.
Känns som att det första direkta ljuset från armaturen är det som är viktigast.
Citera
2012-02-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Måla ditt odlingsutrymme matt vitt, det reflekterar bra.

Jag kan tänka mig att det fungerar det med. Men vill ha någon säkert att luta mig mot och på den hemsidan garanterar dom att 90% av ljuset reflekteras, det är bra.
Citera
2012-02-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Har du en bra reflektor vid ljuskällan tror jag inte det gör så mycket skillnad på diamon/white.
Känns som att det första direkta ljuset från armaturen är det som är viktigast.
Håller med, men kvaliteten på reflektorn borde väl inte heller ha någon stor betydelse? Den borde väl reflektera minst 90% den med.. + att det sitter reflekterande material ovanför i taket. Så förstår verkligen inte hur det kan finnas så många reflektorer på runt 1k..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in