5/4 och 6/4 kan vara trevligt om det funkar men oftast är det lättare att spela i 4/4 för att alla ska vara med på noterna, var i ett band förut där trummisen enbart ville köra i 7/4 och 6/4 och fnös åt annat. Har också varit i ett band där bassisten inte kunde något annat än 4/4.
Summa summarum så är det helt enkelt lättare som band att spela och göra låtar i 4/4 istället för att på direkten tvinga fram Dream Theater-liknande skit.
5/4 och 6/4 kan vara trevligt om det funkar men oftast är det lättare att spela i 4/4 för att alla ska vara med på noterna, var i ett band förut där trummisen enbart ville köra i 7/4 och 6/4 och fnös åt annat. Har också varit i ett band där bassisten inte kunde något annat än 4/4.
Summa summarum så är det helt enkelt lättare som band att spela och göra låtar i 4/4.
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser detta.
Udda taktarter måste komma naturligt när man spelar. Annars kommer musik mest kännas
forcerat. Då är det bättre att köra 4/4 eftersom det är den taktarten som kommer naturligt.
Man får helt enkelt se till att lyssna på mycket musik där det spelas mycket udda taktarter.
För att på sett få med det naturligt i ens musik skapande.