2012-02-18, 18:25
Medlem
clownbuggys avatar
Hej, jag har en labb inom några veckor och man ska besvara några förberedande frågor.

Detta är vad vi har fått veta inför:
Koppla ultraljudssändaren till frekvensgeneratorn och mottagaren till oscilloskopet och
prova dig igenom lämpliga frekvenser, mellan 20kHz och 100kHz.. Det finns ett smalt
frekvensområde där sändaren ger mycket kraftigare signal än andra områden.
-Vilken våglängd motsvarar detta?

Är det någon som kan hjälpa mig? , känner mig ganska lost.
Citera
2012-02-18, 21:13
Medlem
Sändaren är en kristall och du ska hitta denna kristalls egenfrekvens. Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-02-18, 21:36
Medlem
clownbuggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Sändaren är en kristall och du ska hitta denna kristalls egenfrekvens. Vad är det du inte förstår?

Vad menas med egenfrekvens?
Citera
2012-02-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clownbuggy
http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenfrekvens Google du vet.
Citera
2012-02-18, 22:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownbuggy
Det hör inte till frågan men alla ting har en egenfrekvens (eller flera). En gitarrsträng svänger med en viss frekvens beroende bl a på dess längd och hur hårt spänd den är. Men skit i det nu.

Våglängden räknar du ut när du vet frekvensen genom sambandet v=λ*f (hastigheten är våglängden gånger frekvensen). Hastigheten är ljudhastigheten i det medium som ljudet färdas. För luft c:a 340 m/s.
Citera
2012-02-18, 23:42
Medlem
clownbuggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det hör inte till frågan men alla ting har en egenfrekvens (eller flera). En gitarrsträng svänger med en viss frekvens beroende bl a på dess längd och hur hårt spänd den är. Men skit i det nu.

Våglängden räknar du ut när du vet frekvensen genom sambandet v=λ*f (hastigheten är våglängden gånger frekvensen). Hastigheten är ljudhastigheten i det medium som ljudet färdas. För luft c:a 340 m/s.

Förlåt om det kanske är en korkad fråga, men har egenfrekvens något med en stående våg att göra ?
Citera
2012-02-19, 19:32
Medlem
Inte direkt, dock har elastisitetsmodul och ljudhastighet ett fysikaliskt samband vill jag minnas. Men det är inte så att det är en stående ljudvåg ger upphov till en egenfrekvens det är snarare en stående mekanisk våg som är egenfrekvensen. Eller det är inte en stående ljudvåg inuti materialet i en stämmgaffel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in