Citat:
Ursprungligen postat av embv
Amiron,
Ville egentligen bara från början byta webbläsare till firefox, men det såg otydligt ut och tänkte att det är för att man helst ska använda google och msn till windows, och att firefox kanske fungerar bättre i Linux, som sägs vara säkrare os.
Tänkte då byta operativsystem helt från windows till linux, men tappade bort mig på vägen, när jag upptäckte att det fanns flera olika, gnu och ubuntu t.ex som väl också är linux? Då tänkte jag att jag testar wubi först "tar det säkra före det osäkra, så att jag lätt kan gå tillbaks till windows" eftersom jag hade windows från början. Laddade ner, gick bra men sedan fattades det tydligen det där med att starta från cd eller usb, så, så långt har jag nu kommit.
Du får ursäkta, men det här var faktiskt bland det roligaste jag läst på länge! Sitter faktiskt och garvar lite för mig själv nu. Tack för det
Så.
Du funderar på att byta os, och du verkar dessutom knappt veta någonting alls. Det är två primära tips jag vill ge dig.
1) Se till att säkerhetskopiera allt du vill behålla innan du sätter igång. Slarva inte med det.
2) Om du nu vill testa ett nytt os är mitt tips att INTE köra dualboot, vilket är att du har både windows och linux installerat samtidigt. Formatera hårddisken och installera enbart linux. Annars är det lätt hänt att man startar om datorn vid minsta krångel.
Att installera linux är inte svårt. Antingen installerar du det från usb eller också bränner du en cd eller dvd.