Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-18, 15:38
Medlem
Ska testa ""pendrivelinux" som sistnämnde föreslog, lägga på usb osv, så får vi se. Återkommer
Citera
2012-02-18, 16:11
Medlem
Gick inte med "pendrivelinux", det fanns bara en massa andra nedladdningar på den sidan, som har med musik och player att göra, vad jag förstår, hamnade hela tiden fel efter nästa och nästa steg.
Citera
2012-02-18, 16:12
Medlem
Mitt tips är att ringa en vän som har lite större datorvana.
Citera
2012-02-18, 16:13
Medlem
Ok tack
Citera
2012-02-18, 16:52
Medlem
Bitmasters avatar
Om du ska byta till Ubuntu är det inte Wubi du ska ha, då har du kommit fel.
Citera
2012-02-18, 17:06
Moderator
Amirons avatar
Skall du ha kvar windows, (dualboot) eller skall du blåsa ut skiten och bara köra med en linux baserad dist?

Hade du tänkt köra Ubuntu så kan du plocka den här:
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Info om hur man lägger över det på usb alt bränner det på skiva:
http://unetbootin.sourceforge.net/
Citera
2012-02-18, 17:51
Medlem
Amiron,
Ville egentligen bara från början byta webbläsare till firefox, men det såg otydligt ut och tänkte att det är för att man helst ska använda google och msn till windows, och att firefox kanske fungerar bättre i Linux, som sägs vara säkrare os.
Tänkte då byta operativsystem helt från windows till linux, men tappade bort mig på vägen, när jag upptäckte att det fanns flera olika, gnu och ubuntu t.ex som väl också är linux? Då tänkte jag att jag testar wubi först "tar det säkra före det osäkra, så att jag lätt kan gå tillbaks till windows" eftersom jag hade windows från början. Laddade ner, gick bra men sedan fattades det tydligen det där med att starta från cd eller usb, så, så långt har jag nu kommit.
Citera
2012-02-18, 17:56
Medlem
Bitmasters avatar
Jag är förvisso glad att du vill byta till Linux, men på din beskrivning låter det som om du gör det av fel orsaker. Du har dock rätt i att Linux går att göra mycket säkrare än Windows.
Citera
2012-02-18, 18:04
Medlem
Fast orsaken är egentligen att jag vill lära mig nytt hela tiden, och har testat med att byta webbläsare många gånger, laddat ner olika slags program, tagit bort dem igen, testat nya, och linux har jag tänkt på länge, och vad man har för nytta av de olika programena vet man egentligen ju bara när man testar dem.
Citera
2012-02-18, 18:14
Medlem
Bitmaster
När man går och tittar på en ny dator brukar de alltid fråga, vad ska du använda den till? Naturligtvis för att man inte ska köpa något med en massa funktioner som man inte kommer använda. Men allt ändras så snabbt numera, och nya roliga funktioner och program dyker upp, och om man kommer använda dem upptäcker man ofta under tiden.
Citera
2012-02-18, 18:15
Medlem
Bitmasters avatar
Så sant!

Har du lagt över Ubuntu-installationsprogrammet på USB-stickan med hjälp av UNetbootin? I så fall är det meningen att du ska starta om datorn med stickan i så ska installationsprogrammet starta. Om det inte gör det, testa kolla om det står något om "boot menu" när du startar datorn, och tryck på tangenten den uppmanar. Oftast är det F12 eller liknande. Välj sedan att starta från USB-stickan.
Citera
2012-02-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av embv
Amiron,
Ville egentligen bara från början byta webbläsare till firefox, men det såg otydligt ut och tänkte att det är för att man helst ska använda google och msn till windows, och att firefox kanske fungerar bättre i Linux, som sägs vara säkrare os.
Tänkte då byta operativsystem helt från windows till linux, men tappade bort mig på vägen, när jag upptäckte att det fanns flera olika, gnu och ubuntu t.ex som väl också är linux? Då tänkte jag att jag testar wubi först "tar det säkra före det osäkra, så att jag lätt kan gå tillbaks till windows" eftersom jag hade windows från början. Laddade ner, gick bra men sedan fattades det tydligen det där med att starta från cd eller usb, så, så långt har jag nu kommit.
Du får ursäkta, men det här var faktiskt bland det roligaste jag läst på länge! Sitter faktiskt och garvar lite för mig själv nu. Tack för det

Så.

Du funderar på att byta os, och du verkar dessutom knappt veta någonting alls. Det är två primära tips jag vill ge dig.

1) Se till att säkerhetskopiera allt du vill behålla innan du sätter igång. Slarva inte med det.

2) Om du nu vill testa ett nytt os är mitt tips att INTE köra dualboot, vilket är att du har både windows och linux installerat samtidigt. Formatera hårddisken och installera enbart linux. Annars är det lätt hänt att man startar om datorn vid minsta krångel.

Att installera linux är inte svårt. Antingen installerar du det från usb eller också bränner du en cd eller dvd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in