2012-02-17, 21:13
Medlem
evelin733s avatar
Jag tycker att jag sover sämre och sämre på senare tid men känner inte för att tigga till mig riktiga sömntabletter av läkare. Jag minns att ett ex var allergisk mot pollen eller nåt förut och att han åt receptfria tabletter mot det och alltid klagade över hur trött han blev av dem. Vad kan det ha varit för några tabletter? Tänkte att man kanske kan ta dem någon gång ibland när sömnen är dålig.
Citera
2012-02-17, 21:18
Bannlyst
Jag brukar ta panodil i samband med att jag lägger mig, det kan ge en lugnande effekt, och man får ro. Men jag kan inte säga med 100% om det verkligen hjälper ooch för alla.
Citera
2012-02-17, 21:41
Medlem
Miiiiias avatar
Kan det ha varit Atarax du åt? Den används både för att dämpa ångest/lugna ner dig samt ta bort klåda från allergier.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000014&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Citera
2012-02-17, 21:45
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABESEDE
Jag brukar ta panodil i samband med att jag lägger mig, det kan ge en lugnande effekt, och man får ro. Men jag kan inte säga med 100% om det verkligen hjälper ooch för alla.

Det har jag aldrig hört talas om?? Men det kanske stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Kan det ha varit Atarax du åt? Den används både för att dämpa ångest/lugna ner dig samt ta bort klåda från allergier.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000014&DocTypeID =7&UserTypeID=2

Nej det var något receptfritt
Citera
2012-02-17, 21:46
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:

Fast Atarax är receptbelagt.

OnT: Testa johannesört eller passionsört? Kamomill?
Citera
2012-02-17, 21:54
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Nej det var något receptfritt

Sorry, jag läste fel!

Biverkningar av Clarityn: Dåsighet.

Biverkningar av Loratadin Actavis: Trötthet, sömnighet.

Det var allt jag hittade :/
Kerstine verkar inte ge så mycket biverkningar, enligt fass.se
Senast redigerad av Miiiiia 2012-02-17 kl. 22:00.
Citera
2012-02-17, 22:00
Medlem
christerys avatar
Mycket som inte säljs utan recept nuförtiden, men postafan eller postafen. En åksjuketablett, kan funka... Eller inte, jobbar inte med sådana pryttlar.

Hittade en allergitablett som hade samma seditiva effekt (lunerin tror jag den hette) men när jag - 15 år senare tänkte ta till den så finns den inte. inte enligt läkarn i alla fall.

Nåja, så länge det är lindrigt så kanske, förutom alla vanliga tips.

Naturshoppar (valfri som säljer sånt) valerina natt kanske hjälper, för mig så gav det tyvärr inte nån extra minut. Men du kan ju ha tur.

Ataraxen är ju tex väldigt individuell, vissa sover som barn på den. (gammal allergitablett som även förskrivs pga biverkningar). Kan ha varit den du provade, men det är svårt att veta.
Citera
2012-02-17, 22:10
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Fast Atarax är receptbelagt.

OnT: Testa johannesört eller passionsört? Kamomill?

Jag är lite skeptisk till naturläkemedel, efter att jag provade nåt sånt mot ångest förut. Det fungerade inte så bra, om man säger så. Men kanske värt att ge det en chans till?

Citat:
Sorry, jag läste fel!

Biverkningar av Clarityn: Dåsighet.

Biverkningar av Loratadin Actavis: Trötthet, sömnighet.

Det var allt jag hittade :/
Kerstine verkar inte ge så mycket biverkningar, enligt fass.se

Det var ju precis såna biverkningar som jag vill ha. Undrar hur vanligt det är? Såg på Apotekets hemsida att tabletterna inte är så dyra så det går ju att testa iaf

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mycket som inte säljs utan recept nuförtiden, men postafan eller postafen. En åksjuketablett, kan funka... Eller inte, jobbar inte med sådana pryttlar.

Hittade en allergitablett som hade samma seditiva effekt (lunerin tror jag den hette) men när jag - 15 år senare tänkte ta till den så finns den inte. inte enligt läkarn i alla fall.

Nåja, så länge det är lindrigt så kanske, förutom alla vanliga tips.

Naturshoppar (valfri som säljer sånt) valerina natt kanske hjälper, för mig så gav det tyvärr inte nån extra minut. Men du kan ju ha tur.

Ataraxen är ju tex väldigt individuell, vissa sover som barn på den. (gammal allergitablett som även förskrivs pga biverkningar). Kan ha varit den du provade, men det är svårt att veta.

Det är inte jag som provat något, bara mitt ex.
Valerina har ingen effekt alls på mig Försökte googla lunerin men det verkar vara som du skriver att den inte finns kvar
Citera
2012-02-17, 22:19
Medlem
Miiiiias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evelin733
Det var ju precis såna biverkningar som jag vill ha. Undrar hur vanligt det är? Såg på Apotekets hemsida att tabletterna inte är så dyra så det går ju att testa iaf

För att en biverkning ska klassas som "vanlig" så tror jag det krävs att det är mer än en av hundra som drabbas.

Kolla upp medicinerna på fass.se, där står det om biverkningar och hur vanliga de är.
Senast redigerad av Miiiiia 2012-02-17 kl. 22:42.
Citera
2012-02-18, 00:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
För att en biverkning ska klassas som "vanlig" så tror jag det krävs att det är mer än en av hundra som drabbas.

Jo, det kan jag köpa. Men det gäller att vara en av dom 100 åxå.
Hoppas det funkar för TS utan nåt, men ibland behöver man en liten puff (inte nåt olagligt) åt rätt håll.
Jag tror att om man siktar på att sova själv så ... går det. Men det går fortare med hjälp.

Men, man dör inte av att sova lite. Irriterande? javisst. Men vad är alternativet... Jag förstår TS.
Nån gång vill man kunna sova, men å andra sidan så är en sömnlös natt inte dödlig heller. (Förutom att man är lite ofokuserad på jobbet dan efter).

Marigt att försöka hjälpa till, när jag själv har provat det mesta. Det som funkar är att skita i att man har problem (inte sömnproblem) utan alla. Men det är inte så enkelt som det låter.
Citera
2012-02-18, 02:22
Medlem
scooodys avatar
Postafen åksjuketablett blir man så där sköönt småtrött av,najs om man vill sussa men inte kan..Fast det är nog inget som ska bli en vana..
Citera
2012-02-18, 12:38
Medlem
evelin733s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jo, det kan jag köpa. Men det gäller att vara en av dom 100 åxå.
Hoppas det funkar för TS utan nåt, men ibland behöver man en liten puff (inte nåt olagligt) åt rätt håll.
Jag tror att om man siktar på att sova själv så ... går det. Men det går fortare med hjälp.

Men, man dör inte av att sova lite. Irriterande? javisst. Men vad är alternativet... Jag förstår TS.
Nån gång vill man kunna sova, men å andra sidan så är en sömnlös natt inte dödlig heller. (Förutom att man är lite ofokuserad på jobbet dan efter).

Marigt att försöka hjälpa till, när jag själv har provat det mesta. Det som funkar är att skita i att man har problem (inte sömnproblem) utan alla. Men det är inte så enkelt som det låter.

Ja det är egentligen inte katastrof om man ibland sover lite. Jag har dessutom inga jättestora problem. Egentligen är rubrien missvisande, trött blir jag ju men problemet är att jag sover oroligt och vaknar på nätterna och nästan aldrig somnar om nåt mer efter kl 4.
Tänkte att det vore bra om det fanns nåt man kan ta nån natt då och då och kanske sova utan uppvaknanden

Citat:
Ursprungligen postat av scooody
Postafen åksjuketablett blir man så där sköönt småtrött av,najs om man vill sussa men inte kan..Fast det är nog inget som ska bli en vana..

Det där känner jag igen! Googlade lite och det verkar ju funka att sova på för ganska många. Hittade nåt annat åksjuketuggummi som oxå verkar ok. Någon som testat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in