• 1
  • 2
2012-02-18, 12:23
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Brukar oftast göra så , göra en riktigt kryddig god smet.
Sedan rulla dessa och lägga på en ugnsplåt.
Tycker inte dom blir varken torra eller ser tråkiga ut.
Med lite kokt eller pressad potatis samt lite gräddsås så blir det aldrig nån matlåda över
Citera
2012-02-22, 01:05
Medlem
ta tempen på dom eller lågtempa dom eller sjud i buljong så borde dom inte bli torra.
skitbra att göra dom klart i ugnen när man är lite lat som jag och föredrar att steka upp en två kg eller nåt när man ändå står där och rullar skiten.
Citera
2012-02-22, 09:42
Medlem
Maledictuss avatar
Finns en annan variant också som en italiensk kollega berättade för mig. Det här sättet brukar hon använda om hon gör stora satser med köttbullar som ska frysas in.

Man gör köttbullarna som vanligt men istället för att steka dem i stekpannan eller i ugnen så lägger man dem i kokande vatten. När köttbullarna är genomkokta så flyter de upp till ytan i kastrullen och då tar man upp dem. Efter det är det bara att frysa in dem och när man väl tar fram dem för att äta dem så steker man på dem lite i pannan för att ge dem stekyta.
Citera
2012-02-22, 22:10
Medlem
OssoBuccos avatar
Det går alldeles utmärkt. Och det säger jag trots att jag annars är en riktig pretto-kock.

Brukar köpa ett storpack färs och göra en ganska fast smet efter konstens alla regler. Köttbullarna placerar jag sedan på en oljad plåt och kör klara på runt 250 grader. Brukar ta ut dem på runt 60 grader om de innehåller fläskfärs...

Anledningen till att jag använder mig av en så pass hög temperatur är att de bibehåller den runda formen. På lägre temperaturer "smälter" bullarna något innan ytan har hunnit sätta sig.

Bullarna fryser jag sedan in och smörsteker vid behov.

Grejen är att ska man göra riktigt fina runda köttbullar i panna bör man bara steka en portion i taget och detta kräver även full närvaro. Det säger ju säg själv att det är ganska sällan man orkar lägga ned det arbetet på "vardagsmat".

Ni som bröstar upp er och påstår att stekpanna är det ända alternativet, lägg gärna upp en bild på era köttbullar! Det är ytterst få som bemästrar tekniken nämligen.
Citera
2012-02-24, 08:22
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OssoBucco
Brukar köpa ett storpack färs och göra en ganska fast smet efter konstens alla regler. Köttbullarna placerar jag sedan på en oljad plåt och kör klara på runt 250 grader. Brukar ta ut dem på runt 60 grader om de innehåller fläskfärs...

Anledningen till att jag använder mig av en så pass hög temperatur är att de bibehåller den runda formen. På lägre temperaturer "smälter" bullarna något innan ytan har hunnit sätta sig.

Bullarna fryser jag sedan in och smörsteker vid behov.

Gör samma sak, orka göra "färska" köttbullar varje gång man ska ha några. Sparar hur mycket tid som helst på att inte stå som en hök över stekpannan, mycket bekvämare att bara köra dom ett par minuter på högsta värme innan servering. Och ni som säger att det blir torrt, använder ni enbart nötfärs?
Citera
2012-02-24, 08:34
Medlem
janssonkarls avatar
På hotell och resturang där jag går nu så brukar vi ju göra på typ 18 kg färs och då lägger vi dem på plåtar sen kanske 3 minuter i ugnen och sen fryser vi ju inte dem och sedan steker vi dem men det går ju aldrig att bara köra dem i ungen det kan ju inte vara gott heller
Citera
2013-05-28, 21:52
Medlem
CarlXIIs avatar
Häromdagen gjorde jag 2 kg i ugnen, tänkte ta vara på vätskan som rinner av och gjorde en sås av det. Men dra åt helvete vad fet o äcklig den blev, hade kunnat elda med den xD får väl späda ut den, eller så kastar jag den, men tog mycket tid att samla upp vätskan (alltså var ju tvungen att använda formar i stället för plåt). gjorde dom på 100% fläsk.

I vintras gjorde jag på plåt utan att försteka, det duger åt mig. Har vinäger i dom, blir syrligt och bra. optimalt nyttigt alltså
Citera
2013-05-28, 22:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Finns en annan variant också som en italiensk kollega berättade för mig. Det här sättet brukar hon använda om hon gör stora satser med köttbullar som ska frysas in.

Man gör köttbullarna som vanligt men istället för att steka dem i stekpannan eller i ugnen så lägger man dem i kokande vatten. När köttbullarna är genomkokta så flyter de upp till ytan i kastrullen och då tar man upp dem. Efter det är det bara att frysa in dem och när man väl tar fram dem för att äta dem så steker man på dem lite i pannan för att ge dem stekyta.

Har någon här testat detta? Jag har också hört talas om metoden, och om det inte försämrar kvaliteten på köttbullarna, så låter det som ett bra sätt att få jämnt tillagade, runda köttbullar. De jag stekt i stekpanna och ugn blir alltid lite som små hamburgare, dvs utplattade. Inget jätteproblem, men jag tycker det är trevligt med runda köttbullar.
Citera
2013-05-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Häromdagen gjorde jag 2 kg i ugnen, tänkte ta vara på vätskan som rinner av och gjorde en sås av det. Men dra åt helvete vad fet o äcklig den blev, hade kunnat elda med den xD får väl späda ut den, eller så kastar jag den, men tog mycket tid att samla upp vätskan (alltså var ju tvungen att använda formar i stället för plåt). gjorde dom på 100% fläsk.

Om du enbart använde fläskfärs är det ju inte så konstigt (innehåller 25% mer fett än vanlig köttfärs). Själv använder jag enbart fläskfärs till att få upp fetthalten i köttbullar på älgfärs, som tenderar att bli lite torra annars. Försteker dom alltid i ugnen.
Citera
2013-05-29, 20:34
Medlem
madmike85s avatar
Jag gjorde nyss baconbullar i ugn. Direkt på plåten med lite olja på innan. Blev toppen!

http://tinypic.com/view.php?pic=246qs8h&s=5
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in