2012-02-17, 18:38
Medlem
SKulle jättegärna behöva hjälp med dom två sista uppgifterna på bilden.
Har suttit fast i snart en timme, eftersom min kompis har snott mitt lösningshäfte så har jagi nget att utgå ifrån. Någon som har lust o hjälpa mig?

http://i42.tinypic.com/5l1myp.jpg
Citera
2012-02-17, 19:20
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benim145
SKulle jättegärna behöva hjälp med dom två sista uppgifterna på bilden.
Har suttit fast i snart en timme, eftersom min kompis har snott mitt lösningshäfte så har jagi nget att utgå ifrån. Någon som har lust o hjälpa mig?

http://i42.tinypic.com/5l1myp.jpg

Vi hjälper gärna men vi vet inte vad vi ska hjälpa dig med? Du har en bild med massa frågor på, vi vet inte var du har kört fast. Skriv ner så långt du kommit på uppgiften/uppgifterna så hjälper vi dig där det tar stopp.
Citera
2012-02-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Vi hjälper gärna men vi vet inte vad vi ska hjälpa dig med? Du har en bild med massa frågor på, vi vet inte var du har kört fast. Skriv ner så långt du kommit på uppgiften/uppgifterna så hjälper vi dig där det tar stopp.

Den sista uppgiften där jag ska beräkna polynomet. Jag vet inte hur jag ska gå till väga helt enkelt.
Citera
2012-02-17, 19:45
Medlem
Hostattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benim145
Den sista uppgiften där jag ska beräkna polynomet. Jag vet inte hur jag ska gå till väga helt enkelt.

Gör precis som uppgiften säger och polynomdividera p(x) med x+1, du får då ett andragradspolynom ur vilket du kan lösa ut resterande två rötter.
Citera
2012-02-17, 19:48
Medlem
lfcinmehearts avatar
Om x=-1 är ett nollställe till p(x) är (x+1) en delare till polynomet p(x) enligt faktorsatsen.

Det innebär att du kan dela p(x) med (x+1) och erhålla en andragradsekvation vilken sedan löses med pq-formeln eller kvadratkomplettering.

Alltså (x^3-11x^2+20x+32)/(x+1) ger dig en andragradsekvation genom att utföra polynomdivision, har du gjort det tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in