Jag skulle under inga omständigheter som helst rekommendera en stillbildskamera med videofunktion till extremsport!
Trodde alla visste skillnaden mellan dedikerad videokamera och stillbildskamera med videofunktion?!?!
Visst är Mark II och 550D högupplösta, ljuskänsliga, filmar jättefint och har en massa fördelar M E N dom sträcker sig i grunden till stillbildsfoto och är definitivt inte på min lista över kandidater till extremsport. Har ni ens tänkt på vad som händer när ni gör en panorering, åkning, tiltning etc?
Evreka, bilden laggar och skivar sig eftersom bildchippet inte hinner läsa av informationen från översta linjen till nedersta linjen innan bilden "gått vidare". Så lyktstolpar, byggnader mm lutar åt allehanda håll när man filmar med den här typen av kamera.
Till extremsport när du tänker köra kameran på cykelstyret, hjälmen, kanonkulan whatever så är min ringa åsikt att en stillbildskamera med hög slutartid rimligare, skulle prova en hf g10, snäppet över eller nåt liknande i din budgetklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=805987
snäppet ovan har ett handtag med mickingångar och lite lullull, men basicly samma kamera...
Om redigering inte är ett problem så har du ju några 3D kamera alternativ i din prisklass.
Hoppas det är till någon hjälp,
/BB
PS Här är några fler smiley's att reta sig på