2012-02-17, 18:01
Medlem
Söker den bästa videokameran man kan få för runt 10 000 - 20 000KR
Ska användas till cykling (mtb, bmx) Snowboard, skidor, wakeboard, vattenskidor och annat skoj som jag ska producera film i.
Citera
2012-02-17, 18:09
Medlem
NeverArounds avatar
Låter som en GoPro kamera skulle passa dig.

http://gopro.com/
Citera
2012-02-17, 18:16
Medlem
Ah jo, jag har redan 2 gopro kameror.
Vill ha en seriös videokamera, har en D90 som jag fotar mycket med men som många vet så är inte D90 den vassaste videokameran. Så foto är inget okänt för mig! (så folk inte tror jag är en nybörjare som trycker på auto och går ut och fotar blommor.)
Citera
2012-02-17, 18:28
Medlem
NeverArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rooobiiin
Ah jo, jag har redan 2 gopro kameror.
Vill ha en seriös videokamera, har en D90 som jag fotar mycket med men som många vet så är inte D90 den vassaste videokameran. Så foto är inget okänt för mig! (så folk inte tror jag är en nybörjare som trycker på auto och går ut och fotar blommor.)
Okej, men då tror jag att nån annan kan hjälpa dig bättre än vad jag kan.

Kan ingenting om kameror och utrustning men GoPro kameror vet jag att de används för extremsport.
Citera
2012-02-17, 19:35
Medlem
Chililis avatar
Canon 5D Mark II kanske?
Blir jävligt fina filmer med den kameran om man kan det!
Citera
2012-02-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilili
Canon 5D Mark II kanske?
Mycket bra förslag! Har tittat väldigt mycket på den, då jag också tror att mina fotointressen inte kommer sluta gro om man säger så! Men den liksom alla andra har inte Autofokus i filmning inte sant?

Synd att inte Nikon har lika vass video för då skulle de vara så enkelt att bara sälja iväg sitt D90 hus.
Citera
2012-02-19, 04:48
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilili
Canon 5D Mark II kanske?
Tror den skulle funka prima! Pengar väl spenderade helt klart, då du får en jäkligt vass kamera till annat också.

Förövrigt tycker till och med att min 550D filmar riktigt snyggt.
Citera
2012-02-19, 11:59
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Förövrigt tycker till och med att min 550D filmar riktigt snyggt.

Ja? Det är väl vida känt att 550d filmar kanon, skäms du över att tycka det? Av vilken anledning då?
Citera
2012-02-19, 13:09
Medlem
Jag skulle under inga omständigheter som helst rekommendera en stillbildskamera med videofunktion till extremsport!
Trodde alla visste skillnaden mellan dedikerad videokamera och stillbildskamera med videofunktion?!?!
Visst är Mark II och 550D högupplösta, ljuskänsliga, filmar jättefint och har en massa fördelar M E N dom sträcker sig i grunden till stillbildsfoto och är definitivt inte på min lista över kandidater till extremsport. Har ni ens tänkt på vad som händer när ni gör en panorering, åkning, tiltning etc?
Evreka, bilden laggar och skivar sig eftersom bildchippet inte hinner läsa av informationen från översta linjen till nedersta linjen innan bilden "gått vidare". Så lyktstolpar, byggnader mm lutar åt allehanda håll när man filmar med den här typen av kamera.

Till extremsport när du tänker köra kameran på cykelstyret, hjälmen, kanonkulan whatever så är min ringa åsikt att en stillbildskamera med hög slutartid rimligare, skulle prova en hf g10, snäppet över eller nåt liknande i din budgetklass.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=805987
snäppet ovan har ett handtag med mickingångar och lite lullull, men basicly samma kamera...

Om redigering inte är ett problem så har du ju några 3D kamera alternativ i din prisklass.

Hoppas det är till någon hjälp,

/BB

PS Här är några fler smiley's att reta sig på
Senast redigerad av buskablyg 2012-02-19 kl. 13:24.
Citera
2012-02-19, 13:10
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Ja? Det är väl vida känt att 550d filmar kanon, skäms du över att tycka det? Av vilken anledning då?
Okej, valet av smiley blev aningen fel. Ursäkta mig. 550in filmar snyggt.
Citera
2012-02-19, 23:33
Medlem
His avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buskablyg
Så lyktstolpar, byggnader mm lutar åt allehanda håll när man filmar med den här typen av kamera.
jätteschysst inlägg, men tänkte bara påpeka att rolling shutter är märkbart i de flesta CMOS-kamerorna också, inklusive g10. vet inte hur väl kameran i fråga hanterar det, men.
Citera
2012-02-21, 17:57
Medlem
Så länge du använder en kamera med cmos sensor så får du väldigt stora problem med stora rörelser. Sen är det också väldigt svårt att dra skärpa på dslr kameror vilket kommer leda till att du ändå måste blända ner och tappa med korta skärpedjupet som ju ofta är grunden för att folk överhuvudtaget använder dslr.
Dslr kamerorna har ändå en väldigt stor fördel i pris kontra kvalitet och 550n ger absolut mest bildkvalitet för pengarna. Ska du upp i riktigt bra kvalitet och samtidigt ha ett smidigt sätt att arbeta så är kostar det otroligt mycket mer pengar så det hela blir en ekvation mellan pengar, kvalitet och smidighet.
Vill du komma undan billigt men kan tänka dig alla problem som roling shutter och cmos sensor innebär så väljer du en dslr
Vill du istället ha ett smidig sätt att jobba och kan lägga något mer pengar och offra lite kvalitet så bör du köpa en dyrare konsument videokamera helst med ccd sensor.
Om du kan få ännu mer pengar så är f3 ett väldigt bra alternativ, den närmar sig riktiga kameror när det gäller kontrastomfång och färgåtergivning men till ett betydligt lägre pris, det blir dock ändå väldigt mycket dyrare (sen är det fortfarande cmos och ruling shutter men problemet är betydligt mindre än på dslrer)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in