2012-02-17, 00:44
Medlem
Jag har telia bredband genom telejacket. Har tjafsat en massa med teliasupport som kom fram till att problemet ligger i min dator. Jag kan alltså bara komma in på vissa hemsidor, flashback och piratebay tex. Inte facebook och google och typ alla andra!

Kan det vara någon inställning på min dator som är fel? Har testat stänga windows brandväggarna och antivirusprogrammen. Är ganska halvtaskig på datorer. HJÄLP?!
Citera
2012-02-17, 01:01
Medlem
Bongomans avatar
Kolla om det bara är sidor med https (hänglås) du kan komma in på. Just detta verkar vara en epidemi.

Du gör generalfelet som alla andra gör. Du talar inte om vilken browser, vilken brandväg eller windowsversionen du har. Det finns något du måste kolla om du har en viss browser på ett visst windows.
Citera
2012-02-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpejsGirls
Jag har telia bredband genom telejacket. Har tjafsat en massa med teliasupport som kom fram till att problemet ligger i min dator. Jag kan alltså bara komma in på vissa hemsidor, flashback och piratebay tex. Inte facebook och google och typ alla andra!

Kan det vara någon inställning på min dator som är fel? Har testat stänga windows brandväggarna och antivirusprogrammen. Är ganska halvtaskig på datorer. HJÄLP?!

Nu vet jag inte hur mycket datorkunskaper du har. Men det du beskriver kan vara dns problem.
För att komma in på facebook via IP: http://69.171.242.12
För att komma in på google via IP: http://209.85.173.94

Kommer du in på sidorna?

Testa att köra en nslookup www.facebook.com
Om du kör med en router, koppla gärna bort den, men innan du gör det, frigör ip-adressen för att slippa sitta med ett maclås som tar 20 min.

Kör ipconfig /flushdns för att rensa dns cachen på din dator om du kommer in på ip-adresserna.
Återkom gärna med svar när du har testat dessa saker så kan jag vägleda dig fram efter det.
Senast redigerad av newone 2012-02-17 kl. 01:17.
Citera
2012-02-17, 16:37
Medlem
Jag har windows 7. Kör med vanliga brandväggarna. Kör med både crome och explorer. Newone jag kom inte in via ip. hur kör man nslookup?tack på förhand
Citera
2012-02-17, 20:53
Medlem
Citat:
Jag har windows 7. Kör med vanliga brandväggarna. Kör med både crome och explorer. Newone jag kom inte in via ip. hur kör man nslookup?tack på förhand

Gör följande:

Klickar på start, och gå till kör.
(om du saknar detta i menyn så kan du hålla ner windows knappen bredvid ctrl och klicka på R samtidigt).

När du har fått upp kör, skriver du in cmd och klickar på ok. Då ska du få upp kommandotolken.
Skriv in "ping www.google.se" utan quots.

kopiera resultatet efter ping och skriv det här.

------------------

Sedan kör du kommandot nslookup www.google.se i samma fönster och skriver resultat här också.

------------------

Sedan kan du köra detta i kommandot, ipconfig /flushdns

Testa att gå in på www.google.se sen och se om det fungerar.
Om det inte funkar heller, så skriv gärna om du använder någon router innan, eller om datorn är direkt kopplad till modemet.

Hälsningar
Julian
Citera
2012-02-17, 21:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Mjukvara (Nätverk)

//Mod
Citera
2012-02-19, 13:25
Medlem
C:\Users\Sara K!>ping www.google.se

Skickar ping-signal till www-cctld.l.google.com [209.85.137.94] med 32 byte data
:
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.

Ping-statistik för 209.85.137.94:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %),

C:\Users\Sara K!>
C:\Users\Sara K!>nslookup www.google.se
Server: dsldevice.lan
Address: 192.168.1.1

Icke-auktoritärt svar:
Namn: www-cctld.l.google.com
Address: 209.85.137.94
Aliases: www.google.se

Prövade det sista också, men det funkar fortfdarande inte... Jag har ingen router ikopplad bara telias thomsonbox
Citera
2012-02-19, 13:30
Medlem
PeterNosters avatar
Thomsonboxen ÄR en router (också).

Om du skriver http://209.85.137.94 i webbläsaren kommer du till google då?
Senast redigerad av PeterNoster 2012-02-19 kl. 13:32.
Citera
2012-02-19, 13:53
Medlem
Ja men den måste jag ju ha i eftersom jag bara har via telejacket Nej kom inte in via det där
Citera
2012-02-19, 22:47
Medlem
Citat:
C:\Users\Sara K!>ping www.google.se

Skickar ping-signal till www-cctld.l.google.com [209.85.137.94] med 32 byte data
:
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.

Ping-statistik för 209.85.137.94:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %),

C:\Users\Sara K!>
C:\Users\Sara K!>nslookup www.google.se
Server: dsldevice.lan
Address: 192.168.1.1

Icke-auktoritärt svar:
Namn: www-cctld.l.google.com
Address: 209.85.137.94
Aliases: www.google.se

Prövade det sista också, men det funkar fortfdarande inte... Jag har ingen router ikopplad bara telias thomsonbox

Okey goda nyheter är att dns problemet är ur världen. Nu kan du testa 2 saker till.
Kolla först vilket thomsom modem du har, är det tg787, 784 eller 789?

Sedan så finns det brandväggsfunktioner i thomsonen som går att stänga av under felsökningen.
Starta upp din webbläsare och skriv in: http://192.168.1.1

Kolla runt i menyn till vänster, där ska du hitta "brandvägg". Välj sedan att stänga av den.
Om du råkar ett ett zyxelmodem hemma sedan tidigare (ex zyxel triple play modem), testa att koppla in den och se om nätet fungerar när du är direktansluten. (observera att det tar cirka 20 min att få nät efter att du har bytt modemet)

Du kan be supporten göra detta också, det sköter dem därifrån.

Om detta inte fungerar, gör följande.

Kolla längst ner i högra hörnet i skärmen vid klockan, du har massvis med ikoner där. Kan du se om du har någon brandvägg installerat?

Det kan vara telia säker surf (f-secure)), panda, zonalarm, avg, avast, norton mm. och återkom med svar. Problemet kan ligga i brandväggen.

Sedan, när slutade det fungera, eller har det aldrig fungerat?
Har du några andra datorer hemma och har du samma problem där?

Om det har slutat fungera nyligen kan du köra en systemåterställning till ett tidigare datum när allting fungerade.

Gå då in på

Start -> Program (eller alla program) -> tillbehör -> systemverktyg -> systemåterställning.
Välj "återställ datorn till en tidigare tidpunkt", välj ett datum (när datorn fungerade) och klicka på nästa.

Fungerar det att surfa nu?

Återkom gärna med svar när du har testat dessa saker.
Senast redigerad av newone 2012-02-19 kl. 22:50.
Citera
2012-02-20, 07:18
Medlem
PeterNosters avatar
Har du en TG784 så är adressen inte http://192.168.1.1 utan http://192.168.1.254
Citera
2012-02-20, 10:11
Medlem
Jag har thomson 789, prövade att stänga av brandväggen som du sa, men kommer fortfarande bara in på vissa sidor.

Har inga fler datorer hemma. Men går jag in med mitt mobila bredband kan jag gå in på alla sidor.

Försvinner något om jag prövar den där systemåterställningen? Jag var uppkopplad på ett bredband hos en vän för ett tag sen och då funkade det!

Tack för hjäpen och ditt schyssta tålamod!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in