2012-02-16, 23:25
Medlem
Har inte hittat något om denna händelsen som utspelade sig i Skövde sommaren 2004.
Ett tidningsbud blev på natten/morgonen hänsynslöst och oprovocerat knivmördad av en man.

Någon som vet nåt om BO eller GM? Var sitter GM idag?

http://www.expressen.se/gt/22-arig-man-domd-for-drap-pa-tidningsbud/
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=318972
Citera
2012-02-17, 08:47
Medlem
KiaWs avatar
AB&K -> Kriminalhistoria
/Mod
Citera
2012-02-17, 12:53
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
En 22-årig man som missbrukat hasch sedan han var 13 har dömts till livs- tids fängelse av tingsrätten i Skövde för mord på en jämngammal man som arbetade som tidningsbud i staden.

En natt i juli förra året möttes de två som inte kände varandra. Utan anledning fick budet motta 14 knivhugg på en gång- och cykelväg.

Och sen påstår haschtomtarna på drogforat att hasch är en lugnande och "fredlig" drog
Citera
2012-02-17, 13:52
Medlem
Mandelbrots avatar
Sebastian dömdes alltså till livstids fängelse för mord av TR utifrån en rättspsykiatrisk undersökning som inte visade på allvarlig psykisk störning. Göta HR å andra sidan konstaterade att han led av en allvarlig psykisk störning. Därmed dömde de till dråp och rättspsykiatrisk vård.

Citat:
Göta hovrätt konstaterar att 22-åringen lider av en allvarlig psykisk störning. Det handlar om en personlighetsstörning som innefattar vanföreställningar och mental retardation. Han döms därför till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det är okänt vad som fick 22-åringen att gå till angrepp mot den andre mannen, menar domstolen. Någon bevisning som klarlägger själva händelseförloppet finns inte. Den omständigheten ska räknas 22-åringen till godo. Hovrätten tar också hänsyn till att förövaren har vissa mentala störningar. Den samlade bedömningen av omständigheterna gör att man fäller mannen för dråp.
http://www.expressen.se/gt/22-arig-man-domd-for-drap-pa-tidningsbud/

Känner någon till om han är fri idag?
Citera
2012-02-17, 15:52
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot

Han är fri sedan ett par år. Senast jag träffade på honom, jobbade han för sin fars cateringfirma.
Citera
2012-02-17, 16:19
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Han är fri sedan ett par år. Senast jag träffade på honom, jobbade han för sin fars cateringfirma.

Tack för ditt svar, Vanita Toftby! Jag hade en känsla av att han kunde vara fri idag. Hoppas att han har anpassat sig väl och framledes håller sig ifrån drogeländet!
Citera
2012-02-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Sebastian dömdes alltså till livstids fängelse för mord av TR utifrån en rättspsykiatrisk undersökning som inte visade på allvarlig psykisk störning. Göta HR å andra sidan konstaterade att han led av en allvarlig psykisk störning. Därmed dömde de till dråp och rättspsykiatrisk vård.

Sebastian...vad mer än så heter han idag?

Ingen som vet vem offret var? Har ett svagt minne av att det var någon Pakistanier eller liknande som pluggade på högskolan och jobbade extra med att dela ut tidningar på nätter/morgonen.

Bor denna Sebastian kvar i Skövde? Vad heter hans pappas cateringfirma?
Citera
2012-02-17, 19:18
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crub
Sebastian...vad mer än så heter han idag?

Ingen som vet vem offret var? Har ett svagt minne av att det var någon Pakistanier eller liknande som pluggade på högskolan och jobbade extra med att dela ut tidningar på nätter/morgonen.

Bor denna Sebastian kvar i Skövde? Vad heter hans pappas cateringfirma?

Jag vet inte så mycket mer om Sebastian, vill inte ge ut efternamnet om han har bytt eller inte bor i Skövde. I så fall pekas fel person ut oskyldigt.

Att offret skulle ha varit en pakistanier kan förklara varför jag inte hittar honom i Dödboken.
Citera
2012-02-17, 20:21
Medlem
Mördaren:
http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=RlQj5BXePWEnEzx2ERUkVCt5pYPSK-mIRw371C54TQo

Offret var inte pakistanier. Se utdrag från dödboken i spoilern.
Citera
2012-02-20, 01:37
Medlem
TorstenFlincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Och sen påstår haschtomtarna på drogforat att hasch är en lugnande och "fredlig" drog

Hasch är en fredlig drog. En psykiskt störd person kan döda vilken substans han än har i kroppen. Som att säga att alkohol är en våldtäktsdrog. En sjuk person med dessa tankar kommer våldta ändå när denne får chansen. Det betyder inte att alla som dricker systematiskt börjar idka överasskningssex eller att alla haschrökare knivar ner tidningsbud till höger och vänster.

Ser att snubben kommit ut redan. I Sverige kan man visst mörda hur som helst och komma ut efter några futtiga år. Men rånare och knarkförsäljare dom ska visst sitta tills dom ruttnar, sjukt samhälle...
Citera
2012-02-20, 10:02
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Hasch är en fredlig drog. En psykiskt störd person kan döda vilken substans han än har i kroppen. Som att säga att alkohol är en våldtäktsdrog. En sjuk person med dessa tankar kommer våldta ändå när denne får chansen. Det betyder inte att alla som dricker systematiskt börjar idka överasskningssex eller att alla haschrökare knivar ner tidningsbud till höger och vänster.

Ser att snubben kommit ut redan. I Sverige kan man visst mörda hur som helst och komma ut efter några futtiga år. Men rånare och knarkförsäljare dom ska visst sitta tills dom ruttnar, sjukt samhälle...

OFFT. men jag håller absolut inte med. Hasch brukas oftast av instabila personer som blir ännu mer instabila och mer psykiskt störda utav bruket. Cannabisbruk orsakar hjärnskador, detta är konstaterat medicinskt.
Citera
2012-02-20, 16:34
Medlem
TorstenFlincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
OFFT. men jag håller absolut inte med. Hasch brukas oftast av instabila personer som blir ännu mer instabila och mer psykiskt störda utav bruket. Cannabisbruk orsakar hjärnskador, detta är konstaterat medicinskt.

Hahahahahahahahahahahah..... HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHA. Då skulle alltså hundratusentals människor i Sverige springa runt och vara psykiskt instabila och hugga ner folk till höger och vänster. Du har fel, cannabis brukas oftast av vanliga fredliga typer. Jag vet detta för att jag känner dessa fredliga typer. Åk till universitetet och se hur många psykiskt instabila dårar du kan hitta där, knappast några. Jag har aldrig någonsin sett en människa snea ur och knivat någon eller ens slagit någon på cannabis. Alkohol däremot har jag sett båda delar av. Och jag känner många cannabisrökare. Men men, lev i en evig lögn om du vill. Konstaterat medicinskt? När USAs president, minns inte om det var Reagan eller Nixon lät finansiera forskning för att bevisa att cannabis orsakade hjärnskador så satte man en gasmask på en liten apa och tröck in 50 jointar i gasmasken och lät det stackars djuret inhalera skiten i 5 minuter fastspänd. Visst fan fick den hjärnskador men inte pga cannabiset utan pga syrebrist. Sedan gick man ut och sa att Majja skadar din hjärna. Där har du ditt medicinska konstaterande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in