2012-02-17, 03:10
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
lol dom e rätt schyssta mot dig som säger att det är ok att gapa till tolv på helgerna tycker jag, 22 är väl mer standard, sista chansen killen!
___
25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).

42§
42 § Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid,
...
6. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller hyresgästen eller annan, till vilken hyresrätten överlåtits eller lägenheten upplåtits, åsidosätter något av vad som skall iakttas enligt 25 § vid användning av lägenheten eller inte håller den tillsyn som krävs enligt nämnda paragraf och rättelse inte utan dröjsmål sker efter tillsägelse,

Jaha, men nu är det bostadsrätt tråden handlar om. Gäller samma lagar då?
Citera
2012-02-17, 04:42
Medlem
Alltså grejen är att jag bor i en etta, så om någon knackar på dörren är det omöjligt att inte höra. Jag kan alltså inte ha missat fall någon försökt knacka på. Så nej jag förskönar inte min egen sits, eftersom jag är anonym här får jag väl inte ut något av det? Jag vill ju veta på riktigt om det som hänt är rätt eller inte?

Som jag sa, halv ett senast slutar vi, två gånger har vi haft efterfest och det är ju såklart dumt.. Men det var dessutom flera månader sen och då har vi inte musik alls högt. Knappt så vi själva hör. Så var de fått till kl 5 ifrån förstår jag som sagt inte..

Jag säger hyresvärd för det var så han presenterade sig, och han andra gubben verkade ha väldigt lite koll då han sa hyreshus och liknande ett antal gånger.. Så jag vet inte riktigt vilka titlar de hade.

Jag ligger sömnlös och tycker detta är jättejobbigt eftersom det blivit så fel och jag känner att jag måste göra någonting åt att alla är sura.. Om det är att gå runt personligen eller skriva lappar till alla det får jag väl figure out, men något måste det vara..

Jag trodde verkligen inte mina vänner lät så mycket i trapphuset som de uppenbarligen gjort, och det är tydligen mest det som varit problemet har jag förstått.. Jag har läst det jävla pappret tusen gånger nu.. Jag vill att grannarna ska förstå att det går att prata med mig, att bara för att haft ung så är jag inte oresonlig liksom..

Och ja självklart är det korkat att vara hos nig varenda gång, men jag bor i centrum och det gör ingen av de andra, därför har det blivit så..
Citera
2012-02-17, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tibtabtob
3 varningar är ju bara löjligt, var glad att du fick en om du nu festar varje helg. Sluta festa varje helg helt enkelt - dina vänner har väl ställen du kan hänga på också?

Standard annars är väl iallafall annars att sätta upp roliga, trevliga, ursäktande lappar i hiss och på dörrar där grannar uppmanas att komma förbi ifall det finner det störande. När jag ser en sådan lapp blir jag snarare glad och tänker "asch - han är ju skön. låt han hålla på till 2-3".

3? När sa jag att jag ville ha 3 varningar? :s jag ville ha EN innan jag fick den här jävla bomben! Bara en liten hint eller ngt. Inte fan behöver jag tre varningar för att fatta, har jag skrivit det någonstans har jag menat om det finns någon bestämning på om man bör prata med grannen personligen innan man går till föreningen med det. Inte att jag skulle behöva tre varningar det fattar jag väl själv att man inte ska behöva.

Ja jag kommer väl antagligen sätta upp lappar då jag tycker det är asjobbigt om grannars springer och tycker illa om mig..
Citera
2012-02-17, 07:01
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjaggillarkatter
Alltså grejen är att jag bor i en etta, så om någon knackar på dörren är det omöjligt att inte höra. Jag kan alltså inte ha missat fall någon försökt knacka på. Så nej jag förskönar inte min egen sits, eftersom jag är anonym här får jag väl inte ut något av det? Jag vill ju veta på riktigt om det som hänt är rätt eller inte?

Som jag sa, halv ett senast slutar vi, två gånger har vi haft efterfest och det är ju såklart dumt.. Men det var dessutom flera månader sen och då har vi inte musik alls högt. Knappt så vi själva hör. Så var de fått till kl 5 ifrån förstår jag som sagt inte..

Jag säger hyresvärd för det var så han presenterade sig, och han andra gubben verkade ha väldigt lite koll då han sa hyreshus och liknande ett antal gånger.. Så jag vet inte riktigt vilka titlar de hade.

Jag ligger sömnlös och tycker detta är jättejobbigt eftersom det blivit så fel och jag känner att jag måste göra någonting åt att alla är sura.. Om det är att gå runt personligen eller skriva lappar till alla det får jag väl figure out, men något måste det vara..

Jag trodde verkligen inte mina vänner lät så mycket i trapphuset som de uppenbarligen gjort, och det är tydligen mest det som varit problemet har jag förstått.. Jag har läst det jävla pappret tusen gånger nu.. Jag vill att grannarna ska förstå att det går att prata med mig, att bara för att haft ung så är jag inte oresonlig liksom..

Och ja självklart är det korkat att vara hos nig varenda gång, men jag bor i centrum och det gör ingen av de andra, därför har det blivit så..

Se till att styra över förfesterna till någon annan och håll en låg profil gällande onormalt oljud, dvs att spela hög musik stampa i golvet som en elefant (det låter väldigt högt ner till grannarna så är du en hälgångare som stampar ner fötterna när du går så försök ändra på det då det är rejält nervpåfrestande i längden för andra som tvingas höra på det).

Däremot är det helt ok att höras när det handlar om normal livsföring dvs att dammsuga och liknande så länge man håller sig till de regler som bostadsrättsföreningen har satt upp, vanligtvis är det ok att låta lite mer mellan 07.00 - 22.00 men dammsugning och annat som låter mer kan vara smart att göra dagtid eller före 18-19.00 på kvällen. Dock är det viktigt att påpeka här att även om det står att man får låta mer under denna tid så innebär det inte att man får spela hög musik och leva om hur som helst vilket många verkar tro.

Vad är det för folk som bor i huset, är det mest barnfamiljer eller äldre alternativt personer i medelåldern? För barnfamiljer är det extra enerverande att störas av höga ljud och musik kvälls- och nattetid då deras barn i många fall vaknar av det och då kan det bli svårt att få barnen att somna om igen, pensionärer å andra sidan kan ha en tendens att gnälla över minsta lilla även sådana ljud som är "normala" och fullt acceptabla ljud (tex att spola i toaletten även efter 22.00).

Vill du förklara läget och be om ursäkt för eventuellt obehag för dina grannar så kan du välja att antigen prata med dem personligen, vilket kan vara bra på så sätt att du kan ge en mer utförlig förklaring och samtidigt möjligen lära känna dem lite bättre. Alternativt så skriver du en lämplig lapp som du antigen kopierar x antal kopior av och sätter i varje brevlåda eller hänger upp i trapphuset. Eller så gör du ingenting utan låter det hela bero men ser till att undvika att leva om i onödan ett bra tag framöver.

Ta och läs igenom de regler som finns i din bostadsrättsförening, har du inte dessa papper så kan du begära ut dem från styrelsen, där bör det stå vilka regler som gäller angående när man får leva om och förhoppningsvis även om och i så fall hur många varningar man skall få innan det kan bli aktuellt med avhysning. Det är bra att vara påläst och införstådd med vilka regler som gäller så du har koll på dessa sedan kan du prova se på nätet om det finns några generella regler för vad som krävs för att bli avhyst från sin bostad.
Citera
2012-02-17, 07:35
Medlem
Woohoo! Första posten

Låter rätt skumt att du inte fått nån varning innan de knackade på och sa att du låg pyrt till.

Jobbar själv med störningsjour och det normala hos de brf vi kör till är att de varnar skriftligen
typ lapp i lådan, brev hem, telefonsamtal etc. Sen hur många varningar man kan få innan hot om
vräkning kommer är beroende på hur man har stört, ex hög musik, hur ofta, hur sent osv.

Men ack vad man känner igen att folk inte vågar säga ifrån själva.. Bättre att försöka prata med grannen först, det är ofta en bätte lösning. Skulle inte det funka så är det bara att pingla
Bovärd eller störningsjour.
Citera
2012-02-17, 07:51
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjaggillarkatter
fortfarande en bostadsrätt
och "lol" men jag är en tjej
lol

det förklarar lite varför de var så jävla schyssta
Citera
2012-02-17, 08:51
Medlem
From.Scratchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
Har ni en hyresvärd i bostadsrättsföreningen?

Ska det vara konstigt menar du?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyresv%C3%A4rd
Citera
2012-02-17, 09:00
Medlem
Förvånansvärt många som är emot TS. Vafan är ni för jävla trötta människor. Är helt enig med TS och grannar överlag i Sverige tar fan priset.

Jag har mer eller mindre samma problem som dig, fast jag aldrig haft en fest eller spelar musik. Dock så testade jag ljudsystemet en gång precis när jag installerade det. Då kom grannen under upp direkt. Inte ens 5 minuter gick förrän det plinga. Ett stort skämt till människor.

Nu plingas det på titt som tätt bara det är musik nånstans i huset, senast på alla hjärtans när jag satt och åt en god middag med min kära. Fick förklara att jag hör musik konstant i denna lyhörda byggnad, detta är 3-4 våningar ner, du får jaga dom.

Hon stör sig även på när jag går, pratar, allmänt att man hör att någon lever ovanför.

Det är nästan så att jag själv ska gå till hyresgästföreningen och göra en anmälan för trakasserier och att jag inte får leva i min lägenhet. Snart så kommer jag braka igång en dunderfest för hennes skull.
Citera
2012-02-17, 09:34
Medlem
Normalt skall det ges tre (3) varningar innan BRFén kan börja inleda en vräkning, håller du dig lugnt i 6 månader, kan den första varningen ej räknas utan det måste till 3 nya efter detta. Det behövs dock inte så många varningar om du t.ex upplåter din BRF till att vara knarkarkvart, haschodling, har en lägereld i vardagsrummet eller hotar grannar till livet, då kan det gå mycket fortare.

Det är inte på något sätt svårt att vräka någon ifrån en BRF, det är precis lika lätt/svårt som att vräka någon från en vanlig HR, ifall du blir vräkt kommer du att få flytta, sen kommer BRFén att sälja din lägenhet, via mäklare till marknadspris, DU får självklart pengarna (om du inte har en skuld till BRFen på t.ex uteblivna avgifter)

Råd: Tagga ner ett tag så blåser det över, vill du ha mer hjälp ring Hyresnämnden och fråga.

Tillägg: Varningar skall ske skriftligt av Styrelsen/fastighetsägaren, lappar i brevlådan från sur granne räknas icke.
Senast redigerad av Cheef 2012-02-17 kl. 09:35. Anledning: tillägg
Citera
2012-02-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
lol

det förklarar lite varför de var så jävla schyssta
Är dum i huvudet? Vadå sjyssta? Jag kan inte kalla det det tyvärr.
Citera
2012-02-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Normalt skall det ges tre (3) varningar innan BRFén kan börja inleda en vräkning, håller du dig lugnt i 6 månader, kan den första varningen ej räknas utan det måste till 3 nya efter detta. Det behövs dock inte så många varningar om du t.ex upplåter din BRF till att vara knarkarkvart, haschodling, har en lägereld i vardagsrummet eller hotar grannar till livet, då kan det gå mycket fortare.

Det är inte på något sätt svårt att vräka någon ifrån en BRF, det är precis lika lätt/svårt som att vräka någon från en vanlig HR, ifall du blir vräkt kommer du att få flytta, sen kommer BRFén att sälja din lägenhet, via mäklare till marknadspris, DU får självklart pengarna (om du inte har en skuld till BRFen på t.ex uteblivna avgifter)

Råd: Tagga ner ett tag så blåser det över, vill du ha mer hjälp ring Hyresnämnden och fråga.

Tillägg: Varningar skall ske skriftligt av Styrelsen/fastighetsägaren, lappar i brevlådan från sur granne räknas icke.

Men var kan man hitta de bestämmelserna? För jag antar att det finns någon regel som är grund hos alla brfs? för det du säger makes more sense än att de får komma med en varning och så poff är det min sista chans..
Citera
2012-02-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machine137
Förvånansvärt många som är emot TS. Vafan är ni för jävla trötta människor. Är helt enig med TS och grannar överlag i Sverige tar fan priset.

Jag har mer eller mindre samma problem som dig, fast jag aldrig haft en fest eller spelar musik. Dock så testade jag ljudsystemet en gång precis när jag installerade det. Då kom grannen under upp direkt. Inte ens 5 minuter gick förrän det plinga. Ett stort skämt till människor.

Nu plingas det på titt som tätt bara det är musik nånstans i huset, senast på alla hjärtans när jag satt och åt en god middag med min kära. Fick förklara att jag hör musik konstant i denna lyhörda byggnad, detta är 3-4 våningar ner, du får jaga dom.

Hon stör sig även på när jag går, pratar, allmänt att man hör att någon lever ovanför.

Det är nästan så att jag själv ska gå till hyresgästföreningen och göra en anmälan för trakasserier och att jag inte får leva i min lägenhet. Snart så kommer jag braka igång en dunderfest för hennes skull.

Det är just det, i och med att ingen säger något till mig, så vet inte jag hur ofta de ringer och gnäller till föreningen heller. De kanske ringer så fort jag rör mig och då ligger jag ju illa till eftersom jag har fått min sista chans nu som de sa.. Känns som att grannara bestämt sig för att tycka illa om mig bara för jag är ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in