2012-02-16, 20:47
Medlem
Independent-s avatar
Hej,
Undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av vilken av dessa mediciner som är mest beroendeframkallande.
Jag har Imovane utskrivet mot sömnproblem (no shit) och Sobril mot ångest. Äter inte Sobril dagligen utan bara de dagar då ångesten blir för jobbig. Imovane däremot har jag ätit i princip dagligen i en månad, förutom de dagar jag ätit Sobril (sover gott på dom) och på helgen då det inte gör så mycket om det tar tid att somna.
Är det bra att ibland ta en Sobril för att sova istället för Imovane eller har dom korstolerans? Minskar risken att bli beroende av någon av de två om jag varvar lite?
Citera
2012-02-16, 21:02
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
De har korstolerans. Sobril är mer bereoendeframkallande, om man jämför det och ett normalt Imovaneanvändande.
Citera
2012-02-16, 21:25
Medlem
Macgarvers avatar
Generellt så brukar inte det vara några större problem och sluta med z-preparaten.
Brukar man bensodiazepiner sporadiskt vid "rätt" tillfälle så uppstår väl mest ett psykiskt beroende.
Man bör dock ej underskatta kraften av ett psykiskt beroende, enligt mig det svåraste att övervinna.

Hur man reagerar på ett långvarigt bruk samt AT-symtom tycks som vanligt vara individuellt.
Älskar man och ta en rejäl dos bens och har gjort så länge kan det givetvis uppstå ett visst mått av obehag vid avslut med fysiska åkommor som följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in