2012-02-16, 20:00
Medlem
Jag fick precis reda genom extrakoll.se att en revisor (ej godkänd) med 3 års erfarenhet på the Big 4 enbart hade 310 000SEK i taxerad inkomst!!!!!!

310 000SEK!!!!! Efter 3 års arbetslivserfarenhet, det kan väl INTE stämma!?!??!?!

Är det extrakoll som INTE har koll?
Citera
2012-02-16, 20:10
Medlem
Okej, det var taxeringsår 2010, så 2 års erfarenhet...

jag tycker fortfarande att det är VÄLDIGT lite
Citera
2012-02-16, 20:57
Medlem
Det är ingen revisor du pratar om. Det är snarare revisorsassistenter.

Det låter lite lågt med 25-26k/månadom man har jobbat 1 år.
Tror man har den lönen som ingångslön.

Vad tycker du att en revisorsassistent ska tjäna?
Citera
2012-02-16, 21:55
Medlem
fullt medveten om att det är revisionsassistent som det heter men meningen är att man ska bli godkänd revisor.

jobbtiteln heter fortfarande Auditor, alltså Revisor.

ingångslönen är 25000, men trodde att den höjdes ganska snabbt redan efter ett halvår/år.
Citera
2012-02-17, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pockel
fullt medveten om att det är revisionsassistent som det heter men meningen är att man ska bli godkänd revisor.

jobbtiteln heter fortfarande Auditor, alltså Revisor.

ingångslönen är 25000, men trodde att den höjdes ganska snabbt redan efter ett halvår/år.

Med din logik kan du lika gärna kalla dem partner/delägare för det är ju också meningen att man ska bli.

Jag tror inte att det är någon firma som har löneförhandling var 6:e månad, såvida det inte handlar om befordran. Vet inte hur mycket lönen höjs med årligen. Sen tror jag att det varierar ganska mycket vart i landet personen bor.
Citera
2012-02-18, 13:00
Medlem
Bozes avatar
Ingen Big 4 har i normalfallet ökning redan efter 6 mån. Första ökningen kommer efter ett år. Började han i augusti år 0, så kommer ökningen först i juli år 1, och därefter andra ökningen först i juli år 2.

Finns andra trådar om ingångslöner men det känns ganska normalt med 25 K i ingångslön. Sen kanske personen ifråga är på ett landsortskontor och har någon tusenlapp mindre. Kalenderåret år 1 har han bara haft en ökning men har 1,3 års erfarenhet. Har han haft en låg ökning (1,5 eller 2 K) år 1 så kan således närmre 26 K per månad i taxerad inkomst vara rimlig år 2, då han fått ytterligare en ökning i juli som kanske ligger i samma låga intervall. Dessutom verkar han inte plocka ut någon övertid i lön alls, utan tar allt som tid alternativt arbetar inte övertid.

Kanske kan låta lågt, men jag tycker faktiskt inte att de flesta som börjar som revisorsassistenter är värda mer med tanke på den låga erfarenheten av både redovisning och revision. Det handlar väldigt mycket om on-the-job training och sådan kostar pengar, vilket kompenseras för genom relativt låga ingångslöner (men ändå bara några tusenlappar under vad som anses "normalt" på en arbetsplats där de nyanställda behärskar sina arbetsuppgifter redan efter några månader).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in