Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-02-16, 16:58
Medlem
dests avatar
Hittade ett recept som jag blev sugen på att tillaga (biff teriyaki) där teriyakisås behövs. Dock lite tråkigt att köpa färdiggjord tänker jag och därför undrar jag om ni har något tips på hur en sådan sås tillagas. Hittade det här receptet: länk dock låter det lite konstigt med 1.5 cl vittvin?

Sen konservering, säg att man vill göra lite mer sås (eller att inte allt går åt) och frysa in. Är det något som fungerar bra? Bara att tina upp och använda en annan gång?

Samt ser jag nu att även mirin behövs vilket verkar vara svårt att få tag på då det innehåller alkohol. Dock verkade det som att det finns en mirin med låg alkoholhalt som borde gå att finna på asiatiska mataffärer, någon som har ett tips på en sådan affär nära centrum i stockholmsområdet?

Är det värt att sätta sig in i detta smakmässigt (är ju inte alltid det hemmalagade blir bättre) eller är det mer värt att köpa en färdig sås?
Senast redigerad av dest 2012-02-16 kl. 17:03.
Citera
2012-02-16, 19:07
Medlem
klybans avatar
Blue dragon har nått liknande mirin som är mer eller mindre alkoholfri.

Jag fick brorsan köpa med sig 5 olika mirin sorter från Japan senast gången han var där, så jag ska göra massa teriyaki sen till sommaren.
Dessa innehåller massa alkohol, men i även i japan har de alkoholfri mirin, som är till för teriyaki eller liknande.

Varför man väljer vitt vin, kan det vara för man ska kompensera för att mirin inte finns tro ?
Citera
2012-02-16, 19:55
Medlem
dests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Blue dragon har nått liknande mirin som är mer eller mindre alkoholfri.

Jag fick brorsan köpa med sig 5 olika mirin sorter från Japan senast gången han var där, så jag ska göra massa teriyaki sen till sommaren.
Dessa innehåller massa alkohol, men i även i japan har de alkoholfri mirin, som är till för teriyaki eller liknande.

Varför man väljer vitt vin, kan det vara för man ska kompensera för att mirin inte finns tro ?

Jasså, ska kolla in blue dragon varianten då! Hur tycker du att din teriyaki brukar bli och har du några specialrecept som du vill dela med dig av?

Ja, det är frågan.. Lite lustigt att man ska ha i 1.5 cl tycker jag. Eller är det kanske 1.5 dl dom menar?
Citera
2012-02-16, 22:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dest
Jasså, ska kolla in blue dragon varianten då! Hur tycker du att din teriyaki brukar bli och har du några specialrecept som du vill dela med dig av?

Ja, det är frågan.. Lite lustigt att man ska ha i 1.5 cl tycker jag. Eller är det kanske 1.5 dl dom menar?
Har inte gjort några bra försök än.
Det har mest bara blivit en skvätt yamasa och en skvätt mirin.

Så jag är också lite intresserad av detta
Citera
2012-02-17, 03:56
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Saké istället för vitt vin? Så gör jag iaf.

Alkoholfri Mirin finns överallt i Stockholm. Kolla närmaste livsmedelsaffär, eller dra dig mot stan.
Citera
2012-02-17, 10:03
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dest
Är det värt att sätta sig in i detta smakmässigt (är ju inte alltid det hemmalagade blir bättre) eller är det mer värt att köpa en färdig sås?
Jag har aldrig gjort teriyakisås själv, utan de gånger jag blir sugen så brukar jag beställa en laddning lax eller kyckling med teryakisås hos ett av sushiställena i stan, som verkligen gör urgod teryaki. Den är mörk, söt, salt och har ett rejält bett (inte utav hetta utan av något annat).

Blev dock intresserad av tråden och har sedan igår Googlat en del på både svenska och utländska matsajter samt matwikin. Ur det har nedanstående recept utkristalliserat sig...

Teriyaki:
1/2 dl japansk soja
1/2 dl sake
2 msk mirin
2 tsk socker

Ingredienserna skall bara koka samman till en tjock, lite trögflytande sås men passa så den inte bränns då den har ett högt sockerinnehåll.
Citera
2012-02-17, 14:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har aldrig gjort teriyakisås själv, utan de gånger jag blir sugen så brukar jag beställa en laddning lax eller kyckling med teryakisås hos ett av sushiställena i stan, som verkligen gör urgod teryaki. Den är mörk, söt, salt och har ett rejält bett (inte utav hetta utan av något annat).

Blev dock intresserad av tråden och har sedan igår Googlat en del på både svenska och utländska matsajter samt matwikin. Ur det har nedanstående recept utkristalliserat sig...

Teriyaki:
1/2 dl japansk soja
1/2 dl sake
2 msk mirin
2 tsk socker

Ingredienserna skall bara koka samman till en tjock, lite trögflytande sås men passa så den inte bränns då den har ett högt sockerinnehåll.
Faktiskt stött på teriyaki i alla former, från vatten rinnande till nästan siraps liknande konstistens.
Antar de beror på hur man ska använda den vilket man sen föredrar.
Citera
2012-02-17, 14:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Faktiskt stött på teriyaki i alla former, från vatten rinnande till nästan siraps liknande konstistens.
Antar de beror på hur man ska använda den vilket man sen föredrar.
Det kan du mycket väl ha rätt i, och det styr man ju enkelt med hur länge man låter såsen koka och karamellisera sig. Likaså, så kan man ju till grundsåsen sedan lägga till olika smaksättningar så som purjolök, vitlök, ingefära osv beroende på till vad man skall ha den.
Citera
2012-02-17, 15:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det kan du mycket väl ha rätt i, och det styr man ju enkelt med hur länge man låter såsen koka och karamellisera sig. Likaså, så kan man ju till grundsåsen sedan lägga till olika smaksättningar så som purjolök, vitlök, ingefära osv beroende på till vad man skall ha den.
Såna varianter har jag också funderat på.
Citera
2012-02-17, 16:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Såna varianter har jag också funderat på.
Sushistället jag brukar beställa teryakilax ifrån, har alltid rostade sesamfrön strödda över alltihop. Det är mycket mumsigt.
Citera
2012-02-17, 19:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Sushistället jag brukar beställa teryakilax ifrån, har alltid rostade sesamfrön strödda över alltihop. Det är mycket mumsigt.
Jag har en sesamfrökvarn till och med, kanske dax att ta fram den nu.
Citera
2012-02-18, 04:12
Medlem
dests avatar
Citat:

Teriyaki:
1/2 dl japansk soja
1/2 dl sake
2 msk mirin
2 tsk socker

Verkar onekligen så att detta är grundinnehåller sen kan man ha i diverse saker man tycker passar. Blir definitivt att prova detta snarast med vitlök och ingefära! Första gången kommer väll gå åt helvete som vanligt dock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in