Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-16, 14:05
  #1
Medlem
Hej,

Jag har ett rör som är 1.2 meter i diameter och är 10 meter långt, det är fyllt med 50 grader varmt vatten och ligger på 18 meters djup i havet.

Röret är tilltäpp i båda ändar så på vattnet i röret är det 1 atmosfärs tryck (om det spelar någon roll?)

Röret är av plast med ungefär samma densitet som omgivande vattnet, så dess flytkraft kan vi bortse från.

Med dessa uppgifter, kan någon säga mig hur stor vikt det krävs för att precis hålla detta röret på havsbotten (4 gradigt vatten)? Bortse från rörelser i havet osv.
Citera
2012-02-16, 15:04
  #2
Medlem
PunkRelles avatar
Du vet rörets volym och kan ta reda på skillnaden i densitet mellan vattnet i röret och vattnet utanför. Därmed kan du räkna ut skillnaden i massa mellan rörets vatten och det undanträngda vattnet, vilket väl är vad du vill veta.

För övrigt tror jag att du bör göra antagandet att vattnet i röret är under samma tryck som det omgivande vattnet, vilket på 18 meters djup inte alls är en atmosfär.
Citera
2012-02-17, 09:13
  #3
Medlem
Tack för svaret!

Min tanke med tryck var att vattnet som omger röret på 18 meters djup får högre densitet av trycket, 2,8 bar på detta djup.

Vattnet i röret påverkas ju inte av detta extra tryck och har därmed samma densitet som det hade haft vid ytan.
Citera
2012-02-17, 09:49
  #4
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Evans
Tack för svaret!

Min tanke med tryck var att vattnet som omger röret på 18 meters djup får högre densitet av trycket, 2,8 bar på detta djup.

Vattnet i röret påverkas ju inte av detta extra tryck och har därmed samma densitet som det hade haft vid ytan.

Men vatten komprimeras inte på samma sätt som exempelvis luft. Jag tror nog att du kan överse med den marginella (om ens existerande?) skillnad det skulle medföra och fokusera på temperaturen enbart. Jag utgår ifrån att det är samma havsvatten som finns uppvärmt i röret som det som röret sänks ner i. Salthalt påverkar ju, och om det är sötvatten i röret så blir det ännu lättare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback