2012-02-17, 00:04
Medlem
j1nxs avatar
Här vid miär det någon jävel som slängt upp sina pjuck,har hängt där sen tidernas begynnelse känns det som Hänger precis vid en "kaninburs-fotbollsplan" tycker detta är rätt ballt faktiskt
Citera
2012-02-17, 00:54
Medlem
Fjellrevens avatar
Vad jag vet slängde man upp gamla sneakers när man var klar med högstadiet och skulle börja studera på gymnasiet. Det är iaf vad mina föräldrar sagt, och det är vad det gjort/hört under hela sin uppväxt.
Citera
2012-02-17, 01:14
Medlem
Rosamuffinss avatar
Hela grejen kommer från U.S.A ( som allt annat) Man hängde skor på ledningar som ett slags gravmonument eller minnesmärke över en avliden gängkamrat. Sen såg väl svenska töntar det här och härmade.
Citera
2012-02-17, 01:16
Medlem
Salfords avatar
Finns säkert tusen olika anledningar som utvecklats senare men från början så var det så att om någon dog "in the ghetto" så slängde man upp hans skor/sneakers på elledningen.
Citera
2012-02-17, 01:45
Bannlyst
Tror det började i dom fattiga svarta förorterna i USA.

Tror att 0.00000001% av alla skor som kastar betyder nåt annat än vanligt bus.
Citera
2012-02-17, 01:51
Medlem
Har en polare som kastar upp sina skor på en ledning där han bor samt på varjeledning i ett nytt land.
alla gör väl de till sin grejj o betyder olika för alla
Citera
2012-02-17, 04:18
Medlem
Skitonds avatar
Jag frågade farsan om varför det hänger skor på ledningarna när jag var runt 11 år. Han sade att det gjorde man när man hade varit med en tjej för första gången och att farmor inte var glad när han hade tappat bort sina skor.

Jag fattade inte vad han menade tills jag själv gick hem från första tjejen
Citera
2012-02-17, 06:14
Medlem
BrottareGustavs avatar
Dojjorna över en ledning är väl när någon har dött, så tar man hans skor?
Citera
2012-02-17, 07:47
Medlem
chrilLs avatar
När man lämnar ghettot för ett "seriösare" liv slänger man upp dom, det är iaf vad jag hört.
Citera
2012-02-17, 09:05
Medlem
zBr9s avatar
Skor över ledningar kan betyda lite vad som helst, det finns inget absolut svar som är mer "rätt" än andra.

Det klassiska är ju att det är för att hedra någon som dött, men numera hänger kids upp dojor för vad fan som helst som dom anser värt att fira eller uppmärksamma på något sätt. Oskulden, första fyllan, studenten, eller whatever.
Citera
2012-02-17, 09:11
Medlem
När pojkvän och flickvän har haft sex för första gången slänger de upp sina skor, det är vad jag har hört.
Citera
2012-02-17, 10:45
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelkov
Har en polare som kastar upp sina skor på en ledning där han bor samt på varje ledning i ett nytt land.
alla gör väl de till sin grejj o betyder olika för alla

Varje ledning i ett nytt land? Måste gå åt tusentals skor...

Som jag har förstått det så var det ursprungligen för att markera att man blivit av med oskulden men betydelsen har väl suddats ut lite grann och numera behöver man väl ingen anledning alls. Kan tänka mig att 90% av de som gör det i Sverige bara gör det för att de sett det på film och inte har någon aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in