2012-02-15, 22:11
Medlem
"En "puck" består av en metallskiva vars undersida sitter på ett skikt av sammanpressad kolsyresnö. Den rör sig i cirkel på ett horisontellt bord. Tiden för ett varv är 1.5 s och farten är konstant. En tunn tråd förbinder pucken med ett fast stöd i cirkelns centum. Radien i banan är 0.8 m och puckens massa 1.20 kg. Beräkna accelerationens storlek. "

Tyckte den här frågan verkade fairly obvious. Jag började med att räkna ut hastigheten.

v=ds/dt
v=2r*pi/dt
v=2(0.8)/1.5
v=3.35 m/s

Och sen formeln för centripetalaccelaration.

a=v^2/r
a=3.35^2/0.8
a=14 m/s^2

Detta är HELT fel tydligen. Svaret är:

Hur ska man få ihop det här? Är helt lost!
Citera
2012-02-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
"En "puck" består av en metallskiva vars undersida sitter på ett skikt av sammanpressad kolsyresnö. Den rör sig i cirkel på ett horisontellt bord. Tiden för ett varv är 1.5 s och farten är konstant. En tunn tråd förbinder pucken med ett fast stöd i cirkelns centum. Radien i banan är 0.8 m och puckens massa 1.20 kg. Beräkna accelerationens storlek. "

Hur ska man få ihop det här? Är helt lost!
Känns som fel i facit, visserligen gjorde jag uppgiften lite snabbt med. acp=(4pi)^2*r / T^2 . men jag fick samma centripetalacceleration som du.

du kanske ska räkna ut en sträcka med cirkelbågens ekvation och omvandla till radianer samt se vilken tid det tog ? eller nåt liknande... orkar inte riktigt sätta mig in i det men tipset kanske kan vara till nytta?
Senast redigerad av Ladrex 2012-02-15 kl. 22:31.
Citera
2012-02-15, 22:30
Medlem
Haha, misslyckades lite med livet ikväll, hade kollat fel i facit. Är för trött för det här...
Citera
2012-02-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Haha, misslyckades lite med livet ikväll, hade kollat fel i facit. Är för trött för det här...
samma här märke nu att enheten inte ens beskriver en acceleration haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in