Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Det minskade förtroende för vårdpersonalen är en icke fråga i förhållande till den kränkning det innebär att sjuksköterskor för nöjes skull eller ännu värre av andra skäl läser våra journaler. Ett sätt att öka förtroendet för vårdpersonal vore kanske att tillämpa det enda viktiga principen som totalt glöms bort, patientens bästa måste alltid gå först!
Det är just med detta i åtanke man vill skapa detta sammanhållna journalregister.
Hittills har jag mest sett missbrukare klaga, eftersom deras möjligheter att "doktorshoppa" kommer begränsas med ett sådant här system.
Men nu klagas det alltså på att integriteten försvinner, samt att vi inom vården kommer använda journalerna som nöjeslektyr. Ursäkta mig men jag blir rent ut sagt f*rbannad över alla dessa misstankar! Ni tror alltså att vi dels inte har annat för oss på jobbet än att stå och läsa om era hemorrojder och könssjukdomar?!
Vi försöker ge er så bra vård som möjligt (vilket, som Cineasten berättat) inte är det lättaste i dagens läge). De allra flesta av oss sliter h*cken av oss för att ni ska få så bra vård som det bara går unde rde förutsättningar vi har, och vad är tacken? Misstankar och anklagelser om att vi tänker sälja era uppgifter till närmaste kändistidning. Vem är du, vår kung?
Finns det nackdelar med ett sammanhållet journalsystem? Ja, det är klart, det finns inga system med enbart fördelar. Finns det risk att det kan missbrukas? Ja, tyvärr. Men fördelarna överstiger nackdelarna med hästlängder, och de överstiger även riskerna.
Synd att ni inte kan se det....
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Från politikerhåll lär finnas planer på ett rikstäckande system.
Risken finns väl, att de som spärrat sina journaler riskerar att få sämre vård - även om det inte officiellt skulle medges, är dessa givetvis lätta att identifiera. På så sätt kan man pressa folk till eftergivenhet.
- Pettersson? Det är en samarbetsovillig jävel! Lägg ut honom i korridoren! sa avdelningsläkaren i ett informellt samtal med sjuksköterskan.
Ett i högsta grad möjligt framtidsscenario!
Risken finns väl, att de som spärrat sina journaler riskerar att få sämre vård - även om det inte officiellt skulle medges, är dessa givetvis lätta att identifiera. På så sätt kan man pressa folk till eftergivenhet.
- Pettersson? Det är en samarbetsovillig jävel! Lägg ut honom i korridoren! sa avdelningsläkaren i ett informellt samtal med sjuksköterskan.
Ett i högsta grad möjligt framtidsscenario!
Ja, eller:
-Vem är den där medvetslöse patienten? Han har en kraftig infektion och behöver antibiotika. Men tänk om han är allergisk? Vi får väl strunta i att ge honom det, då.
Två timmar senare:
-Döden inträdde kl....
Också mycket möjligt om man inte vet ett dugg om patienten.
@Cineasten: Att du orkar! Bra jobbat!
(Patientkontakter får inte tas via mail. Åtminstone inte i Västra Götaland när jag var kliniskt verksam. )

) Systemet heter Melir.