2012-02-15, 20:42
Medlem
Hej
Hur ska man göra för att beräkna summan av en serie?

tex summera (-1)^k*sin(k)/k då k får från 1 till oändligheten.
Jag vet att serien är konvergent men vet inte hur värdet ska beräknas.
Citera
2012-02-15, 21:07
Medlem
Ett sätt är att känna igen summan (-1)^k*sin(kx)/k som Fourierserien för en viss funktion, och sedan visa att Fourierserien konvergerar mot värdet av den funktionen vid punkten x=1.
Citera
2012-02-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Ett sätt är att känna igen summan (-1)^k*sin(kx)/k som Fourierserien för en viss funktion, och sedan visa att Fourierserien konvergerar mot värdet av den funktionen vid punkten x=1.
varför x=1?

jag har en funktion f=0 eller Pi
den är lika med 0 då 0<t<pi-2 och den är lika med pi då (pi-2)<t<pi Men det står att funktionen är 2pi periodiskt men enlikt intervall för t så är det ju bara pi periodisk.
Citera
2012-02-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suraj
varför x=1?

För att om man stoppar in x=1 i summan

Σ (-1)^k sin(kx)/k

så får man Σ (-1)^k sin(k) / k, vilket är det vi är intresserade av att beräkna.

Citat:
Ursprungligen postat av suraj
jag har en funktion f=0 eller Pi
den är lika med 0 då 0<t<pi-2 och den är lika med pi då (pi-2)<t<pi Men det står att funktionen är 2pi periodiskt men enlikt intervall för t så är det ju bara pi periodisk.

Menar du att denna funktion skulle ha Fourierserien Σ (-1)^k sin(kx)/k? Det är i så fall fel. Försök igen. Det borde inte vara svårt att hitta rätt funktion, eller i alla fall nästan rätt funktion, med hjälp av t.ex. en formelsamling.

Angående pi-periodicitet vs 2pi-periodicitet så kan du nog själv tänka dig att en pi-periodisk funktion automatiskt också är 2pi-periodisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in