2012-02-15, 15:52
Medlem
Apspektakels avatar
En av mina vänner har försvunnit spårlöst och har varit borta i ungefär en vecka nu. Ingen vet var han har tagit vägen och misstankarna är att han lämnat landet.
Behöver kanske inte gå in på detaljerna men jag undrar hur polisens förfarande ser ut i ett sånt här fall?
Har googlat en del men inte hittat något vettigt.
Vad är steg ett, två, tre osv?
Citera
2012-02-15, 15:58
Medlem
SiSeniors avatar
Har han varit försvunnen i över 24timmar utan att någon av hans närmaste vet var han är kan det anmälas till polisen. Polisen tar emot anmälan om skickar sedan ut en efterlysning. Vad som sedan händer beror helt klart på hur stor "chansen" är att han utsatts för brott och försvunnit emot sin vilja.
Citera
2012-02-15, 16:35
Medlem
Apspektakels avatar
Något brott har med stor sannolikhet inte begåtts och han är förmodligen inte bortrövad eller något sånt heller utan det är sannolikt helt frivilligt.
Citera
2012-02-15, 17:37
Medlem
trustables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Något brott har med stor sannolikhet inte begåtts och han är förmodligen inte bortrövad eller något sånt heller utan det är sannolikt helt frivilligt.

Det ska DU säga till polisen! Inte här..

Visst! länka bilder, vad heter han? Var befann han sig sist?
Senast redigerad av trustable 2012-02-15 kl. 17:41.
Citera
2012-02-15, 20:32
Medlem
SoTireds avatar
Det är väl bara att anmäla personen saknad och låta polisen jobba ifred.
Citera
2012-02-16, 11:16
Medlem
Apspektakels avatar
Det är polisanmält och polisen vet redan vad jag själv vet.
Vad jag är intresserad av är hur själva arbetet ser ut i ett sånt här fall. Vad är det polisen gör för att ta reda på var personen är?
Det kan väl tilläggas att han inte riktigt är i sina sinnes fulla bruk för tillfället och kan anses inkapabel att ta hand om sig själv.
Citera
2012-02-16, 11:59
Medlem
Eliza CTs avatar
De/den som anmäler får väl tips om vad dom själva kan göra för att hitta personen. Ta kontakt med bekanta och liknande.

Allra först bedöms risken att det kan vara en olycka eller ett brott.
Befaras något sådant så startar eftersök direkt vid anmälan, anpassat till situationen

Det går som regel några dygn innan polisen börjar aktivt. Beror på situationen när han försvann.
Allra först kollar polisen sjukhus och liknande platser.
Skulle han vara på sjukhus och bestämt att ingen får veta att han befinner sej där så får inte heller polisen säga var han är. Tystnadsplikt.
Då får dom säga att han inte råkat ut för något men har tagit en paus från omgivningen - eller något liknande.
Bekanta personer, orter som kan komma ifråga.

Det första efterlysningen gäller det område där han försvunnit från. Polisdistriktet. Försvinnandet går ut till alla bilar och stationer.

Efter det blir det i hela landet.

.
Detta har en polis berättat för mej så jag har ingen annan källa mer än att han verkade pålitlig.

Edit: förlåt jag missade det sista du skrev om den försvunne.
I detta fall så söker dom ju givetvis aktivt men börjar med sjukhus och andra vårdinrättningar.
Kan det tänkas han skulle göra sej själv något anpassar dom sökningen efter hur dom bedömer det.

Anhöriga får också hjälpa till på de sätt som dom kan - komma överrens med polisen om vad dom kan.
Senast redigerad av Eliza CT 2012-02-16 kl. 12:04.
Citera
2012-02-16, 13:16
Medlem
trustables avatar
Eliza CT har alldeles rätt! Befinner sig mannen på en vårdinrättning. Så har han fått frågan om att ingen får veta att han är där vid inskrivningen, har han skrivit under det, så råder FULL anonymitet i ALLA led!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in