2012-02-17, 00:34
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamba
tragist, att folk har mage att göra såhär !

Absolut tragiskt!! Men jag kan ändå tänka att det är konstigt att föräldramord inte sker oftare. Det finns många som skulle ha rimliga skäl att ta livet av sin mor och far. I det här fallet verkar det kanske inte funnits några tydliga orsaker, men vad vet vi?
Citera
2012-02-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Absolut tragiskt!! Men jag kan ändå tänka att det är konstigt att föräldramord inte sker oftare. Det finns många som skulle ha rimliga skäl att ta livet av sin mor och far. I det här fallet verkar det kanske inte funnits några tydliga orsaker, men vad vet vi?

sant, men ändå tragiskt, om det är så att det är päronens fel så är det tragiskt det dom har gjort mot han, för det måste varit något riktigt riktigt grovt, om han ska tappa kontrollen så, och om jag ska vara ärlig, så tror jag nog snarare att han e sjuk, och hans päron var enkla offer för han, än att föräldrarna har behandlat han illa på ett sådant sätt att han skulle ha ett sådant sug efter hämnd. och vad är ett rimligt skäl för dig ?

mvh
Mr B
Citera
2012-02-17, 01:35
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamba
sant, men ändå tragiskt, om det är så att det är päronens fel så är det tragiskt det dom har gjort mot han, för det måste varit något riktigt riktigt grovt, om han ska tappa kontrollen så, och om jag ska vara ärlig, så tror jag nog snarare att han e sjuk, och hans päron var enkla offer för han, än att föräldrarna har behandlat han illa på ett sådant sätt att han skulle ha ett sådant sug efter hämnd. och vad är ett rimligt skäl för dig ?

mvh
Mr B

Ett rimligt skäl som jag spontant tänker på torde vara sexuella övergrepp. Men missförstå mig rätt, jag är av princip emot både mord och dödsstraff. Men jag skulle kunna förstå att man tar livet av sin plågoande, även om denne skulle råka vara ens mamma eller pappa.

I det här fallet verkar det ju som om GM är rejält sjuk, kanske inte kunnat sköta medicineringen om han saknat bostad t.ex. Fruktansvärt.
Citera
2012-02-17, 01:52
Medlem
Citat:
Ett rimligt skäl som jag spontant tänker på torde vara sexuella övergrepp. Men missförstå mig rätt, jag är av princip emot både mord och dödsstraff. Men jag skulle kunna förstå att man tar livet av sin plågoande, även om denne skulle råka vara ens mamma eller pappa.

I det här fallet verkar det ju som om GM är rejält sjuk, kanske inte kunnat sköta medicineringen om han saknat bostad t.ex. Fruktansvärt.

mjoo, förstår hur du menar, och det var faktiskt det första jag tänkte på också, dvs när det gäller onda anledningar, nej da ibland finns det även anledning att mula sin pappa eller mamma, och ja GM är rejält sjuk LOL annars hade han inte mulat dom LOL, och jag jag tror att om några dagar kommer tidningarna skriva
att han har haft problem osv och tagit mediciner, säkert varit inskriven förut på någon klinik/psyke
Citera
2012-02-17, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Jag förstår inte. Hur kan ni ha gått runt i närheten och gått in i huset, det måste väl ha varit massa poliser där hela dagen/kvällen igår? Och att ingen annan la märke till GM?

Polisen hade undersökt hela dagen men det fanns ingen polis på plats på kvällen bara några civil poliser en bit bort. fråga mig inte vad dom gjorde där ganska onödigt att dom inte var på plats istället
Citera
2012-02-17, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Bra djävla jobbat! Lite civilkurage men på lagom avstånd, helt rätt agerat. Var han blodig eller gick han o mumlade för sig själv o sa sjuka saker?

Blodig var han inte, inte vad jag såg iallafall skulle inte säga att han sa sjuka saker men vet att han sa saker ibland men ingenting jag hörde. stog inne i porten när jag såg honom prata med sig själv ..

Avspärrningarna hävda? Hur långt bort fanns närmaste polis när du och din kompis larmade, Diamantss?[/quote]

misstänker att dom åkte runt lite men dom var ganska snabbt på plats.

[quote=uno]Vad hade han på sig? I beskrivningen som gick ut stod det ju skjorta. Låter kallt att vara ute 12 timmar i bara skjorta.

mörka kläder vet jag, fokuserade inte så mycket på klädseln utan tittade mest på ansiktet ..
men han hade jacka det vet jag! men vet inte riktigt om jag skulle kalla det kappa? ..

Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Med andra ord så bor din kompis på Norrskensbacken? Var ju snutar där hela dagen/kvällen..

Ja det gör hon och jag växte upp där.
Polisen var där på kvällen efter att vi larmat annars var det typ tomt på gården.
Citera
2012-02-17, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22pietrus+friono%22&bav=on.2,or.r_ gc.r_pw.,cf.osb&biw=1065&bih=622&wrapid=tlif132943 239416210&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=YIc9T6aZHezN4Q T7l82BCA#q=%22pierre+friono%22&um=1&hl=sv&tbm=isch &tbs=simg:CAESHwnzZCUaJVeO_1BoLCxCo1NgEGgIIFwwhEL2 jGduNm-Q&iact=hc&vpx=117&vpy=214&dur=1494&hovh=50&hovw=50 &tx=53&ty=139&sig=106012152612553419255&ei=FIg9T8f 1D-Hg4QSZwtTBCA&page=1&tbnh=50&tbnw=50&ved=1t:722,r:0 ,s:0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=a731a35c8e11 65bb&biw=1065&bih=622

Hittar ingen annan bild på GM.

Om det där är Gm var det inte samma person vi såg. Han vi såg var mycket smalare och mörkhårig och det var ju tydligen han som var sonen så tror ej att det där är han. Då måste han ha förändrats sjukt mycket ..
Citera
2012-02-17, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo

Precis som flintskalla i inlägget ovanför ditt. Sveriges befolkning 1970
Ursäkta en novis, men måste man alltså ha skivan för att kolla det?
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja
Eller så tittar du på Sveriges befolkning 1970 på något bibliotek. Åtskilliga bibliotek har numera de olika Sveriges befolkning-böckerna.

Beträffande 1970-cd-boken står där t.ex. att läsa att Karl Bo Malm och Gerd Marianne Malm (som gifte sig 4 maj 1968 i övrigt), och Pietrus Frionos storebror (född 1968), bodde på Vårstavägen 19 B i Grödinge, i samma kommun (Botkyrka) som Tullinge. Från Vårstavägen till mordplatsen vid Norrskensbacken är det 12,1 km:s körsträcka med bil, enligt Eniro för övrigt.
Den nu anhållne Friono är enligt folkbokföringen född i Grödinge och växte väl upp just på Vårstavägen, kan man tänka.

(När modern Gerd Marianne Malm dog den 9 augusti 1996 var hon vad sammanhanget anbelangar skriven på Vårbäcksvägen 3 i Tullinge, en adress som ligger enkom cirka 2,5 km från mordplatsen där K. B. Malm bodde och dog på ...)
Citera
2012-02-17, 05:17
Medlem
Grandiosos avatar
Det här måste väl vara helt unikt i svensk kriminalhistoria så vitt jag vet; att en person först
mördar den ene föräldern, döms för detta mord och antingen hamnar inom den slutna
rättspsykiatriska vården eller fängelse, och sedan åter ute i friheten går och tar livet av den
andre föräldern också.

Så har man då anledning att fråga sig, och det har säkert gjorts upprepade gånger här i tråden,
hur i all världen kunde man göra en sån total missbedömning av mannen och hans psykiska
tillstånd? Hur kunde länsrätten år 2002 i sin skrivelse vid beslutet om ett upphörande av
fortsatt vård formulera sig på det här viset: "Det finns inte längre någon risk att
mannen återfaller i brottslighet."
Det låter onekligen tvärsäkert. Att man
verkligen var förvissade om mannens ofarlighet i framtiden. Jo, visst...

Snacka om att grundligt missta sig...

http://www.expressen.se/nyheter/40-aring-slapptes---misstanks-for-mord/

"Det var drogerna som förstörde hans hjärna", heter det här i länkade artikeln.
En gammal barndomsvän uttalar sig om kompisen som blev en brutal mördare.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-forandrades-den-misstankte-mordaren/

Har inte kollat i tråden så noga, så därför finns väl dessa artiklar redan länkade.
Ursäkta då!

Slutligen: Den här mannen kan väl i rimlighetens namn aldrig bli frisläppt mer?
Nu måste det ta STOPP! Nu är det färdigdaltat. Nu får man absolut inte chansa en gång till.
Tänk om han har planer för syskonen också...
Citera
2012-02-17, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikkukakkonen
Har följt tråden från början, men har säkert missat ett tiotal sidor ikväll.
Fattigt först inlägg, men måste bara ventilera över detta och förmodar jag inte är den första (bor i området och vet folk som känner P);
Hur i helvete kan Sveriges psykvård/straff för grova våldsbrott vara så inåt helvete lam?!?!??!

Vi gör ju för fan inte mycket rätt längre!!!!
Varför känns helt plötsligt Staternas "hårda" straff som de ultimata (typ 240 år för nåt bestialiskt mord= HEJDÅ ISAKIN!!!!!! Inge jävla träna, konversera med omvärlden och knulla sig, IN I EN JÄVLAQ BUR DITT JÄVLA SJUKA SVIN!!), vilka även vi borde ta efter?!
Har du EN gång mördat någon besinningslöst, låt oss säga DIN MOR(!!!), lås in på livstid utan benådning! PUNKT.

Tankarna går även till sjukaste straffen i mannaminne=Bollnässtyckningen ;
Jag kan inte ta in hur lite tid dom killarna får sitta för det sjuka de gjorde!!!!! Man blir faaan mörkrädd!! Va blev de; 7-10??
LIVSTID BORDE DOM FÅTT! (Å då menar jag resten av fuckin livet, inte nå jävla livstid a la Sverige-vilket skämt!!!)

Sverige, SKÄRP TILL SIG!!! VI GÅR JU FÖR FAN UNDER MED DETTA VANSINNE!!
DÖM GRÖVA BROTTSLINGAR TILL DET DE FÖRTJÄNAR (och inge jävla fjanterier med att eko får mer än en styckmördare!!!!!!!!)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

USCH O FY SKÄMS SVERIGES RÄTTSVÄSENDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sverige som sådant har primärt inte med längden på Frionos Karsuddenvistelse (1997–2002, lite styvt räknat) att beskaffa.

Som jag ser det är det (återigen) en viss chefsöverläkare på Karsudden, d.v.s. herr Kenth Persson, man med dylik fördel kan adressera här. KP har genom (1) sin ansökan till länsrätten år 2000 angående permission för boende utanför kliniken men under fortsatt rättspsykiatrisk vård för PF:s vidkommande, och (2) efter domen i december 2002 då vården på Karsudden formellt kom att upphöra genom att "rätten pekade på att mannen saknade psykotiska symptom och skötte eget boende, en fast heltidsanställning i butik och även sin egen medicinering" (förstås med Perssons goda vitsminne) en nyckelansvarsroll här (tillsammans med just den vidlådande länsrätten).

Ibland handlar och ansöker Kenth Persson "rätt" och ibland "fel" ... (Se till exempel hur han hanterade Matija Sovdat på Karsudden under ungefär samma tidsliga tillfälle – och hur det har gått för honom, vad man vet ... Bedöm själva!)
Citera
2012-02-17, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det här måste väl vara helt unikt i svensk kriminalhistoria så vitt jag vet; att en person först
mördar den ene föräldern, döms för detta mord och antingen hamnar inom den slutna
rättspsykiatriska vården eller fängelse, och sedan åter ute i friheten går och tar livet av den
andre föräldern också.

Så har man då anledning att fråga sig, och det har säkert gjorts upprepade gånger här i tråden,
hur i all världen kunde man göra en sån total missbedömning av mannen och hans psykiska
tillstånd? Hur kunde länsrätten år 2002 i sin skrivelse vid beslutet om ett upphörande av
fortsatt vård formulera sig på det här viset: "Det finns inte längre någon risk att
mannen återfaller i brottslighet."
Det låter onekligen tvärsäkert. Att man
verkligen var förvissade om mannens ofarlighet i framtiden. Jo, visst...
I någon mening är det helt klart unikt.

(Jag har fetat "Hur kunde ..." och "missbedömning".)
Frågan är relevant. Den bedömningen måste, som jag ser det, (som förstås skedde vederbörligen genom Karsuddens och den aktuelle chefsöverläkarens "hälsorapport") länsrätten självgranska rätt kritiskt i somlig mening. De kan ju inte under alla omständigheter vara stolta i dag ...
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-02-17 kl. 05:46.
Citera
2012-02-17, 05:33
Medlem
tubularsonetts avatar
Citat:
Fantastiskt. All heder åt dig och alla andra som pallar. Jag kan gott tänka mig att det kan vara mycket belönande att ha ett dylikt arbete, men när det brister för de med diagnoser, jag blir rädd bara jag tänker på det.

Jag kan berätta att det inte är för lönen jag jobbar med liknande personer(timvikarier brukar ligga på 107:-/timme) jag gör det för något helt annat...
Utan jag tror på en förändring och att ingen i grunden är ond utan att man formas av sin uppväxt och omgivning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in