2012-02-14, 22:37
Medlem
Som rubriken säger. Hur har ni blivit avtackade från jobbet när ni slutat?
Har det varit tack och hej där är dörren eller har det varit mer formellt?

Jag slutar snart på mitt jobb där jag varit i 14 år och det vore intressant att veta hur det går till i landet. Givetvis beror det på hur länge man varit anställd och av vilka orsaker man slutar/tvingas gå.

Jag förväntar mig faktiskt ingenting om jag känner min chef rätt. Utan det kommer vara som slutet av vilken arbetsdag som helst. Givetvis kommer jag skriva här vad som hände.
Men det dröjer några veckor till
Citera
2012-02-14, 22:46
Medlem
Tintinikongos avatar
Efter 7 år fick jag ett larvigt mjukisdjur. Kostade kanske 30 spänn.
Citera
2012-02-14, 22:47
Medlem
Kompiiitens avatar
Beror lite på var man jobbar givetvis. Men när jag slutat från tidigare jobb som vikarie så har det ofta blivit tårta, och någon present i form av presentkort. En gång fick jag en flarra finare Whisky.
Citera
2012-02-14, 22:54
Medlem
buggenbus avatar
Det skiljer sig säkert åt mellan olika sektorer och dessutom mellan olika tjänster - och förstås beroende på kulturen på arbetsplatsen. Det normala är väl att kollegorna skramlar till nånting (ofta flaskformat), och att man i vart fall köper in en tårta och tar en gemensam fika med några väl valda ord från chefen. Definitivt är detta någon slags miniminivå kan jag tycka för anställda som jobbat så länge som du.

Sen förekommer ju riktigt bra arbetsplatser där man också håller en avvecklings-intervju (t.ex. över en lunch). Dvs. ett slags motpol till anställningsintervju, där arbetsgivaren passar på att hämta in synpunkter från den frånträdande medarbetaren, T.ex. varför slutar denne, finns brister (låg lön, dålig stämning) som behöver åtgärdas etc. Dvs. att utnyttja att det finns en anställd med kunskaper om verksamheten som inte håller inne dessa av rädsla för att inte befordras eller få löneförhöjning osv.

Självklart bör den frånträdande hålla en snygg nivå på kritik vid sådana här tillfällen också - inte minst om det finns risk att man måste söka sig tillbaka, eller om man vill nyttja tidigare chefen som referens.
Citera
2012-02-14, 23:20
Bannlyst
Jag fick en miniatyrspark vad dom menade med det vet jag inte.
Citera
2012-02-15, 00:44
Medlem
Hade jobbat i tre år och bjöd på tårta när jag slutade. Fick en nyckelring som var en kapsylöppnare i present.
Citera
2012-02-15, 05:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Hade jobbat i tre år och bjöd på tårta när jag slutade. Fick en nyckelring som var en kapsylöppnare i present.

Där visste man att prioritera bland kostnaderna...

Har själv fått ljusstake och bok på ett ställe och ett fotoalbum på ett annat.
Citera
2012-02-15, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Jag fick en miniatyrspark vad dom menade med det vet jag inte.

Det kanske var en såkallad lyckospark? Nej urs vilken dålig ordvits.
Citera
2012-02-15, 10:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Det kanske var en såkallad lyckospark? Nej urs vilken dålig ordvits.

Huvudet på spiken, förmodligen är det precis så dom tänkt, förutsatt att fislurken inte jobbade på sparkfabrik eller ett genuint intresse för sparkar
Citera
2012-02-15, 11:46
Medlem
Fick 4000 riksdaler av min AG att spendera på stadium. Slutade jobba när jag blev antagen till juristprogrammet
Citera
2012-02-15, 11:56
Medlem
Fick en middag med mina två chefer på en känd restaurang i Stockholm och en armband värt ett par tusen
Men så hade jag väääärldens bästa chefer oxå!
Citera
2012-02-15, 12:35
Medlem
På mitt senaste jobb hade jag inte ens jobbat ett år när jag slutade och startade eget. Jag bjöd visserligen på tårtan själv, men i utbyte fick jag ett litet tal av chefen (han är inte den som berömmer andra, men det gjorde han minsann) vid fikabordet samt ett antal små presenter som avspeglade mina intresen (bland annat en massa golfbollar med firmalogo), ett presentkort, en mycket vacker blomma samt, detta är det som fick mig riktigt glad, ett kort som alla anställda på företaget skrivit under där jag önskades lycka i framtiden. Anledningen till att kortet gjorde mig riktigt glad var att företaget hade kontor på 4 olika orter i 3 olika länder. Det måste således planerats ganska snyggt för att få det gjort.

Jag saknar den arbetsplatsen ibland, jag hade en rätt bra position också (jag hade en mycket ansvarsfull tjänst som påverkade alla inom företaget på ett bra sätt).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in