2012-02-14, 19:32
Medlem
Hej!

Jag ska på anställningsintervju för ett jobb som processoperatör i morgon och har lite problem att bestämma mig för vad jag ska ha på mig..

Att kostym går bort ja det är ganska självklart, men valet mellan V-ringad tröja eller mörkblå kavaj (skjorta till båda två, naturligtvis) är riktigt marigt. Å ena sidan, som 20-åring lär jag klä mig klart över medel med den V-ringade (antar jag?) men å andra sidan så är det precis vad jag går i till vardags och känns lite väl underklätt för en intervju. Ett par mörkblå jeans eller möjligtvis chinos tänkte jag ha nedtill, oavsett.

Dvs, sticka ut lite åt det positiva hållet med kavaj eller smälta in med en V-ringad? Till vardags pluggar jag till civilingenjör på Chalmers, det kanske skapar förväntningar åt något håll som man ska/inte ska infria ("dom där chalmeristerna ska alltid göra sig till").. Och jag är för övrigt lika bekväm i vilket, så för den sakens skull kunde jag lika gärna köra suit up.

Stort tack på förhand!
Citera
2012-02-14, 19:36
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Hej!

Jag ska på anställningsintervju för ett jobb som processoperatör i morgon och har lite problem att bestämma mig för vad jag ska ha på mig..

Att kostym går bort ja det är ganska självklart, men valet mellan V-ringad tröja eller mörkblå kavaj (skjorta till båda två, naturligtvis) är riktigt marigt. Å ena sidan, som 20-åring lär jag klä mig klart över medel med den V-ringade (antar jag?) men å andra sidan så är det precis vad jag går i till vardags och känns lite väl underklätt för en intervju. Ett par mörkblå jeans eller möjligtvis chinos tänkte jag ha nedtill, oavsett.

Dvs, sticka ut lite åt det positiva hållet med kavaj eller smälta in med en V-ringad? Till vardags pluggar jag till civilingenjör på Chalmers, det kanske skapar förväntningar åt något håll som man ska/inte ska infria ("dom där chalmeristerna ska alltid göra sig till").. Och jag är för övrigt lika bekväm i vilket, så för den sakens skull kunde jag lika gärna köra suit up.

Stort tack på förhand!

urringad topp pushup bh och kjol och fint smink med en peruk lär göra susen
Citera
2012-02-14, 19:36
Medlem
Hexen100s avatar
Hade du kommit på intervju hos mig, hade jag föredragit att du kommit hel och ren. Har dykt upp en och annan som både sett ut och luktat som lik och då ställer man sig frågan - Om personen inte klarar av att sköta sig själv, hur klarar han då att sköta sina arbetsuppgifter. Var dig själv, det kommer du längst på.
Citera
2012-02-14, 19:48
Medlem
Tack för snabba svar, båda två!

Citat:
Ursprungligen postat av think2act
urringad topp pushup bh och kjol och fint smink med en peruk lär göra susen

Hon som ska intervjua mig är just en hon, annars är tanken inte dum! Men den manliga motsvarigheten kanske vore något, vad det nu är.. Speedos? Eller så är bara det faktum att det är en hon anledning nog att dra på kostymen, "every girl's crazy bout' a sharp dressed man" som ZZ-top sjunger

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen100
Hade du kommit på intervju hos mig, hade jag föredragit att du kommit hel och ren. Har dykt upp en och annan som både sett ut och luktat som lik och då ställer man sig frågan - Om personen inte klarar av att sköta sig själv, hur klarar han då att sköta sina arbetsuppgifter. Var dig själv, det kommer du längst på.

Jo hel och ren är ju självklart, det är något jag alltid är i skolan också även om det ju egentligen inte behövs.
Det där med att "vara sig själv" eller som någon amerikan en gång sa "be the better version of you" är ju generellt sett det enda tipset man behöver. Men för mig som generellt sett tenderar att vara lite överklädd vore det mycket värre att känna sig underklädd än överklädd. Å andra sidan, att vara överklädd på en intervju lär ju sända lite fel signaler och kanske ge ett intryck av att jag tror mig vara lite för fin för tjänsten och så är det ju verkligen inte.

Men vad skulle du säga är värst, att vara lätt överklädd eller lätt underklädd?
Citera
2012-02-14, 19:52
Medlem
Jag tycker det är bättre att vara lite lätt överklädd än lite lätt underklädd. En kavaj som inte är en "finkavaj" och chinos med en skjorta som inte är enfärgad skulle nog göra susen.
Citera
2012-02-14, 20:03
Medlem
Men skojar du, du ska väl inte ha kavaj för ett random sommarjobb på en industri. sluta nu alltså
Citera
2012-02-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Jag tycker det är bättre att vara lite lätt överklädd än lite lätt underklädd. En kavaj som inte är en "finkavaj" och chinos med en skjorta som inte är enfärgad skulle nog göra susen.

Egentligen så håller jag helt med, och vore det inte för den svenska jantelags-mentaliteten vore det antagligen alltid bättre att komma lite överklädd eftersom det visar att man är seriös och faktiskt anstränger sig lite inför intervjun. Dessutom, att utmärka sig lite på ett positivt sätt bland alla dryga hundra som ska intervjuas borde ju vara något positivt tycker man.

Men så är det Sverige vi pratar om, alla ska med och ingen ska vara bättre än någon annan på någonting. Och att intervjuaren får första intrycket att jag är en person som anser sig vara lite bättre än alla andra kan omöjligt vara något positivt.
Citera
2012-02-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Men skojar du, du ska väl inte ha kavaj för ett random sommarjobb på en industri. sluta nu alltså

Det är precis den tanken som slagit mig också, och det är väl lite därför det står och väger. Utmärka sig lite på ett positivt sätt bland alla som tänker så och kommer i whatever, eller smälta in lite mer och inte riskera att verka dryg..
Citera
2012-02-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Det är precis den tanken som slagit mig också, och det är väl lite därför det står och väger. Utmärka sig lite på ett positivt sätt bland alla som tänker så och kommer i whatever, eller smälta in lite mer och inte riskera att verka dryg..

Bara klä dig som vanligt, kanske nån fin tröja och jeans. Det behövs inte mer. De jobbar på en industri och jag tror inte de bryr sig så mycket, bara du verkar okej och mogen så är det inga problem.
Citera
2012-02-15, 02:11
Medlem
Slutatbrymigs avatar
Om jag är på bra humör brukar jag överklä mig men sänka mig på ett annat plan om jobbet är lite under min standard. Exempelvis brukar jag oftast ha skjorta och en väldigt dyr tröja ovanpå. Bara de två tillsammans gör att det ser lite för fint ut så då brukar jag exempelvis strunta i att lägga i vax i håret. Det ger ett lite slappare intryck men ändå städat.

Generellt så skulle jag säga att hellre överklä sig lite än att underklä sig lite. Kavajen tycker jag dock att du ska hoppa då jag gissar på att du kommer sticka ut tillräckligt med skjorta, chinos och pullover när du söker ett industrijobb.
Citera
2012-02-15, 04:55
Medlem
Du ska inte komma i kavaj till ett industrijobb. Som tidigare postare redan iofs påpekat.
Citera
2012-02-15, 13:30
Medlem
Vardags pike och jeans duger la gott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem