2012-02-14, 01:45
Medlem
Jag har märkt en förändring i min katts beteende över det senaste halvåret. Han står ofta stilla, mitt i vardagsrummet t.ex, och bara glor på en fixt punkt i ett längre tag. Dessutom hoppar han till rätt ofta om han hör abrupta ljud. En flyttande stol, en öppnande dörr. Han blir typ chockad i någon sekund. Han är ju bara lite över 6 år gammal. Det verkar inte normalt. Jag tänkte ta honom till veterinären. Men tyckte att det inte skulle skada och lägga upp ett inlägg här först. Vad tycker ni?
Citera
2012-02-14, 01:48
Medlem
krigsbarns avatar
Låter som vanligt kattbeteende om du frågar mig..
De reagerar naturligt på ljud, detta har jag sett ofta, och jag har även haft katter som kunnat sitta och stirra på saker i timmar. Men främst genom fönster då, och inte på någonting inomhus.
edit: Veterinärer är jävligt dyra.. Bara så du känner att det faktiskt är värt det.
Som sagt känner jag igen det här beteendet i många katter.
Citera
2012-02-14, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Låter som vanligt kattbeteende om du frågar mig..
De reagerar naturligt på ljud, detta har jag sett ofta, och jag har även haft katter som kunnat sitta och stirra på saker i timmar. Men främst genom fönster då, och inte på någonting inomhus.
edit: Veterinärer är jävligt dyra.. Bara så du känner att det faktiskt är värt det.
Som sagt känner jag igen det här beteendet i många katter.
Det jag beskriver är en beteendeförändring. Han är alltså inte sig själv. Han har dessutom mindre energi än förut. Tror inte det är normalt.
Citera
2012-02-14, 01:53
Medlem
Elementarts avatar
Jag reagerade inte heller på något speciellt i din beskrivning. Tyckte också att det lät som typiskt katt-beteende

Äter din katt normalt osv? Om du som sagt ändå är orolig så kanske du borde ta kontakt med en veterinär. Det kanske finns någon linje man kan ringa till?
Citera
2012-02-14, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag reagerade inte heller på något speciellt i din beskrivning. Tyckte också att det lät som typiskt katt-beteende

Äter din katt normalt osv? Om du som sagt ändå är orolig så kanske du borde ta kontakt med en veterinär. Det kanske finns någon linje man kan ringa till?
Han äter fint. Han har typ gott från en ung katt till en seg gammal men samtidigt schizzad katt på mindre än ett år. Inte det jag observerar i min andra katt eller andras katter alltså. Cat hotline mman kunde ringa vore spartal.
Citera
2012-02-14, 02:06
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Han äter fint. Han har typ gott från en ung katt till en seg gammal men samtidigt schizzad katt på mindre än ett år. Inte det jag observerar i min andra katt eller andras katter alltså. Cat hotline mman kunde ringa vore spartal.

Okej, här kanske du kan hitta bättre svar på din fråga. De ser ut att ha en chatt och ett forum också, så där kanske du kan få bättre svar.

http://www.katter.nu/
Citera
2012-02-14, 11:50
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Det jag beskriver är en beteendeförändring. Han är alltså inte sig själv. Han har dessutom mindre energi än förut. Tror inte det är normalt.
Jag förstår det, men det är inte ovanligt kattbeteende.
Katter förändras också, vet du.

Men om du insisterar på en veterinär så är det ditt val.
Citera
2012-02-14, 12:59
Medlem
Lys avatar
Din katt är nog inte senil. Lite väl ung för det. Det är gamla katter som blir senila. Den äldsta jag hade var senil mot slutet. Hon hittade inte så bra, orkade inte tvätta sig, hann inte till kattlådan i tid och var virrig och trött. Din katt är antagligen helt normal. Katter har märkliga beteenden, det får man vänja sig vid.
Citera
2012-02-14, 13:55
Medlem
provocative77s avatar
Om du kan skrämma den med ljud så tyder det på att den inte uppmärksammar dig.
Kan vara så att den börjar bli döv. Den hör inte när du smyger på den. Men hör högre ljud.
Med tiden kommer du märka om det är felet eller om den bara är i sin egna lilla värld lite för ofta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in