2012-02-14, 21:43
Medlem
thatis7tisshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Analys från läktarcoachen: Varför låter Leverkusen Barcelona spela ut? Ingen press på bollhållaren, ständigt 2-3 passningsalternativ för Barca, medan Leverkusens hela backlinje och 1-2 mittfältare håller koll på 2-3 anfallare. Hur farao ska man vinna boll då?

När de väl får bollen, får de inte behålla den längre än något tillslag. Bryts inom någon sekund, eller en lång passning utan adress upp i banan från backlinjen.

Jag vet att Barcelona är världens bästa lag på det här spelet (bollinnehav och hög press för att vinna tillbaka), men jag tycker alltför många lag spelar dem rätt i händerna. Alla på defensiven, satsa på enstaka kontring eller fast situation.

Jag skulle vilja se fler lag sätta högre press mot Barcelona. Inte någon tokoffensiv, men stressa lite mer, var lite mer utspridda och våga spela runt den när bollen vinns. Finns det något som frustrerar Barcelona är när de inte vinner tillbaka boll, och matchen fortfarande står och väger. Mascherano är ingen mittback, men han utsätts nästan aldrig för några utmaningar. För många lag satsar på att ha 4 man på Messi direkt när han får bollen, och låter övriga världslirare spela runt bäst de vill.

Real Madrid har försökt en liknande modell i några möten mot Barca, men aldrig fått till det helt, bara periodvis. Jag tycker det har vart tydligt då att Barca blir stressat och har brister, som alla andra lag.

Jag hoppas Leverkusen vågar spela mer med högre press i andra halvlek. Med 45 minuter kvar på hemmaplan och ett bortamål i baken, har de inget att förlora.

Grejen är att Barcelona har en jävla massa andra alternativ. Mot Madrid var man ju illa ute de första 20 men då ändrade man om lite (tror att Alves agerade ytter) och vips så var matchen vunnen.
2012-02-14, 21:44
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchokladglass
De slutade 3a precis efter Leverkusen, eller?

Aha såg det med lag från samma land nu...

Eftersom både Barca och Valencia är från Spanien hade de inte hamnat i samma lottningsgrupp.

Sen hoppas jag du förstår att situationen vore en helt annat om t.ex. Valencia kommit tvåa istället. Inte är det så att lottningen hade varit exakt som nu (förutom att Valencia tar Leverkursens plats). Det rör sig om sekunder. Tänk den som tog namnpappren från skålen hade valt något annat just då?

EDIT: Såg du uppdaterade ditt inlägg så jag tog med din senaste version.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-02-14 kl. 21:47.
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Barcelona har full kontroll mot ett av de mest defensiva lag jag har sett.
Kontroll och kontroll. Tycker att Leverkusen har nästan lika mycket kontroll på Barcelona som Barcelona har på Leverkusen. Dumt att chansa genom att fläka sig fram och blotta sig trots underläge, fortsätt att spela smart istället med möjligtvis ett par mindre förändringar.
Medlem
Amadeusss avatar
Helt klart sämsta halvleken jag sett denna säsongen.
2012-02-14, 21:47
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Kontroll och kontroll. Tycker att Leverkusen har nästan lika mycket kontroll på Barcelona som Barcelona har på Leverkusen. Dumt att chansa genom att fläka sig fram och blotta sig trots underläge, fortsätt att spela smart istället med möjligtvis ett par mindre förändringar.

Leverkusen har kontroll på sin defensiv men bara nästan, de släppte in ett mål. Barcelona rullar runt som de vill göra och de får göra det som de vill.

Visst kanske är Leverkusen sämre på pappret men de kan inte ställa upp så här defensivt, det blir för svårt för dem.
2012-02-14, 21:47
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Inte dumt alls att stressa ett lag som Barcelona, de tappar sitt spel då. Jag tror att Barcelona har 80 % bollinnehav, förr eller senare gör man mål på det. Nu ser det riktigt svårt ut för Leverkusen och de har inte ens haft ett skott på mål. Det blir inte enklare på Camp Nou, så mycket är säkert.

När hände det senast?

Man kan spela på två sätt mot Barca: Pressa dem eller döda ytor. Leverkusen har valt det senare, och Barcelona har haft en riktig målchans under hela matchen, och det var en kontring.
2012-02-14, 21:48
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Analys från läktarcoachen: Varför låter Leverkusen Barcelona spela ut? Ingen press på bollhållaren, ständigt 2-3 passningsalternativ för Barca, medan Leverkusens hela backlinje och 1-2 mittfältare håller koll på 2-3 anfallare. Hur farao ska man vinna boll då?

När de väl får bollen, får de inte behålla den längre än något tillslag. Bryts inom någon sekund, eller en lång passning utan adress upp i banan från backlinjen.

Jag vet att Barcelona är världens bästa lag på det här spelet (bollinnehav och hög press för att vinna tillbaka), men jag tycker alltför många lag spelar dem rätt i händerna. Alla på defensiven, satsa på enstaka kontring eller fast situation.

Jag skulle vilja se fler lag sätta högre press mot Barcelona. Inte någon tokoffensiv, men stressa lite mer, var lite mer utspridda och våga spela runt den när bollen vinns. Finns det något som frustrerar Barcelona är när de inte vinner tillbaka boll, och matchen fortfarande står och väger. Mascherano är ingen mittback, men han utsätts nästan aldrig för några utmaningar. För många lag satsar på att ha 4 man på Messi direkt när han får bollen, och låter övriga världslirare spela runt bäst de vill.

Real Madrid har försökt en liknande modell i några möten mot Barca, men aldrig fått till det helt, bara periodvis. Jag tycker det har vart tydligt då att Barca blir stressat och har brister, som alla andra lag.

Jag hoppas Leverkusen vågar spela mer med högre press i andra halvlek. Med 45 minuter kvar på hemmaplan och ett bortamål i baken, har de inget att förlora.

Båda lagen verkade vara nöjda med hur matchen utvecklade sig, Barcelona naturligtvis förvissade om att målet alltid brukar komma till slut. Leverkusens taktik är välbeprövad och ger sällan några poäng, men kanske är det trots allt det klokaste för att hålla matchserien levande till returen. Jag fascineras mest av att det bland neutrala åskådare här i tråden enbart är Barcelona som får ta skit för att matchen är innehållsfattig när Leverkusen vägrade ens gå över halvplan för att pressa.
2012-02-14, 21:49
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Visst kanske är Leverkusen sämre på pappret men de kan inte ställa upp så här defensivt, det blir för svårt för dem.
Det är små marginaler i fotboll. Att drabbas av panik, slå på stora trumman och blåsa till kavallerichock är inte nödvändigt än. 45 minuter återstår
2012-02-14, 21:49
Medlem
Iveccs avatar
Leverkusen är onödigt defensiva, med tanke på att man har Augusto och Schurrle där fram så borde man våga i alla fall hålla bollen mot något organiserat anfall lite mer. Bättre nu i starten av andra dock.
2012-02-14, 21:51
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det är små marginaler i fotboll. Att drabbas av panik, slå på stora trumman och blåsa till kavallerichock är inte nödvändigt än. 45 minuter återstår

De verkar ha bytt taktik nu till andra och de ser ut att ge resultat på en gång. Svårare för Barcelona att få igång sitt spel men visst, det ger chanser åt andra hållet med.
2012-02-14, 21:52
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Båda lagen verkade vara nöjda med hur matchen utvecklade sig, Barcelona naturligtvis förvissade om att målet alltid brukar komma till slut. Leverkusens taktik är välbeprövad och ger sällan några poäng, men kanske är det trots allt det klokaste för att hålla matchserien levande till returen. Jag fascineras mest av att det bland neutrala åskådare här i tråden enbart är Barcelona som får ta skit för att matchen är innehållsfattig när Leverkusen vägrade ens gå över halvplan för att pressa.
Svaret står troligtvis att finna i att lag som försöker döda ytor och spela defensivt oftast är sämre än Barcelona snarare än att taktiken är dålig. Har nog sett minst lika många matcher där ett överambitiöst lag försöker chocka genom att försvara högt upp i banan för att sedermera få den i röven.
2012-02-14, 21:52
Medlem
cyberkalles avatar
Heja heja ni kan ju.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in