2005-01-30, 16:16
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
DPPP ska vara ett näst intill svavelgult finkornit pulver. Jag har försökt framställa ämnet vid ett flertag tillfällen. En gång vart det grått, en annan gång vitt, en tredje gång nästan skinfärgat. Det jag får fram är betydligt mer explosivt, finkornigt och har en annan färg än TCAP. Allt har passat in på beskrivningen UTOM färgen.

Vet någon vad jag gör för fel, vet någon hur jag kan lösa det och vet någon om jag över huvud taget har begått ett fel?
Citera
2005-01-30, 16:26
Medlem
Jomazis avatar
Bättre att du frågar inne på sciencemadness eller roguesci, jag tror inte att någon härinne förutom jag annars prövat på detta. Jag lyckades få järnjoner i min lösning vilket förstörde allt så att min lösning återgick till knallgul phoron-färg efter ett tag.
Ska försöka igen när det blir kallt ute, vill inte att alla mat i frysboxen ska lukta.
Citera
2005-01-30, 16:33
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jag hade phorone't i en syltburk med lock. Mitt phorone fick en skarp röd färg.
Citera
2005-01-30, 19:46
Medlem
Jomazis avatar
Phorone är bara ett övergångstadium då DPPP ska bildas. Den röda vätskan innehåller en blandning av en väldig massa olika ämnen såsom di och triacetonalkohol, mesitylen, mesityl peroxid, kloro-phoroner med mera.

LÄs tråden på sciencemadness.org. De löser upp ämnet i något lösningsmedel (aceton, IPA) och fäller sedan ut det med iskallt vatten för att få en renare produkt.
Men som sagt JAG har inte kommit längre än till den röda vätskan, där mitt experiment gick åt skogen...sen gick vädret åt skogen.
Citera
2005-01-30, 21:42
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jag har läst igenom SM. Ska man lösa slutprudukten i aceton och sen fälla ut det genom att ha i vatten?
Citera
2005-01-30, 23:56
Medlem
De verkar ju ha kommit fram till att det inte är DPPP de fått fram utan någon form av TACP.
Citera
2005-01-31, 00:12
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Troligen så bildas acetonperoxider vid det här förfarandet. Först så gör man en keto addition i sur miljö för att bilda phoron som sedan kloreras genom addition till dubbelbindningarna. Den produkten i sin tur skall vara föremål för peroxidering, som säkerligen ska ske vid -70 grader eller liknande. Troligen så konkurerar andra reaktioner med DPPP bildningen tex att det hela ger TATP.
OM ens DPPP existerar, om det existerar så är VoD troligen hypad. För det är nämigen viktigt att densiteten är hög om man vill ha hög VoD och det är det inte i det här fallet.
På de forum ni nämner så är hälften av infon i trådarna som är skriven av Hidekemi eller vad han kallar sig och hans kamrater bara på hittad och förstör hela tråden.
Citera
2005-01-31, 07:55
Medlem
Jag måste hålla med om att den trådens kvalite har skiftat rejält. Jävligt synd för enligt vissa kommentarer så var "ämnet" i fråga riktigt kraftigt och lätt att tillverka. Och i nästa en stor besvikelse.
Citera
2005-01-31, 17:19
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Av filmerna att säga så såg det ut som om det var en aning kraftigare, men inta alltför. Den mängden de änvände borde enligt min mening ha detonerat om VoD var 9000m/s.

Om jag inte har missupfattat det hela nu av era svar så borde jag alltså ge upp hela grejen med DPPP, rätta mig om jag har fel.
Citera
2005-01-31, 18:31
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Av filmerna att säga så såg det ut som om det var en aning kraftigare, men inta alltför. Den mängden de änvände borde enligt min mening ha detonerat om VoD var 9000m/s.

Om jag inte har missupfattat det hela nu av era svar så borde jag alltså ge upp hela grejen med DPPP, rätta mig om jag har fel.

Fattar inte vad du menar med filmerna.
Citera
2005-01-31, 20:38
Medlem
Enligt Hikadiri, Dr.boom pyroz och allt som han kallar sig (grovt scitzofren "stavning" kille) så spränger han sönder en tesked så den ser ut som ett U med hjälp av 1-3mg.

Några få vettiga trådar på de forum där DPPP förekommer. Men att det inte är TCAP de får fram verkar vara klart. Dels för dess kristalina struktur och löslighet i aceton. Om det sen är DPPP eller tex DCAP är oklart. Bara att vänta några år så framkommer det nog! =)
Citera
2005-01-31, 22:12
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz-jaeger
Enligt Hikadiri, Dr.boom pyroz och allt som han kallar sig (grovt scitzofren "stavning" kille) så spränger han sönder en tesked så den ser ut som ett U med hjälp av 1-3mg.

Några få vettiga trådar på de forum där DPPP förekommer. Men att det inte är TCAP de får fram verkar vara klart. Dels för dess kristalina struktur och löslighet i aceton. Om det sen är DPPP eller tex DCAP är oklart. Bara att vänta några år så framkommer det nog! =)

Han säger emot sig själv där. Ett brisant ämne böjer inte en tesked det slår bara ut ett hål o det går åt många gram med rätt geometeri och pressat.
Jag tror det är TATP i alla syteser de får fram bara att den är förorenad. Nästan övertygad. Väntar på att AXT kör en syntes och sedan kör NMR eller GC/MS på det hela samt IR.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in