2012-02-13, 16:50
Medlem
Jag har lite funderingar kring avdragsgillt pensionssparande (2012). Är det så att maxsumman som är avdragsgill i år är 12.000kr?

Gäller denna summan totalt "alla typer av pensionsparande" om man ex har både IPS i en bank och gammalt klassiskt pensionskonto i annan bank så kan man aldrig dra av mer än 12.000kr?

Om jag sedan sparar 12.000kr detta år bör jag få tillbaka närmare 4.000kr på nästa deklaration? (är normalinkomsttagare)
Citera
2012-02-13, 17:50
Medlem
Nu vet jag inte i vilken kommun du bor i men du har sannolikt inte betalat in 33 % i skatt om du är normalinkomsttagare. Handlar väl snarare om runt 3000 kr att få tillbaka.

12000 kr är max ja. Tjänar du sedan under gränsen för statlig inkomstskatt är det en ren ekonomisk förlustaffär att dra av pengar för att pensionsspara. Först om du passerar den gränsen (efter övriga eventuella avdrag) som du ens bör överväga att pensionsspara i IPS/pensionsförsäkring.
Citera
2012-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nu vet jag inte i vilken kommun du bor i men du har sannolikt inte betalat in 33 % i skatt om du är normalinkomsttagare. Handlar väl snarare om runt 3000 kr att få tillbaka.

12000 kr är max ja. Tjänar du sedan under gränsen för statlig inkomstskatt är det en ren ekonomisk förlustaffär att dra av pengar för att pensionsspara. Först om du passerar den gränsen (efter övriga eventuella avdrag) som du ens bör överväga att pensionsspara i IPS/pensionsförsäkring.

Varför bör jag passera gränsen för statlig skatt? Om jag ändå ska spara nån tusenlapp i månaden ungefär måste det väl vara en fördel att samtidigt kunna få tillbaka 3000kr varje år på skatten?
Citera
2012-02-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afred90
Varför bör jag passera gränsen för statlig skatt? Om jag ändå ska spara nån tusenlapp i månaden ungefär måste det väl vara en fördel att samtidigt kunna få tillbaka 3000kr varje år på skatten?

nej, det är ingen fördel eftersom du bara skjuter upp beskattningen. under tiden som du sparar så kommer avgifter och avkastningsskatt att tära på ditt kapital.

pensionssparande var från början ett verktyg som gjorde att man på 70 och 80-talet kunde sänka sin skatt med hälften eller mer. det fungerar dock inte idag eftersom vårt skattesystem har reformerats. den som nu pensionssparar med 12.000 per år och under lång kommer därför att förlora ofantligt stora belopp.
Citera
2012-02-13, 19:58
Medlem
Citat:
Du får som sagt skatta för dem istället när du som pensionär ska ta ut dem och sannolikt kommer den skatten vara högre än du betalar idag, om du inte också betalar statlig inkomstskatt. Dels är det ju så att pensionärer allmänt betalar högre skatt idag pga jobbskatteavdraget. Om det kommer vara så även i framtiden vet man förstås, inte men det är också sannolikt att kommunal- och landstingsskatten allmänt kommer vara högre i framtiden pga att en lägre andel av befolkningen kommer jobba (fler äldre personer, fortsatt bidragsmassinvandring etc.).

Dessutom kan det vara så att om du höjer din inkomst som pensionär från privat pensionssparande så får du inte ta del av diverse bidrag som bostadstillägg som du annars skulle fått. Lägg till att det också finns en uppenbar risk att man på ett eller annat sätt gör reglerna för privat pensionssparande mer ogynnsamma i något läge där det går kärvt för Sveriges ekonomi och då sitter du där med pengarna låsta.
Citera
2012-02-13, 20:07
Medlem
aaa, då förstår jag. Känns bättre att skaffa en kapitalförsäkring och spara undan en liten slant i månaden istället.
Citera
2012-02-13, 20:13
Medlem
Citat:
Jag har lite funderingar kring avdragsgillt pensionssparande (2012).

varför har du funderingar på pensionssparande över huvud taget, är det banken som tjatar på dej?
Citera
2012-02-13, 20:22
Medlem
Citat:
aaa, då förstår jag. Känns bättre att skaffa en kapitalförsäkring och spara undan en liten slant i månaden istället.
Det är högre skatt och samma nivå på "avgifter" för en KF jämfört med IPS-konto.
Citera
2012-02-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
varför har du funderingar på pensionssparande över huvud taget, är det banken som tjatar på dej?

Nejdå, inte alls. Tänkte mest göra "en bra affär" då man kan spara och samtidigt få tillbaka en liten summa på skatten. Inledningsvis kändes detta som en mycket god ide, få pengar för att man sparar pengar till sig själv.

Men det är nog som dom säger "Låter det för bra för att vara sant så är det nog så"

EDIT: En liten nyfiken fråga. Om man hamnar i skildsmässa, delas även pensionssparande då?
Citera
2012-02-15, 11:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nejdå, inte alls. Tänkte mest göra "en bra affär" då man kan spara och samtidigt få tillbaka en liten summa på skatten. Inledningsvis kändes detta som en mycket god ide, få pengar för att man sparar pengar till sig själv.

Men det är nog som dom säger "Låter det för bra för att vara sant så är det nog så"

EDIT: En liten nyfiken fråga. Om man hamnar i skildsmässa, delas även pensionssparande då?

IPS är alltid individuellt.

Förövrigt har jag lärt mig att pensionsspara i en IPS antagligen är en dålig affär. Det är bättre att pensionsspara på eget konto i sådana fall eller istället amortera sitt bostadslån eller andra lån.
Citera
2012-02-15, 12:14
Medlem
Citat:

många är de som hoppas på att göra "en bra affär" men här är ett tips som faktiskt fungerar.

du kan åta dej att mot en mindre årlig avgift förvalta andra människors pengar. detta är helt riskfritt eftersom du inte har några utgifter och garanterade inkomster. får du utgifter så betalar du dessa från det sparade kapitalet.
Senast redigerad av tmach 2012-02-15 kl. 12:15. Anledning: komplettering
Citera
2012-02-15, 13:16
Medlem
Citat:
Svar ja. Privat pensionssparande tas med i bodelning (med vissa få undantag där det kan anses oskäligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in