2012-02-13, 14:11
Medlem
I över 40 år har ett område i Mjällby i folkmun hetat negerbyn. Men nu är det slut på det.

Bostadsbolaget Sölvesborgshem, som förvaltar området, har bestämt att området i stället ska kallas Slottsstaden.
– Jag tycker inte att negerbyn är ett passande namn, säger Sölvesborgshems vd Lars-Göran Björklund till Sydöstran.
Så sent som i november i fjol tvingades politikerna i Karlstads kommun att döpa om kvartersnamnet "Negern" efter en häftig debatt.

Varför ska detta ändras just nu? Finns det folk som klagat på att det varit rasistiskt? Jag ser inget fel med detta.

Ni som bor i Mjällby, vad tycker ni om detta?
Citera
2012-02-13, 14:13
Medlem
20rockss avatar
finns ett negerbyn på lidingö också, fanns inte rinnande vatten där först
Citera
2012-02-13, 14:25
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Finns ju namn som folk tar illa vid sig. Inte bara för en neger menar jag, tänkte mer om nån del skulle heta "bögbyn". Inte hade bara vissa bögar tagit illa vid sig vid det, utan homofober och andra känsliga individer också.
Citera
2012-02-13, 14:27
Bannlyst
Personligen tycker jag att man kan använda ordet neger i dagligt tal, men att det blir smaklöst och patetiskt om stadsdelar får sådana namn.

Å andra sidan, är det mest på skämt så varför inte...
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-02-13 kl. 14:33.
Citera
2012-02-13, 14:30
Medlem
st0ckiss avatar
Äh, patetiska bonndjävlar! Låt byn heter negerbyn om den nu är döpt till det.
Citera
2012-02-13, 14:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det är snarare "patetiska bonndjävlar" som slåss för att det ska heta negerbyn i någon meningslös principiell kamp.
Citera
2012-02-13, 15:00
Medlem
Crunchies avatar
Enebyberg utanför stockholm kallas också i folkmun för negerbyn.
Det är ett enormt radhusområde, tror att det fick det namnet för alla bor så tätt om det nu har med negrer att göra
Citera
2012-02-13, 15:18
Medlem
Citat:

Tror du att det är "bonndjävlarnas" fel?
Citera
2012-02-13, 15:20
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Knappast bönderna som slåss för att byta namnet... Sedan är det väl logiskt att byta namn? Om en by kallas "fittskaft", "rövryttarbyn" eller "torrollonens by" så är det knappast orden i sig som är dåliga, utan att det är en förolämpning mot de som bor där.

Jag skulle då inte vilja att mitt område skulle kallas för negerbyn, inte för att det är kränkande mot negrer utan för att det bara är en förolämpning mot mig då jag inte är neger och vill inte associeras med dem.
Citera
2012-02-13, 15:22
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Med tanke på vad negrerna hittar på i bland annat Malmö var det nog passande att byta namnet.
Citera
2012-02-13, 15:27
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är snarare "patetiska bonndjävlar" som slåss för att det ska heta negerbyn i någon meningslös principiell kamp.

Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Enebyberg utanför stockholm kallas också i folkmun för negerbyn.
Det är ett enormt radhusområde, tror att det fick det namnet för alla bor så tätt om det nu har med negrer att göra

Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Tror du att det är "bonndjävlarnas" fel?

Nej, jag vet att det inte är "böndernas" idé att byta namn, men då jag inte erkänner mig själv som bonde på sättet som Sölvesborgare gör använder jag det som ett grovt skällsord istället. Bonndjävlar är inavlade idioter i mina ögon, oavsett om de så är politiker inne i stan eller fiskare ifrån Lister
Citera
2012-02-13, 15:44
Medlem
Förslag på nya namn dårå.

Mörkhyadbyn, Svartbyn, afrikabyn, afrobyn, Hyddbyn, sos barnby, Mogadishuby, Somalia2,

Finns många andra namn än just Negerbyn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in