För att klargöra lite. Maria Montessori kom fram till den här pedagogiken m h a handikappade barn. Vad som är handikappad under dåtidens definition kan jag inte avgöra. Men om det handlar om elever som låg i autismspektrumet, är det inte så svårt att komma fram till varför resultaten blev bra Sedan skall man ha tillämpat denna metodik på barn ifrån 1900- talets slummen. Återigen kan den fattiga miljön ha påverkat att det gick som det gick. Barn som lever under svåra hemförhållanden kan uppfatta skolan som en fristad.
Ja gick Montessori 4-6:an och det är inget jag rekommenderar för barn. Hela våran klass fick problem utav alla parallellklasser när vi gick vidare till reguljär skola från 7:an till gymnasiet. Samtliga låg efter i den matematiska nivån och alla andra ämnen. Många hoppade av gymnasiet samt fick gå komvux i vuxen ålder. Jag minns när vi började högstadiet, det blev jobbigt. Varningssignalerna började komma terminerna innan skolavslutning på Montessori när lärarna såg att vi låg efter, man försökte kränga med matten och mycket annat.
Innan Montessori var matematik ett av mina starkaste ämnen, nu var jag visserligen ung men att gå från bäst till sämst är rätt tragiskt. Sedan i högstadiet fick jag lärare som hade det svårt för att förstå varför det var som det var, jag låg ju enbart efter. Det var inte så att jag hade några verkliga problem.
Sedan för att berätta lite om vad vi gjorde på Montessori. Jag minns att lektionerna främst bara flöt förbi, det var mest diskussioner om "vuxna" ämnen. Sedan var elevmaterialet uppbyggt så att man fick studera i egen takt. Det var ändå lugnt och en bra stämning i klassen. Snarare var det en chock att börja högstadiet då alla verkade gapiga och stökiga i korridorerna för att sedan sitta helt kolugna i klassen. Vi var alltid lugna, men rent personligen så flöt man bara bort. Det var som att man inte hängde med alls under lektionerna. Det var tufft att hänga med!
Jag kan relatera till mig själv idag i vuxen ålder. Jag har väldigt svårt att passa in. Jag lär mig ingenting under handledning utan måste gå igenom allt om och om igen. Det är snarare så att jag undviker klassrum och studerar hemma istället. Samtliga jag har talat med, klasskamrater o.s.v har den uppfattningen om att det är dem som hänger med, som får dom bästa betygen och som får mest utav sina kurser. Jag saknar den förmågan och måste spendera min fritid för att studera ikapp.
Jag finner det störande att Lillemans pappa inte deltar i hans uppväxt. Trots allt verkar han ha mer erfarenhet över vad som kan fungera för Lilleman, kan du något om din karlns historia över varför han är som han är!? Har han ADHD, hög ämnesomsättning, var han idrottsmänniska i sina unga dagar?
Hur finner du din man f.ö? Uppfattar du dem saker som du nämner som negativa?
Din son verkar ha överskottsenergi! Han verkar också vara intelligent men han verkar behöva struktur och ordning:
Citat:
När en fröken sätter sig bredvid honom har han inga svårigheter att fortsätta att räkna.
Dina lilla intelligenta filur skulle bara använda friheten han skulle få på Montessori till att göra sådant som han tycker är roligt. Montessori är inget jag rekommenderar för normala barn. Däremot rekommenderar jag att han sätts i någon form utav idrott. boxning, brottning, simning, fotboll. Sådant som kommer göra han poppis i tonåren
Skolmiljön börjar bli allt tuffare, man skall börja betygssätta redan ifrån mellanstadiet. Det kommer bli allt svårare att få betyg när man väl börjar högstadiet samt gymnasiet, de matematiska kurserna börjar definitivt bli allt mer svårare. Att ha självdisciplin, vara ordningsam samt kunna närvara är viktiga egenskaper. Något jag inte kan se ett barn ha utan strikt pedagogik och utan en vuxen som kan sätta gränser. Din son behöver gränser!
Så som du beskriver det verkar han ha ett försprång. Därför rekommenderar jag att du talar med hans lärare om att han har mycket energi, dock att han inte ligger efter utan tvärtom, ligger före. Överskottsenergin kan bygga på att han känner sig understimulerad. Ni får spåna på möjligheter om att avancera istället för att experimentera med flumskolor.
Här har du några saker som jag uppfattar störande inom Montessori: (för att nämna några)
Inom Montessoripedagogiken ges heller inga betyg och tas inga examen. Det sker istället en individuell utvärdering av varje barn.
Pedagogiken bygger på en människo- och kunskapssyn som gäer att barnet har sensitiva perioder när det känner lust och är särskilt mottagligt för inlärning.
Material köps till viss del, men en stor del av materialet tillverkas också av läraren och barnet.
Lycka till!