2012-02-12, 16:52
Medlem
Quarrels avatar
Miklos Kovacs, föddes i Ungern 29 juni 1937, och flydde därifrån 1956. Han invandrade med sin fru, två döttrar och en son till Sverige där de först hamnade i Malmö, Limmared, Göteborg och sedan Borås.

1966 flyttade han till Stockholm där han fick en son med en ny kvinna året därpå.

1970 anmäldes han utvandrad till Ungern, men han invandrade inte där. Vissa uppgifter tyder på att han invandrade i Italien, men det har inte gått att bekräfta. Han kan ha släktingar i Australien och Kanada.

Här finns lite mer.

Är det någon som minns och känner igen honom, och vet var han finns, eller har andra upplysningar?
Citera
2012-02-12, 17:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Man försvunnen sedan 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Miklos Kovacs, föddes i Ungern 29 juni 1937, och flydde därifrån 1956. Han invandrade med sin fru, två döttrar och en son till Sverige där de först hamnade i Malmö, Limmared, Göteborg och sedan Borås.

1966 flyttade han till Stockholm där han fick en son med en ny kvinna året därpå.

1970 anmäldes han utvandrad till Ungern, men han invandrade inte där. Vissa uppgifter tyder på att han invandrade i Italien, men det har inte gått att bekräfta. Han kan ha släktingar i Australien och Kanada.

Här finns lite mer.

Är det någon som minns och känner igen honom, och vet var han finns, eller har andra upplysningar?

Tack för detta intressanta fall Quarell. Har inget att tillföra, men har läst om denne mans försvinnade förut. Kommer dock inte ihåg var någomstans.

Om Miklos Kovacs t.ex. emigrerade till Australien, blir det nog svårt att få tag på honom om han inte själv frivilligt hör av sig. Många som emigrerade dit vid denna tid "försvann".

Att han skulle ha återvänt till Ungern 1970 låter kanske inte så troligt.
Citera
2012-02-12, 20:23
Medlem
Påminner om en man som för länge sedan hittades i skogen runt Kåge, i Skellefteå, de visste inte vem han var och gick därför ut med bild, av den dödes ansikte.
Citera
2012-02-12, 20:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Påminner om en man som för länge sedan hittades i skogen runt Kåge, i Skellefteå, de visste inte vem han var och gick därför ut med bild, av den dödes ansikte.
Har du kvar bilden?
Citera
2012-02-13, 00:33
Medlem
zzeezzs avatar
Detta är min far bilderna på sidan där är i stort sett de enda jag har. Boxningsbildera fick jag av en man som läst min efterlysning på webben.
Farsan var amatörboxare i Ungern och fortsatte med detta här i Sverige.
Uppgifter finns att han sparrade mot självaste Bo Högberg. Miklos arbetade på krogar runt om i Stockholm, Bo Högberg & Anita Lindblom hjälptes att få bord av farsan. Att han fortsatt med boxningen dit han tog sig är ganska troligt det var den stora hobbyn.
Uppgifterna om Australien kommer från att de som flydde från Ungern blev placerade i olika länder Australien var ett ä, troligtvis hamnade en halvbror till honom där. Håll utskik på wordpress sidan jag ska i dagarna gå ut med mer information som jag har samlat på mig.
Med vänlig hälsning,
Krister
Citera
2012-02-13, 07:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzeezz
Detta är min far bilderna på sidan där är i stort sett de enda jag har. Boxningsbildera fick jag av en man som läst min efterlysning på webben.
Uppgifter finns att han sparrade mot självaste Bo Högberg. Miklos arbetade på krogar runt om i Stockholm, Bo Högberg & Anita Lindblom hjälptes att få bord av farsan. Att han fortsatt med boxningen dit han tog sig är ganska troligt det var den stora hobbyn.
Uppgifterna om Australien kommer från att de som flydde från Ungern blev placerade i olika länder Australien var ett ä, troligtvis hamnade en halvbror till honom där. Håll utskik på wordpress sidan jag ska i dagarna gå ut med mer information som jag har samlat på mig.
Med vänlig hälsning,
Krister
Välkommen till Flashback!

Jag hoppas du finner din far.

Skriv gärna informationen här, eller åtminstone tala om när det finns ny information på wordpress, så vi slipper gå dit och titta stup i kvarten.
Citera
2012-02-13, 17:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information.

Citat:
Med vänlig hälsning,
Krister

Stort tack för din information zzeezz. Jag hoppas också att du hittar din far.

Många ungrare som kom hit var både duktiga brottare och boxare.
Citera
2012-02-13, 20:05
Medlem
Quarrels avatar
zzeezz har kompletterat lite i wordpress
Citera
2012-02-14, 15:18
Medlem
zzeezzs avatar
Sökte lite idag också.

Fick inte tid till så mycket dock.
http://missingfather.wordpress.com/2012/02/14/senaste-nytt-2012-02-14/

Vad jag skulle behöva är att besöka Ungern med någon som är duktig på Svenska och på Ungerska.
Se till att man vet vilka arkiv man ska besöka där för att få uppgifter om han har funnits i landet efter 1969.

När han uteblev från sin militärtjänstgöring i Ungern så var detta straffbart och det kan vara en anledning till att han inte åkte tillbaka.
Sen finns det obekräftade uppgifter om att Ungern gav amnesti för just detta under/efter år 1970.
Fall detta är riktigt eller osant vet jag inte, kan ju också vara ett sätt att få hem de som deserterat från sin militärtjänstgöring för att sätta dom i fängelse.
Man får komma ihåg att Ungern var länge ett kommunistiskt land, där kan ju sådana här saker hända.
Citera
2012-02-14, 20:04
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Sökte lite idag också.

Fick inte tid till så mycket dock.
http://missingfather.wordpress.com/2012/02/14/senaste-nytt-2012-02-14/

Vad jag skulle behöva är att besöka Ungern med någon som är duktig på Svenska och på Ungerska.
Se till att man vet vilka arkiv man ska besöka där för att få uppgifter om han har funnits i landet efter 1969.

När han uteblev från sin militärtjänstgöring i Ungern så var detta straffbart och det kan vara en anledning till att han inte åkte tillbaka.
Sen finns det obekräftade uppgifter om att Ungern gav amnesti för just detta under/efter år 1970.
Fall detta är riktigt eller osant vet jag inte, kan ju också vara ett sätt att få hem de som deserterat från sin militärtjänstgöring för att sätta dom i fängelse.
Man får komma ihåg att Ungern var länge ett kommunistiskt land, där kan ju sådana här saker hända.

Kanske du kunde söka efter honom i något av de ungerska arkiven?
Kör en google translate på sidan nedan.
http://www.mol.gov.hu/bal_menusor/hasznalat/gyakori_kerdesek.html
Citera
2012-02-14, 23:00
Medlem
tintin-s avatar
Kan han ha gått med i franska främlingslegionen? Isåfall är det möjligt att han bytt identitet. Bara en tanke.

http://missingfather.files.wordpress.com/2010/03/20x3-e1270048977502.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/815/sahara3ac1970found.jpg/
Senast redigerad av tintin- 2012-02-14 kl. 23:29.
Citera
2012-02-15, 05:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Kan han ha gått med i franska främlingslegionen? Isåfall är det möjligt att han bytt identitet. Bara en tanke.

http://missingfather.files.wordpress.com/2010/03/20x3-e1270048977502.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/815/sahara3ac1970found.jpg/
Tog Främlingslegionen in 34-åringar? Är det någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in