• 1
  • 2
2012-02-12, 15:16
Bannlyst
DU MÅSTE TA KONTAKT MED LÄKARE.

För varje sjukdomsskov riskerar du att hamna djupare i din sjukdom. Det är inte värt att må så bra som du gör nu med tanke på priset det kostar.

Även om du är extra aktiv, engagerad, intellektuellt mer taggad och socialt mer kompetent så river du ner din omgivning i högre grad än du bygger upp den.

Låt din läkare avgöra din behandling. Om du är samarbetsvillig så kan de kompromissa efter dina önskemål. Om du inte är det eller inte fullföljer så kommer du tappa makt att påverka vad de vill göra med dig.
Senast redigerad av entrecote 2012-02-12 kl. 15:21.
Citera
2012-02-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
DU MÅSTE TA KONTAKT MED LÄKARE.

För varje sjukdomsskov riskerar du att hamna djupare i din sjukdom. Det är inte värt att må så bra som du gör nu med tanke på priset det kostar.

Även om du är extra aktiv och socialt kompetent så river du ner din omgivning i högre grad än du bygger upp den.

Låt din läkare avgöra din behandling. Om du är samarbetsvillig så kan de kompromissa efter dina önskemål. Om du inte är det eller inte fullföljer så kommer du tappa makt att påverka vad de vill göra med dig.

Det har lugnat ner sig, men jag är fortfarande på en mycket bra humör. Det var bara tillfälligt antar jag.
Citera
2012-02-12, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MisantropNihilist
Det har lugnat ner sig, men jag är fortfarande på en mycket bra humör. Det var bara tillfälligt antar jag.

Bipolär är en svår mental sjukdom. Går inte att klara sig utan behandling. Ett tips från min sida är att du passar på att skapa någon ny vana nu när du har mycket energi. Gå på museer, lär dig stryka skjortor, gå ner i vikt eller vad som helst, men gå först till en psykiatriker.
Citera
2012-02-12, 19:07
Medlem
Nu känner jag bara en kroppslig ängslan och ångest, humöret är normal igen. Jag är inte säker på om detta verkligen var mani, men i stunden var jag fullständigt övertygad om det. Alla symptomen passar in förutom att det varade så kort.
Citera
2012-02-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisantropNihilist
Nu känner jag bara en kroppslig ängslan och ångest, humöret är normal igen. Jag är inte säker på om detta verkligen var mani, men i stunden var jag fullständigt övertygad om det. Alla symptomen passar in förutom att det varade så kort.

I den där tråden på filosofiforumet, vad menade du med att "jag är bäst" ? Jag själv, avishaman, brukar filosofera i termer så som att ordet: Jag. Lika gärna skulle kunna vara gud. Inte då, att jag är den enda guden, utan vi alla här på jorden är gudar. Jag är gud, och du är gud. Och vi skapar saker. Makten vi besitter är helt och hållet relativt, så om jag känner mig alldeles euforisk över något jag skapat, så behöver det inte innebära att jag är sjuk i huvudet för det.

Men ja, hur menade du egentligen med att du är bäst? JAg är under utredning för bipolaritet så jag är nyfiken. Antar att du har fått diagnosen?
Citera
2012-02-12, 19:55
Medlem
godawdos avatar
Tror du har fått en psykos. Kanske bäst att åka in på psyket? Träffade en gång en man som "yrade" ungefär som du gör. Han var tex. helt övertygat om att han var JESUS KRISTUS personifierat. Han var övertygat om att endast han hade blivit kallat "på nytt" för att frälsa alla de underlägsna och förtappade själerna.
Detta kan vara en del av en psykos. Så långt ifrån sukdomsinsikt man kan komma. Man tappar greppet/ kontrollen om verkligheten, och det mesta blir en massiv subjektiv upplevelse, som inte har fäste i vare sig förnuft, eller logik.
Så jag vill råda dig till att söka hjälp NU.
Citera
2012-02-13, 08:21
Medlem
Aha, nu tror jag att jag vet anledningen för mitt tillfälliga mani-liknande tillstånd. Jag medicineras med Ritalin(Metylfenidat) och mani vissade sig vara en av biverkningarna i FASS, dock en väldig sällsynt biverkning som drabbar 1 per 1000 medicinerade. Men det konstiga är ändå att det hände efter att effekten hade försvunnit, alltså ca 7h efter intaget av 30mg snabbverkande. Om det händer igen avslutar jag för fan medicineringen.
Citera
2012-02-15, 18:36
Medlem
x3mnrj4u2cs avatar
Prova mindfullness. (även om du kommer känna dig stressad och otålig för det går så sakta).
Lyssna på kroppens signaler, tvinga dig själv att äta. Stoppa i dig mat som är lätt att äta men näringsrik.
Citera
2023-06-18, 01:30
Medlem
Tandkolls avatar
Finns det en ren mani-tråd eller en lång tråd om mani inom typ bi-polär diagnos? Sjukt svårt att söka på Flashback.
Citera
2023-06-18, 01:46
Medlem
Gör något av koncentrationen. T.ex. läs böcker, gärna på annat språk än ditt modersmål om du kan. Praktisera att ligga på rygg i säng och bara andas, ett par minuter, då och då.
Om du inte har några alkoholproblem så drick en 10 cl sprit någon timme, halvtimme före läggdags.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in