2012-02-12, 11:31
Medlem
Hej.
Min stationära PC har en liten egenhet som jag börjar tröttna på, nämligen att när jag ska stänga av datorn så hänger den sig genom att inte fullfölja avstängningen. Så det slutar alltid med att efter ett tag får jag trycka in on/off knappen en stund och tvångsavstänga den

Några tips eller svar på vad det kan vara?
Citera
2012-02-12, 11:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan vara olika anledningar. En av dessa är dåliga och korrupta drivrutiner. Har du en fullt uppdaterad dator?
Citera
2012-02-12, 22:19
Medlem
tänker du på windows uppdateringar?

har haft lite strul med det pga att den inte stänger av som den ska.

så...ska kolla av det!
Citera
2012-02-13, 08:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bl.a till Windows men även till hårdvaran.

Drivers till moderkort, nätverkskort, ljud och grafikkortet. Se över felsökningen först med drivrutiner. Om inte hjälper dig så faller det på hårdaran. Där får man börjar felsöka med olika alternativ, te.x med Hiren´s BootCD.
Citera
2012-02-14, 10:26
Medlem
Hej å tack för hjälpen. Hittade inget fel bland drivrutiner. Däremot verkade det vara nåt litet virus som satt sig och blockerade avstängning, funkade nu iallafall.

Nu har jag iallafall lärt mig lite mer om datorn, och leta efter konflikter å sånt där
Citera
2012-02-14, 10:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det låter bra.

Tänk bara på att datorn måste underhållas med fräscha drivrutiner, patchar. Och inte minst, håll datorn ren ifrån infekterade filer.
Citera
2012-03-06, 11:08
Medlem
nä, det funkade inte.....nu startar den knappt upp, går ej att stänga av utan man måste hålla inne on-off knappen,

när jag kollade processer och dyl hittade jag att "sysfender" inte svarade.

vad är det?
Citera
2012-03-06, 20:40
Medlem
walpers avatar
Kolla om detta fungerar. Öppna Cmd skriv in sfc/scannow.
Fungerar bara om du har samma servicepack version på installations-skivan, som den installation av servicepack som också finns i datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in