2005-01-29, 20:34
Medlem
Jag har kommit fram till att 1982 är sista årsmodellen som fick ett ärr på armen efter nån vaccinationsspruta vid ett års ålder...

Nån som har mer info om detta? Vad var det för spruta?
Jag själv har ett ärr på vänster arm som mäter c.a 1cm i diameter och jag är född -82, inga av mina vänner födda -83 eller senare har nåt liknande.
Citera
2005-01-29, 21:03
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Det skulle kunna vara smittkoppsvaccinationen. Den gjordes antingen på ryggen eller på överarmen vid ca 1 års ålder.
Citera
2005-01-29, 21:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Det skulle kunna vara smittkoppsvaccinationen. Den gjordes antingen på ryggen eller på överarmen vid ca 1 års ålder.

Beror detta på att man slutat ge sprutan, eller pga att man har en bättre metod nu?
Citera
2005-01-29, 21:23
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojjan
Jag har kommit fram till att 1982 är sista årsmodellen som fick ett ärr på armen efter nån vaccinationsspruta vid ett års ålder...

Nån som har mer info om detta? Vad var det för spruta?
Jag själv har ett ärr på vänster arm som mäter c.a 1cm i diameter och jag är född -82, inga av mina vänner födda -83 eller senare har nåt liknande.
Jag är född -82.. Men jag har inget ärr efter nån spruta.
Morsan därimot har ett ärr på skuldran från en spruta hon fick som liten. Ser ut som ett brännmärke.

Lär ha varit en fet jävla spruta
Citera
2005-01-29, 21:23
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Beror detta på att man slutat ge sprutan, eller pga att man har en bättre metod nu?

Nu hoppas jag att någon hoppar in om jag har fel men jag tror att smittkoppor, av WHO, anses vara utrotat och att det därför inte längre är nödvändigt med vaccinationer.
Citera
2005-01-29, 21:39
Moderator
tobess avatar
Citat:
Nu hoppas jag att någon hoppar in om jag har fel men jag tror att smittkoppor, av WHO, anses vara utrotat och att det därför inte längre är nödvändigt med vaccinationer.

Åtminstone vissa sjukdomar har ju klassats som utrotade av WHO, mycket möjligt att smittkoppor är en av dem..
Citera
2005-01-29, 21:43
Medlem
Min mor har också ett stort runt ärr efter en spruta på överarmen. Vad är det för in i helvetes baffaspruta som kan ha orsakat ett så stort ärr undrar jag?
Citera
2005-01-29, 21:57
Medlem
Blizzs avatar
Citat:

Tror det är anledningen men att det skulle va 1982 verkar konstigt. Har för mig att det var mycket tidigare än så.
är född 74 och har inget ärr.. Ingen annan jag känner heller.
Citera
2005-01-29, 22:01
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelliv2k
Min mor har också ett stort runt ärr efter en spruta på överarmen. Vad är det för in i helvetes baffaspruta som kan ha orsakat ett så stort ärr undrar jag?
Det var inte sprutan i sig som gav märket.. Vaccinationen var mot Tuberkulos och kalldes BCG-vaccin. Det var en s.k Aktiv Immuniserin, dvs man sprutade in tuberkulosbakterier i liten mängd. vilka kroppen fick bygga upp ett försvar emot. Det var detta som åstadkom märket, när kvaddeln tömdes på var och BCG-bakterier. Då betraktas man som immun.. Fram till 1975 rekommenderades alla nyfödda att vaccineras med BCG, men nu mer anser man att vaccinationen är onödig, dels då Tbc är så gott som utrotat, dels för att vaccinet inte hjälper till 100%. Invandrare från länder där Tbc finns, eller människor som vistas mycket i sådana länder rekommenderas dock fortfarande att ta BCG-vaccin..
Citera
2005-01-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det var inte sprutan i sig som gav märket.. Vaccinationen var mot Tuberkulos och kalldes BCG-vaccin. Det var en s.k Aktiv Immuniserin, dvs man sprutade in tuberkulosbakterier i liten mängd. vilka kroppen fick bygga upp ett försvar emot. Det var detta som åstadkom märket, när kvaddeln tömdes på var och BCG-bakterier. Då betraktas man som immun.. Fram till 1975 rekommenderades alla nyfödda att vaccineras med BCG, men nu mer anser man att vaccinationen är onödig, dels då Tbc är så gott som utrotat, dels för att vaccinet inte hjälper till 100%. Invandrare från länder där Tbc finns, eller människor som vistas mycket i sådana länder rekommenderas dock fortfarande att ta BCG-vaccin..

Tackar så mycket för det svaret!
Citera
2005-01-29, 22:05
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelliv2k
Tackar så mycket för det svaret!
Varsågod...
Citera
2005-01-29, 22:25
Medlem
fuck, jag är ju äldre än alla i den här tråden, men saknar ärr... är jag i riskzonen för smitta nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in