2012-02-12, 19:47
Medlem
DonVonFjants avatar
Men vafan, jag känner ju asmånga vars namn slutar på -A? Är du säker på att du inte ljuger? Varför gå till PRV för att ändra sitt namn första gången? Nej, det här låter fabrikerat för att starta en diskussion om något man "tror" stämmer.

Jag känner ju till och med en kille som heter Maria.
Citera
2012-02-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonVonFjant
Men vafan, jag känner ju asmånga vars namn slutar på -A? Är du säker på att du inte ljuger? Varför gå till PRV för att ändra sitt namn första gången? Nej, det här låter fabrikerat för att starta en diskussion om något man "tror" stämmer.

Jag känner ju till och med en kille som heter Maria.
Han har väl lite rätt...
Erik- Erika
Jens- Jessica
Kristian- Kristina
Johannes- Johanna
Mikael- Mikaela
osv

Blir mer feminint med A oftast.
Citera
2012-02-12, 20:03
Medlem
Gringubbens avatar
Det där med a-slut var ett dumt argument med tanke på de svenska namn som slutar på a.
För att inte tala om de många italienska namnen som också slutar på a.

Jag skulle hänvisat till obehag för bäraren.
Citera
2012-02-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Det där med a-slut var ett dumt argument med tanke på de svenska namn som slutar på a.
För att inte tala om de många italienska namnen som också slutar på a.

Jag skulle hänvisat till obehag för bäraren.

Italienska namn slutar oftast med A,O eller I - dvs vokaler.
Citera
2012-02-12, 20:07
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Han har väl lite rätt...
Erik- Erika
Jens- Jessica
Kristian- Kristina
Johannes- Johanna
Mikael- Mikaela
osv

Blir mer feminint med A oftast.

Det är väl ingen som säger emot att det är det vanliga? Jag vänder mig mot påståendet att det skulle vara förbjudet med killnamn som slutar på A med tanke på att det inte stämmer. Men du kan knappast döpa dig till Erika nej, men det är ju inte vad tråden eller min kritik handlar om...
Citera
2012-02-12, 20:10
Medlem
Citat:
Det är väl ingen som säger emot att det är det vanliga? Jag vänder mig mot påståendet att det skulle vara förbjudet med killnamn som slutar på A med tanke på att det inte stämmer. Men du kan knappast döpa dig till Erika nej, men det är ju inte vad tråden eller min kritik handlar om...

Vänta om 30-50 år, snart kommer man få döpa pojkar till "Erika". Nya PK-samhället...
Citera
2012-02-12, 20:11
Medlem
Citat:
Men du kan knappast döpa dig till Erika nej, men det är ju inte vad tråden eller min kritik handlar om...

Alla kan byta namn till Erika om dom vill.

(Att döpa sig är en religiös handling där du går in i ett kyrkligt samfund och har inget med namn att göra)
Citera
2012-02-12, 20:14
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Alla kan byta namn till Erika om dom vill.

(Att döpa sig är en religiös handling där du går in i ett kyrkligt samfund och har inget med namn att göra)

Jättenödvändigt att ordmärka på det. Ja, du kan väl döpa dig till Bajskorvsnisse i kyrkan om du vill men nu snackar vi om lagliga namn, vilket jag tror att man kan förstå även om ordet "döpa" nämns

Du får inte, lagligt, byta namn till Erika i Sverige om du är man. Nöjd nu?
Citera
2012-02-12, 20:17
Medlem
Citat:
Du får inte, lagligt, byta namn till Erika i Sverige om du är man. Nöjd nu?

Jo det får en man göra. Jag har redan klistrat in länk till en kopia av domen i regeringsrätten och målnummer. Sidan ett i den här diskussionen. https://www.flashback.org/sp35639866

Man döper sig inte till ett namn.
Citera
2012-02-12, 20:23
Medlem
Citat:
Jo det får en man göra. Jag har redan klistrat in länk till en kopia av domen i regeringsrätten och målnummer. Sidan ett i den här diskussionen. https://www.flashback.org/sp35639866

Dop må hända vara en religiösa rit där namnet ifrån början var sekundärt, men nu är det primärt.
Säg inget annat.
Citera
2012-02-12, 20:23
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:

Du är medveten om att den där är gammal och att folk har försökt ändra namn efter det utan att det går väl? Extremt sällan leder en dom till ett fast prejudikat där aaaalla situationer som kan liknas gäller, man tar vissa delar ur målet som får agera prejudikat i specifika fall. Bara för att ett fall gått igenom så innebär det inte att det blir standard att det gäller.
Citera
2012-02-12, 20:25
Medlem
Citat:
Du är medveten om att den där är gammal och att folk har försökt ändra namn efter det utan att det går väl? Extremt sällan leder en dom till ett fast prejudikat där aaaalla situationer som kan liknas gäller, man tar vissa delar ur målet som får agera prejudikat i specifika fall. Bara för att ett fall gått igenom så innebär det inte att det blir standard att det gäller.

Den domen gäller, jag vet flera som byt till könskonträra namn efter den.

Så gammal är den inte heller, bara strax över två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in