2012-02-11, 17:28
Medlem
PsiElites avatar
Tja

Jag hade tänkt att ta en kandidatexamen i psykologi. Läser fristående kurser, som ni vet måste jag då läsa 90hp i mitt huvudämne och 90hp vid sidan av. Har då redan läst "Psykologi 1" och "Psykologi 2" nu. Är nu inne på och läser nu "Socialpsykologi 1". Detta då som är 30hp av de 90hp jag måste läsa vid sidan av Psykologin (nej Sociolpsykologikursen räknas inte till mitt huvudämne)

Frågan är vad jag ska välja för kurser? valde socialpsykologi för min studievägledare sa att det var den vanligast kursen som ingick i de flesta examen. Jag vill ha tips av de som tagit liknande examen eller har koll på vad man kan läsa.

*Psykologi 1
*Psykologi 2
*Psykologi 3 (kommer läsas sist av alla kurser)

*Socialpsykologi 1
*(Please insert course here)

Funderar på att läsa till psykoterapeut sen men vet inte, nåt som har med psykologibiten iaf. Vad va mest intressant inom psykologin då? Det vet jag inte riktigt, mycket va intressant. Minst intressant va nog arbetspsykologin sen vill jag nog inte jobba med barn eller äldre heller. Nåt som hjälper er något kanske?
Citera
2012-02-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsiElite
Tja

Jag hade tänkt att ta en kandidatexamen i psykologi. Läser fristående kurser, som ni vet måste jag då läsa 90hp i mitt huvudämne och 90hp vid sidan av. Har då redan läst "Psykologi 1" och "Psykologi 2" nu. Är nu inne på och läser nu "Socialpsykologi 1". Detta då som är 30hp av de 90hp jag måste läsa vid sidan av Psykologin (nej Sociolpsykologikursen räknas inte till mitt huvudämne)

Frågan är vad jag ska välja för kurser? valde socialpsykologi för min studievägledare sa att det var den vanligast kursen som ingick i de flesta examen. Jag vill ha tips av de som tagit liknande examen eller har koll på vad man kan läsa.

*Psykologi 1
*Psykologi 2
*Psykologi 3 (kommer läsas sist av alla kurser)

*Socialpsykologi 1

Funderar på att läsa till psykoterapeut sen men vet inte, nåt som har med psykologibiten iaf. Vad va mest intressant inom psykologin då? Det vet jag inte riktigt, mycket va intressant. Minst intressant va nog arbetspsykologin sen vill jag nog inte jobba med barn eller äldre heller. Nåt som hjälper er något kanske?

Kognitionspsykologi kan nog vara bra om funderar på att bli terapeut? Behöver inte bara läsa psykologi heller. Kan kanske komplettera med samtalsmetodik, ledarskap och/eller sociologi för att bredda. Eller ta det du fann mest intressant under grundkurserna och maxa det.
Senast redigerad av TG78 2012-02-11 kl. 17:42.
Citera
2012-02-11, 17:39
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Ursäkta min okunnighet, men varav numreringen? Jag trodde upplägget var såhär:

1. Ämnesintroduktion psy (Inte nödvändig för nr 2)
2. Grundkurs
3. Successiv fördjupning (kräver nr 2)
4. Successiv fördjupning (kräver nr 3)
5. Kandidat

Så funkar det i alla fall i Göteborg. Psykologi 1 och 2 är kanske ett gammalt system?
Själva frågeställningen är ju lite svår att besvara, men har du redan läst lite psykologi så borde du väl veta vad som intresserar dig mest vid det här laget?

Sen skiljer det sig väl från skola till skola etc, det är väl bara att läsa lite om kurserna ifråga...
Citera
2012-02-11, 17:56
Medlem
Företagsekonomi om du vill inrikta dig mot arbetsliv, personal, organisation.
Socialt arbetete om du vill inrikta dig mot jobb av kuratortyp och samhällsutredning.
Komplettera i båda fallen med lämpliga juridikkurser.
Citera
2012-02-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Socialt arbetete om du vill inrikta dig mot jobb av kuratortyp och samhällsutredning.

Utöver det med tyngd på arbetsrätt, organisationspsykologi, personlighetspsykologi skulle jag vilja lägga till om han ska in på den banan.
Citera
2012-02-11, 18:30
Medlem
PsiElites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDenverGentleman
Ursäkta min okunnighet, men varav numreringen? Jag trodde upplägget var såhär:

1. Ämnesintroduktion psy (Inte nödvändig för nr 2)
2. Grundkurs
3. Successiv fördjupning (kräver nr 2)
4. Successiv fördjupning (kräver nr 3)
5. Kandidat

Så funkar det i alla fall i Göteborg. Psykologi 1 och 2 är kanske ett gammalt system?
Själva frågeställningen är ju lite svår att besvara, men har du redan läst lite psykologi så borde du väl veta vad som intresserar dig mest vid det här laget?

Jasså är det, vad skulle de va för tidsplan på det då menar du? nej detta va så det såg ut enligt min studievägledare iaf. Jo jag har ju läst endel psykologi innan, ett år då alltså. Ja man vet väl lite inom psykologi vad som är intressant men förutom kanske psykoterapeut då så vet jag väl inte riktigt vad jag vill jobba med. Kognitiv psykologi, personlighets psykologi är ju intressant. Allt på individ nivå egentligen.

kurserna heter "Psykologi 1" eller "Psykologi 1-30hp" sen psyk 2 är "Psykologi 31-60hp"

För en bra examen ska jag väl läsa något mer än bara massa psykologi?

Citat:
Ursprungligen postat av Basho

tack för tipset. Inom arbetsliv, personal och organisation, låter grymt tråkigt :P Socialt arbete kanske hade varit något då.

TG78 "Eller ta det du fann mest intressant under grundkurserna och maxa det."

hur menar du med att maxa det? är väl bra att ha en bred examen (speciellt om jag inte riktigt vet vad jag vill göra) genom att ha psykologi som huvudämne eller? istället för att läsa typ kognitionspsykologi 1-3 som huvudämne
Citera
2012-02-11, 18:44
Medlem
Citat:

TG78 "Eller ta det du fann mest intressant under grundkurserna och maxa det."

hur menar du med att maxa det? är väl bra att ha en bred examen (speciellt om jag inte riktigt vet vad jag vill göra) genom att ha psykologi som huvudämne eller? istället för att läsa typ kognitionspsykologi 1-3 som huvudämne

Upp till dig, begränsar ju ditt arbetsfält. Vet du vad du vill göra kan det vara bra att fördjupa dig och bli "expert" inom ditt område. Ofta prioriteras expertis framför bredd. Vet du inte vad du ska göra är det väl bättre att bredda och sen gå in på djupet om/när du vet exakt vad du vill göra. Jag bara spekulerar.

edit: menar att; vill du vara skitbra på något eller bara ha översiktlig kunskap. Var ska du då söka jobb?
Senast redigerad av TG78 2012-02-11 kl. 18:46.
Citera
2012-02-11, 20:55
Medlem
PsiElites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TG78
Upp till dig, begränsar ju ditt arbetsfält. Vet du vad du vill göra kan det vara bra att fördjupa dig och bli "expert" inom ditt område. Ofta prioriteras expertis framför bredd. Vet du inte vad du ska göra är det väl bättre att bredda och sen gå in på djupet om/när du vet exakt vad du vill göra. Jag bara spekulerar.

edit: menar att; vill du vara skitbra på något eller bara ha översiktlig kunskap. Var ska du då söka jobb?

Jo helt klart att inrikta sig och va expert är ju det bästa. Kognitionspsykologi kanske hade varit något men breddar man sig inget så får man ju inget arbetsfält alls :P kommer ju inte långt med att bara vara expert på psykologisk teori.

Svårt att vet vad man vill göra dock, läsa lite psykologi teorier ger en inte direkt insikt i yrken i området, förutom då forskning kanske.

Socialt arbete eller samtalsmetodik hade ju varit ett alternativ då kanske hmm. Kom gärna med fler förslag.

frågan är vad som ser bra ut att ha i en kandidatexamen också, fast visst att bara ha en kandidatexamen i psykologi ger dig väl inte några mer arbetsmöjligheter, du kanske kan jobba som typ kurator då eller hur är det? krävs ju grymt mycket för att bli psykoterapeut (http://www.riksforeningenpsykoterapicentrum.se/psykoterapi/ompsykoterapiutbildning.htm) frågan är hur relevant det är att läsa tex samtalsmetodik innan den utbildningen. bara en tanke
Citera
2012-02-12, 01:11
Bannlyst
Citat:
Jo helt klart att inrikta sig och va expert är ju det bästa. Kognitionspsykologi kanske hade varit något men breddar man sig inget så får man ju inget arbetsfält alls :P kommer ju inte långt med att bara vara expert på psykologisk teori.

Svårt att vet vad man vill göra dock, läsa lite psykologi teorier ger en inte direkt insikt i yrken i området, förutom då forskning kanske.

Socialt arbete eller samtalsmetodik hade ju varit ett alternativ då kanske hmm. Kom gärna med fler förslag.

frågan är vad som ser bra ut att ha i en kandidatexamen också, fast visst att bara ha en kandidatexamen i psykologi ger dig väl inte några mer arbetsmöjligheter, du kanske kan jobba som typ kurator då eller hur är det? krävs ju grymt mycket för att bli psykoterapeut (http://www.riksforeningenpsykoterapicentrum.se/psykoterapi/ompsykoterapiutbildning.htm) frågan är hur relevant det är att läsa tex samtalsmetodik innan den utbildningen. bara en tanke

Vill bara säga att förmånen att få läsa till psykoterapeut vid någon av de rekommenderade institutionerna knappast kan fås av personer som saknar utbildning från läkar, psykolog, sjuksköterska och socionomprogrammen, ...en kandidat i psykologi kan du heller inte bli anställd som kurator av. I de flesta fall. Jag skulle säga att största chansen för dig är att starta eget alternativt forska.

Numer kräver de flesta kommunala jobb att du har socionomexamen för de flesta sociala yrken i de kategorier du nämner. Och nej, vi har inte brist på socionomer för tillfället...marknaden för beteendevetare av din typ är ganska mättad och har varit det länge.

Kanske låter hårt men renodlade ämnesstudier numer är mer att ses som antingen blivande forskarverksamhet alt komplement till tidigare utbildning. I annat fall får man vara beredd på att jobba hårt för att få relevanta jobb, vilka de nu skulle vara?
Citera
2012-02-12, 14:20
Medlem
PsiElites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Vill bara säga att förmånen att få läsa till psykoterapeut vid någon av de rekommenderade institutionerna knappast kan fås av personer som saknar utbildning från läkar, psykolog, sjuksköterska och socionomprogrammen, ...en kandidat i psykologi kan du heller inte bli anställd som kurator av. I de flesta fall. Jag skulle säga att största chansen för dig är att starta eget alternativt forska.

Numer kräver de flesta kommunala jobb att du har socionomexamen för de flesta sociala yrken i de kategorier du nämner. Och nej, vi har inte brist på socionomer för tillfället...marknaden för beteendevetare av din typ är ganska mättad och har varit det länge.

Kanske låter hårt men renodlade ämnesstudier numer är mer att ses som antingen blivande forskarverksamhet alt komplement till tidigare utbildning. I annat fall får man vara beredd på att jobba hårt för att få relevanta jobb, vilka de nu skulle vara?

Ok så de snackar rätt mycket skit på den sidan då. "Akademisk examen som psykolog, läkare eller socionom eller annan examen med minst 120 högskolepoäng." Det är minimikraven men det ser absolut inte ut så i verkligheten? det va ju jävligt kul :P vad jobbar du med då som ger dig den insikten?

Jasså inte brist på socionomer och beteendevetare, tycker jag har hört senaste 5 åren att det kommer bli ganska stor brist på det framöver. Men aja är ju ett antal år dit så saker förändras väl. Svårt att veta exakt vad man vill göra också såhär dags. Får väl köra på och plugga det jag tycker är roligt och planera framåt en sak i taget.

he he jo lite hårt kanske men uppskattat ivf
Citera
2012-02-12, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ok så de snackar rätt mycket skit på den sidan då. "Akademisk examen som psykolog, läkare eller socionom eller annan examen med minst 120 högskolepoäng." Det är minimikraven men det ser absolut inte ut så i verkligheten? det va ju jävligt kul :P vad jobbar du med då som ger dig den insikten?

Jasså inte brist på socionomer och beteendevetare, tycker jag har hört senaste 5 åren att det kommer bli ganska stor brist på det framöver. Men aja är ju ett antal år dit så saker förändras väl. Svårt att veta exakt vad man vill göra också såhär dags. Får väl köra på och plugga det jag tycker är roligt och planera framåt en sak i taget.

he he jo lite hårt kanske men uppskattat ivf

Alltså, jag menar inte att vara otrevlig men det är väldigt många just nu som pluggar allt möjligt utan att ha koll på hur arbetsmarknaden fungerar i praktiken. I teorin kan alla jobba med vad som helst, i praktiken fungerar det inte alltid så.

Jag känner till en hel del beteendevetare, statsvetare, genusvetare etc som inte direkt arbetar med de de är utbildade för, det är nämligen inte så lätt utan en yrkesexamen därför att arbetsgivare knappt vet vad dina kurser är värda.

Socionomprogrammen har de senaste åren ökat sina utbildningsplatser rejält (pga ungdomsboomen)vilket inom en period kan komma att vara betydligt fler utbildade än arbeten som finns, beteendevetare som inte har en yrkesexamen på samma sätt har mycket sämre chanser att få dessa jobb.

Dock kan du möjligen ha en förtur som just läst psykologi men det är svårt,kolla själv vad vårdcentraler söker till tex kuratorsjobb och så kollar du hur många beteendevetare de söker kontra socionomer.

Högskolor gör allt för att locka studenter till sina program och kurser därför att de tjänar pengar på det. tro därför inte på allt de säger. prognoser kan vara osäkra visst, men man kan gott kolla upp med tex a-kassor och dyl för att se hur reality ser ut. Men visst, det kan ändras.

Saken är såhär: du får inte studera psykoterapi på ngn av de ansedda programmen om du inte aktivt arbetar eller har arbetat minst 2 år med samtalsrelaterade arbetsuppgifter. Hur ska du lyckas bli anställd med en generell examen i konkurrens med socionomer etc?

Menmen, bor du i en mindre stad kan det vara lättare men i storstadslänen är det ganska hårt.

Känner några beteendevetare, en jobbar som skolassistent till barn med behov av särskild hjälp, två jobbar på gruppboende. Två med inriktning sociologi och en som jag inte vet exakt.

Dock ska jag inte måla framtiden för din del mörk i onödan, du kan säkert lyckas. Men var beredd på att få jobba hårdare än de med socionomexamen etc. Var medveten om vilka val av kurser du väljer. Vet om att det för närvarande råder en inflation på akademiker. Tuffast har de som går generella program samt typ journalistprogrammen. Ta reda på vad arbetsgivare vill ha och anpassa studierna lite efter det eller läs till kurser i tex juridik eller socialt arbete efter examen. Se till att jobba extra under studierna så att du får kontakter. Marknadsför dig själv smart när du är klar. Du kommer att få vässa argumenten varför du är mest lämpad.

Dock kan du säkert jobba med saker runt i kring, tex myndigheter och arbetsförmedling och dyl. Samt tjänster som inte är riktigt fasta utan mer uppbyggd skräddarsytt för just den kommunen/företaget etc.

Men lycka till och hoppas jag har fel så du får det jobb du vill direkt när du är klar. Att ha en akademisk examen är alltid bra. Kör hårt!
Senast redigerad av zaraja 2012-02-12 kl. 15:15.
Citera
2012-02-12, 18:50
Medlem
PsiElites avatar
ha ha ha xD jo jag förstod vad du ville säga första gången men tack igen för inlägget

tycker det är lite väl att begära att man ska hålla koll på arbetsmarknaden så hårt va arbetsgivare vill ha och etc. Men visst klart det är ju viktigt. Säger inte att jag hade nöjt mig med en kandidat men det är väl första steget iaf. Sen krävs det mer så kör man väl på det. Anpassar studierna. Eller får man reda på med tiden att hoppa in på psykologprogrammet hade varit bästa valet (och att man kan göra det) så gör man väl det. Beror ju helt på vad man vill göra och vart man "nöjer" sig.

Svårt att veta och ha full koll i området efter bara läst några kurser. Så därför frågar man om råd som typ här :P

Men som sagt först och främst så tänkte jag bestämma mig vad jag ska läsa till hösten :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in