• 1
  • 2
2012-02-11, 15:48
Medlem
Har ni hört att människor som vill byta kön juridiskt blir ”tvångssteriliserade”?
ja, ni läste rätt, de fångar in dem, binder fast dem och tvångskastrerar de stackarna!
Nä, riktigt så allvarligt är det inte, även om det kan låta så.

Men allvarligt är det. Det jag pratar om är en pågående debatt som det skrivs mycket om, angående lagen om krav på sterilisering vid ett juridiskt könsbyte - Om man vill stå skriven som kvinna eller man. En lag som majoriteten av riksdagen vill ändra, men som KDs Göran Hägglund tycker är för komplicerad för att fatta beslut om ännu.

När jag själv läste om detta tyckte jag såklart också att det var otroligt dumt, det hör till de mänskliga rättigheterna att kunna skaffa barn. Vill man byta kön ska man självklart få göra det utan att någon ska säga bestämma att man ska steriliseras. Sedan började jag fundera vidare, varför är det så att folk vill byta kön? Hur kan man tycka att man är född i ”fel” kropp? Man är väl en människa? Inte ett kön.

Jag läste runt lite på några transexuellas bloggar, tjejer som säger att de alltid varit ”kille på insidan” och vice versa. Hur kan man vara ett kön på insidan? Jag som hade fått för mig att det inte är någon skillnad på män och kvinnor bortsett från det biologiska.
Hur kan man då känna sig som en kille på insidan om man inte har en killes biologi? Genus. Samhällsskapade könsroller. Jag vägrar tro att det är på grund av något annat än det, som folk vill byta kön.

Jag kan inte se någon mening med att byta kön juridiskt över huvud taget. Det skrämmer mig hur könstiteln kan vara så extremt viktigt för en del personer. Det finns ju faktiskt de som gör dessa könsbyten och blir steriliserade, de offrar sin fertilitet för att ändra sin könstitel på papper!
Hade vi levt i ett jämställt samhälle utan alla idiotiska könsroller, där man kunde se individer istället för kön, hade ingen känt behovet av ett könsbyte, och då blir hela den här debatten irrelevant.

Nu lever vi ändå i ett samhälle som jobbar emot könsfixering, som jobbar för jämställdhet.
Men könsbyten är väl ändå könsfixerat till max? Är inte att stödja könsbyten ett steg tillbaka i utvecklingen mot en könsneutral värld…?
Senast redigerad av IssElias 2012-02-11 kl. 15:55.
Citera
2012-02-11, 16:01
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IssElias
Nu lever vi ändå i ett samhälle som jobbar emot könsfixering, som jobbar för jämställdhet.
Men könsbyten är väl ändå könsfixerat till max? Är inte att stödja könsbyten ett steg tillbaka i utvecklingen mot en könsneutral värld…?

Du har så rätt så, jag tycker det är otroligt dubbelmoraliskt att samma människor som anser att kön är socialt påtvingat anser att könsbyte skall vara ok, det motsäger ju liksom varandra.

För övrigt anser jag att det borde ses som en allvarlig sjukdom att anse att man är född med "fel" kön då det måste vara den värsta sortens vaneföreställning man kan ha..
Citera
2012-02-11, 16:02
Medlem
Jag personligen håller med dig till 100 procent. Men alla ser inte samma på saker och ting och med det sagt så blir det helt plötsligt inte så konstigt när någon säger ''jag har alltid känt mig som en kille, även om jag har bröst och mus''.
Citera
2012-02-11, 16:07
Medlem
Läskigs avatar
För det första kan jag tycka att det är märkligt att det existerar ett juridiskt kön överhuvudtaget, det finns ingen anledning för lagboken att göra skillnad på kvinnor och män överhuvudtaget.

För det andra så kommer det alltid finnas skillnader på kvinnor och män, "det biologiska" innefattar ganska så många saker även om du får det att låta som att det inte är det. Och då jag tror att det är få eller inga personer som gör det av politiska anledningar eller att de känner sig förfördelade på grund av sitt kön så kommer nog inte mera jämställdhet att ändra någonting alls när det kommer till den här frågan. De som mår dåligt över sin könstillhörighet skiter nog i att de bryter mot någon form av radikalpolitisk utopivärld där det bara existerar ett kön.
Citera
2012-02-11, 16:13
Medlem
Nalle-Brums avatar
Det finns en motsägelse inom den politiskt korrekta könsdebatten. Kön betraktas i stor utsträckning som en social konstruktion, å andra sidan är det jätteviktigt för människor att de ska kunna ha det biologiska kön som stämmer överens med deras person.

Citat:
Ursprungligen postat av IssElias
Hur kan man då känna sig som en kille på insidan om man inte har en killes biologi? Genus. Samhällsskapade könsroller. Jag vägrar tro att det är på grund av något annat än det, som folk vill byta kön.

Nu är jag inte särskilt insatt kring de biologiska faktorer som kan tänkas ligga bakom att personer vill byta kön men jag tycker du gör fel i att vägra tro att det skulle kunna finnas biologiska förklaringar utan att undersöka saken mer ingående.
Citera
2012-02-11, 16:23
Medlem
sommarlovs avatar
En kvinna som testar testosteron, kommer knappast att ge liv till något livsdugligt.
En man som testar östrogen har spermier som knappt kan röra sig.

Ett sätt att skydda det ofödda barnet.
Varför ska rätten att få barn väga tyngre än rätten att få födas med rätt antal fingrar?
Citera
2012-02-11, 16:26
Medlem
Kungensbordells avatar
Om man tvunget ska byta kön så tycker jag lite att man har bränt sina chanser att föra sina gener vidare. En man ska förbli en man och en kvinna ska förbli en kvinna, lite naturens lag.
Citera
2012-02-11, 16:33
Medlem
Själv tycker jag att det är intressant att så många människor vill bestämma vad andra människor gör och inte gör.

Att den här debatten om transexuella människor är meningslös, och att människan ska vara fri att göra precis vad han eller hon vill, sålänge det inte skadar någon.

Vill en tjej vara kille en kille vara tjej så visst klart de ska få vara det, vill det sedan ha barn absolut kör på bara. Staten eller majoriteten har INGET med detta att göra överhuvudtaget.
Citera
2012-02-11, 17:26
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En kvinna som testar testosteron, kommer knappast att ge liv till något livsdugligt.

Varför ska rätten att få barn väga tyngre än rätten att få födas med rätt antal fingrar?
Du har rätt där, det är riktigt själviskt att prioritera sitt eget behov att få barn, än barnets hälsa i sig.
För att tillägga, hur kommer ett barn må med två "mammor" eller två "pappor"?
Citera
2012-02-11, 18:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Tre barn - det borde väl räknas som livsdugligt?

Thomas Beatie
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Beatie

Två pojkar och en flicka, det som krävdes var att äggstockar, livmodern samt kön var intakt -- hormonbehandlingar för att bli man i övrigt har Thomas genomgått.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4626196
Citera
2012-02-11, 18:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Om man tvunget ska byta kön så tycker jag lite att man har bränt sina chanser att föra sina gener vidare. En man ska förbli en man och en kvinna ska förbli en kvinna, lite naturens lag.
Fast man har ju inte "bränt sina chanser". Det krävs ju ett operativt ingrepp för att de skall brännas -- så hur kan det ses som "naturens lag"?
Citera
2012-02-11, 18:15
Moderator
Strix m/94s avatar
"Byta kön?" "Bli man?" "Bli kvinna?" Vad skall de hitta på härnäst?

Två uppenbara invändningar finns:

1)
a) En kvinna är biologiskt den människa som har biologisk "utrustning" för att föda ett barn.
b) En man är biologiskt den människa som biologisk "utrustning" för att ge upphov till befruktning.

Detta kan man inte byta, ty vi är i biologisk mening de vi är. Självklart måste man förlora sina manliga respektive kvinnliga förmågor om man "byter kön" annars skapar läkarna hybrider, vilket måste vara helt mot naturens ordning. Män föder inte barn - någonsin.

2)
Hur kan det i så många andra PK-sammanhang anses att könet är en social konstruktion, men just i könsbytesdebatten så är det bara biologi som räknas? Ett klart inkonsekvensfall.

Hittillsvarande lagstiftning har således fungerat bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in