2012-02-11, 09:49
Medlem
densistasovjets avatar
Finns det fler jägare därute som passar på att jaga vildsvin nu när vi har snö i södra Sverige genom att gå i deras spår och söka upp daglegan?

För mig är detta en toppenjakt som både är spännande, ger motion och bra utbyte.
Citera
2012-02-11, 18:49
Medlem
Jozs avatar
Ger det nåt då, undrar jag som just läser teorin till jaktprovet och har lärt mig att
"Hur lever vildsvinen på vintern?
-- De håller sig stilla, klarar sig långa stunder på knappt någon föda"

Eller är det kanske inte så svårt för dem att hitta käk trots snön?
Citera
2012-02-11, 20:09
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joz
Ger det nåt då, undrar jag som just läser teorin till jaktprovet och har lärt mig att
"Hur lever vildsvinen på vintern?
-- De håller sig stilla, klarar sig långa stunder på knappt någon föda"

Eller är det kanske inte så svårt för dem att hitta käk trots snön?

De gör födosök varje natt och har sedan tidigare favoritplatser som de besöker. Om det är -20
så ligger dom still då värmeförlusten överstiger vinsten att leta föda.
Citera
2012-02-15, 12:18
Medlem
slugs-Ps avatar
Nja har inte testat den jaktformen, ängnar mig i stället åt smygjakt nattetid vilket är jävligt spännande Man kommer ofta riktigt nära då grisar inte är speciellt skygga på natten.

Är det inte svårt att komma till skott när dom lämnar legan? Inbillar mig att det enda man ser är röven när dom springer iväg....
Citera
2012-02-16, 04:57
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Nja har inte testat den jaktformen, ängnar mig i stället åt smygjakt nattetid vilket är jävligt spännande Man kommer ofta riktigt nära då grisar inte är speciellt skygga på natten.

Är det inte svårt att komma till skott när dom lämnar legan? Inbillar mig att det enda man ser är röven när dom springer iväg....

Jo visst kan det vara svårt att få klart skott och de kan ju komma ut lite hur som helst men oftast så springer dom där de har störst chans att undkomma. Nattjakt är också en höjdare precis som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in