Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Det blir dock mindre och mindre aktuellt att tala om olika folkgruppers genpooler ju längre vi lever eftersom människan sen sin uppkomst har haft en tydlig tendens att röra sig, jag syftar på vad vi idag kallar globalisering.
Du använder begreppen population och folkgrupp som om det är samma sak. Är inte det problematiskt? Du säger vidare att populationsgenetik studerar olika folkgruppers föränding medan rasforskning studerar skillnaderna på dessa folkgrupper? Förtydliga gärna vad du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Men givetvis kommer det ta lång tid (om det ens kommer hända) innan man kan påstå att det inte skulle skilja något mellan olika folkgruppers och etniciteters genpooler (vilket således skulle innebära att vi inte längre heller skulle ha några olika etniciteter).
Men hur är den observationen ens relevant, för enligt ditt resonemang så skulle det i princip krävas att alla människor hade exakt samma gener ?? En genpool går väll enbart defineras utifrån den faktiska rörligheten. Om människor födda i norden åker till afrika och skaffar barn med människorna där, hur ska man definera deras barn utifrån en genpool? Är det ens meningsfullt att definera människor utifrån olika genpooler?
Kan du vara vänlig att definera begreppen folkgrupp och etnicitet som du använder dem. Jag tror att otydlighet kring vad dessa orden betyder leder till att vi missförstår varandra. Annars är jag tacksam för dina svar.
Som jag ser det så har olika grupper olika kultuer. Vilket betyder att etnicitet och folkgrupp är en identitet människor har. Och den identiteten är en konsikvens av den kulturen man blir påverkad av vilket visar på grupptillhörighet. Från det perspektivet så förstår jag inte hur folkgrupp eller etnicitet har man saken att göra. Rasforsking (ytterst oseröst ämne idag) försöker väll som du säger se skillnaderna på olika grupper och vill gärna förklara dessa skillnader utifrån biologiska termer. Det jag inte förstår är hur seriös vetenskap kan snacka om olika populationer ur ett biologiskt perspektiv bland människor idag 2012!
Jag misstänker att jag har saker att lära i det här ämnet och det är därför som jag har startat den här tråden. Jag är beredd att läsa evidens, populärlitteratur i ämnet ect. För att få en bättre bild av hur det fungerar. Åter igen jag är tacksam för de svar jag får, de hjälper mig och förhoppningsvis andra att förstå bättre.