2012-02-10, 18:47
Medlem
StraightToHails avatar
Vilka ska jag köpa?
Citera
2012-02-10, 19:07
Medlem
annanmedlems avatar
Du kan köpa avanza zero om det är aktiefonder du vill ha. Frågan är bara när du skall köpa.
Citera
2012-02-10, 19:11
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Du kan köpa avanza zero om det är aktiefonder du vill ha. Frågan är bara när du skall köpa.

allt jag vet om fonder är att man ska spara på sikt. är det vettigt idag med världsekonomin?

kan man köpa dessa du tipsar om via internetbanken swedbank?
Citera
2012-02-10, 19:26
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightToHail
allt jag vet om fonder är att man ska spara på sikt. är det vettigt idag med världsekonomin?

kan man köpa dessa du tipsar om via internetbanken swedbank?
Du kan ju lägga till att man helst skall köpa "när det är billigt" när det nu är och eventuellt sälja när det är dyrt plus att avgifter kostar och aldrig gynnar dig såklart.

Har du möjlighet att köpa nytt på sikt med? Dvs sprida ut köpen och inte bry dig om så mycket om när du råkade köpa och istället fokusera på att iaf inte sälja billigt?

Huruvida det är vettigt med tanke på världsekonomin vet jag inte. Med facit i hand relativt den senaste panikbotten så steg ju börsen en 30%, så då var det väl rätt att köpa, iaf såvida det inte drar ner i igen. Å andra sidan är ju börsen ca 30% dyrare nu så.

Jag kan inte ha en åsikt om det men det var det jag ville hinta på, att frågan kanske inte är vilken fond du bör köpa utan om du bör köpa. Vilken fond som kommer gå bäst (och inte om du skall köpa heller för den delen) vet vi ju inte, det vi vet besämt är som sagt att en dyr fond kostar mer än en billig och avanza zero kostar ingenting alls.

Jag vet inte om du kanske bara kan köpa Swedbanks fonder genom Swedbank, isf kan du inte köpa den.

Här är motsvarande fond från Swedbank:
http://public.fsb.solutions.six.se/fsb.public/site/public/fondtorg/funddetail_bank.page?magic=%28cc%20%28id%20IFS%29% 29

Den har ju dock en avgift på 0.4% så om ditt innehav var värt 10.000 kr hela tiden skulle du betala 40 kr i avgift för den årligen. Det kanske inte låter så farligt men på 20 år är det ju 800 kr om inte annat.

Tar du en "aktivt förvaltad" Sverigefond hos Swedbank så kommer det vara ännu dyrare:

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=1870

1.4% eller 140 kr för den. 2800 kr på de där 20 åren..
Citera
2012-02-10, 19:28
Medlem
Skaffa investeringssparkonto på avanza.se.
Sätt in dina pengar och sprid sen köpen över tid,
förslagsvis typ några tusen per månad. Då minskar risken
att köpa vid fel tidpunkt.
Finns enormt många fonder att välja mellan, men vill man göra det
enkelt så väljer man två fonder, varav en är en så kallad globalfond
och en är sverigefond. Globalfonden har lägre risk, men Sverigefonden kommer
antagligen ge bättre avkastning. Köp 50/50 om du vill göra det enkelt.

Jag rekomenderar Skagen Global och Cliens Absolut Aktier Sverige:

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=2435&savingsCase=AVANZA

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=34947&savingsCase=AVANZ A
Citera
2012-02-10, 19:42
Medlem
Rutendos avatar
Köp avanza zero ELLER någon ETF som följer något index. Köp då 50 dagars SMA korsar 200 dagars SMA uppåt och sälj av när det korsar neråt.
Citera
2012-02-10, 20:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Köp avanza zero ELLER någon ETF som följer något index. Köp då 50 dagars SMA korsar 200 dagars SMA uppåt och sälj av när det korsar neråt.
Kunde lika gärna köpa lite tidigare än så isf, iaf nu, börsen låg ju en bra bit över båda ändå så att det skulle korsa var ju givet och varför då vänta tills det verkligen gjorde det?

Se den lilla uppgång korsningen faktiskt skapade, den slapp man ju köpa på då.
Citera
2012-02-10, 20:28
Medlem
Rutendos avatar
Ja runt 2000 tror jag vore ett bra år att köpa på sig lite aktier/fonder. Alltså tanken var att han har fullständiga regler att följa slipper man "tro" sig veta när börsen bottnar osv. Kolla in investerasmart.nu där de backtestat just den strategi jag just gjorde reklam för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in