2012-02-10, 15:05
Medlem
KallePaHedens avatar
Hejsan Flashback,

Har funderat lite kring det där med att förlova sig. Skulle det vara fel att fria till sin tjej och bara ha en ring till henne? Är det inte så man gör på "riktigt"? Sen får mannen en ring vid vigseln, och kvinnan en kompletterande ring med.

Är det inte lite "fjortis-style" att båda får ringar vid en förlovning? Nån som kan "reglerna"?

Är sugen på att spontanfria till min sambo.......men vill göra det old-school-style med bara en ring till henne i en box...

(Och nej, det är inte för att jag vill se ledig ut för andra tjejer!)

Upplys mig om hur det funkar!!

MVH

Edit: Och om man nu ska förlova sig med två ringar, känns det inte lite fel att mannen får den ringen han redan haft ett år vid vigseln då? Det blir ju ingen skillnad vid det riktiga giftermålet då ju... Hä'r har du din din ring.....igen...
Senast redigerad av KallePaHeden 2012-02-10 kl. 15:09.
Citera
2012-02-10, 15:11
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Hejsan Flashback,

Har funderat lite kring det där med att förlova sig. Skulle det vara fel att fria till sin tjej och bara ha en ring till henne? Är det inte så man gör på "riktigt"? Sen får mannen en ring vid vigseln, och kvinnan en kompletterande ring med.

Är det inte lite "fjortis-style" att båda får ringar vid en förlovning? Nån som kan "reglerna"?

Är sugen på att spontanfria till min sambo.......men vill göra det old-school-style med bara en ring till henne i en box...

(Och nej, det är inte för att jag vill se ledig ut för andra tjejer!)

Upplys mig om hur det funkar!!

MVH

Edit: Och om man nu ska förlova sig med två ringar, känns det inte lite fel att mannen får den ringen han redan haft ett år vid vigseln då? Det blir ju ingen skillnad vid det riktiga giftermålet då ju... Hä'r har du din din ring.....igen...
Jag tror att det är vigselringen som du ska komma med i boxen. Jag vet sådana par där båda har förlovningsring, men bara kvinnan har vigselring.
Citera
2012-02-10, 15:12
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Jag tror att det är vigselringen som du ska komma med i boxen. Jag vet sådana par där båda har förlovningsring, men bara kvinnan har vigselring.

Ja, precis. Jag tänker att kvinnan får "diamantringen" när man friar. Sen när man gifter sig så får båda en slät ring var. Är det inte så det funkar? Eller kan man välja lite själv hur man vill göra? Vad säger "den gamla skolan"?
Citera
2012-02-10, 15:18
Medlem
mungs avatar
Som du beskriver det gör man bland annat i USA. I Sverige bär båda varsin förlovningsring för att vid vigseln utbyta vigselringar. Dessa kan man antingen bära ensamma eller ihop med förlovningsringen. Mannen kan alltså också bära en vigselring om han vill, men det går även bra att fortsätta med förlovningsringen. Då ändrar man ofta också inskriptionen, eller gör en om man inte har någon.
Citera
2012-02-10, 15:21
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ja, precis. Jag tänker att kvinnan får "diamantringen" när man friar. Sen när man gifter sig så får båda en slät ring var. Är det inte så det funkar? Eller kan man välja lite själv hur man vill göra? Vad säger "den gamla skolan"?
Det där med förlovningsringar är väl nymodigheter. Precis som förlovning. Ringen du flashar med ska du inte ge henne då, utan vid bröllopet. Du bara visar den alltså

Fast varför göra saker "old school", och hur "old" tänker du? 1910, 1950...
Citera
2012-02-10, 15:30
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Det där med förlovningsringar är väl nymodigheter. Precis som förlovning. Ringen du flashar med ska du inte ge henne då, utan vid bröllopet. Du bara visar den alltså

Fast varför göra saker "old school", och hur "old" tänker du? 1910, 1950...

Nej, jag tänker bara hur typ ens föräldrar gjorde och tycker det känns lite nymoderniteter från handlarna att båda ska ha ring med en gång... gillar att göra saker lite på sidan med.....men vill ha referat till att det kan göras så "enligt boken"... Jag tänker nog bara fria och ha en sjysst ring till henne, sen får vi varsina giftasringar vid vigseln med... jag vill bara ha en ring..

Kom precis på att farsan, lika som mamma, har två ringar var.... Men jag får väl köra "american-style" på det hela då.. har nog bara råd till en ring till henne.. Funkar det?

Sen får nya tråden bli hur fan man ska göra det överfetaste, mest genomtänkta frieriet.....?? Inte maffigt dyrt, mer genomtänkt smart!

Men att man bara skulle visa ringen låter lite udda? Man teasear henne bara alltså? För att inte ge henne nån ring alls? Eller byter man släta förlovningsringar då?
Citera
2012-02-10, 15:37
Medlem
mungs avatar
Citat:
Men att man bara skulle visa ringen låter lite udda? Man teasear henne bara alltså? För att inte ge henne nån ring alls? Eller byter man släta förlovningsringar då?
Precis! Förlovningsringarna är allra oftast helt släta guldringar, vigselringen är bara en teaser.
Citera
2012-02-10, 15:39
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Nej, jag tänker bara hur typ ens föräldrar gjorde och tycker det känns lite nymoderniteter från handlarna att båda ska ha ring med en gång... gillar att göra saker lite på sidan med.....men vill ha referat till att det kan göras så "enligt boken"... Jag tänker nog bara fria och ha en sjysst ring till henne, sen får vi varsina giftasringar vid vigseln med... jag vill bara ha en ring..

Kom precis på att farsan, lika som mamma, har två ringar var.... Men jag får väl köra "american-style" på det hela då.. har nog bara råd till en ring till henne.. Funkar det?

Sen får nya tråden bli hur fan man ska göra det överfetaste, mest genomtänkta frieriet.....?? Inte maffigt dyrt, mer genomtänkt smart!

Japp, bara teasa Ni skaffar var sina förlovningsringar, men bara hon har en vigselring. Så som mung skriver.

Har du 15 min kan du ju inspireras av detta. http://www.youtube.com/watch?v=eJWlavnM6b0&feature=related

Går ju på lite pengar, men du fixar ju allt vid samma tillfälle så att säga. Är väl nån TV-kanal som arrangerat detta, men en variant kanske.
Citera
2012-02-10, 15:46
Medlem
Citat:

Den gamla skolan, vilket jag tillhör, för jag är lite gammal, säger att man köper två förlovningsringar för att visa att man hör ihop och sedan när man gifter sig så köper man något flådigt till damen när man gifter sig. Förlovningsringarna är mao lika och släta, bröllopsringen brukar innehålla diamanter, om damen själv får välja.
Citera
2012-02-10, 16:02
Medlem
Det viktigaste tycker jag ändå att om du vill lämna över en ring vid frieriet, ska du ha sett till att den kommer att passa på henne, annars blir det väldigt misslyckat om ni måste gå tillbaka till butiken och byta. Det är dessutom ändå säkrast att hon är med vid inköpet från första början, för även om du vet hennes storlek och beställer, kan ringen sitta fel (beroende på modell tex). Sen sitter du där med en ring som du inte kan lämna tillbaka (om den är gjord på beställning). Det vanligaste som jag har hört är ju trots allt att en friar/man kommer överens om att förlova och gifta sig och sedan tillsammans går och köper ringar till varandra.
Citera
2012-02-10, 20:00
Medlem
Jag är en sådan kille som känner mig extremt obekväm med smycken så min fru bär sin ring men det gör inte jag och det gjorde jag klart för henne från början så fick det bli.
Det är inget som jag ens tänker på längre.
Citera
2012-02-10, 23:25
Medlem
ViciousDeliciouzs avatar
Varför tittade jag ens i denna tråden

Klart bara din tjej kan bära ring om du vill det..
Men det vanligaste är väl att båda har ringar.. Har aldrig varit förlovad, även om det börjar bli dags efter ett sju år långt förhållande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in