2012-02-10, 02:00
Medlem
Har läst många åsikter om detta och det verkar vara 50/50. Sägs vara bra som huggare men inte till mycket mer, medans endel säger att de duger till allt. Tänkte på de större knivarna som tex. Fällkniven NL1 Thor.

Hur ligger det till? Är det verkligen extremt onödigt att bara använda sig av en större kniv?
Citera
2012-02-10, 02:03
Medlem
Så länge den går att använda som både kniv och yxa, spelar storleken ingen roll.
Citera
2012-02-10, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donjulio
Så länge den går att använda som både kniv och yxa, spelar storleken ingen roll.

Kollade nyss på kniven http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/406/28/exclusive-knives/nl1

Den duger.
Citera
2012-02-10, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donjulio
Kollade nyss på kniven http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/406/28/exclusive-knives/nl1

Den duger.

Haha, ja det är en riktig stålbit . Dock håller jag med dig om din tidigare post. Det handlar nog också om vad man är bekväm i, gillar man små och smidiga knivar bör man använda det. Medans andra kanske känner att de kan göra så mycket mer eller bara gillar tyngden eller vad det nu må vara med en större kniv.
Senast redigerad av Varmkudde 2012-02-10 kl. 02:26.
Citera
2012-02-10, 07:36
Medlem
supraas avatar
Kan ni som säger att det är bättre att ha en stor kniv verkligen tälja med ett 25cm långt blad? Varför ska man hugga med en kniv när det finns verktyg som är avsedda att hugga med? Jag ser faktiskt ingen nytta med en kniv som liknar ett svärd, men jag är varken rambo eller ute i skogen speciellt mycket
Citera
2012-02-10, 08:53
Medlem
The_Skins avatar
Jag tillbringar mycket tid i skogen, året runt övernattar jag i det vilda och bygger vindskydd mm.
Jag föredrar att ha en bowiekniv med mig, gärna då tillsammans med en liten kniv och en hopfällbar såg.
Bowiekniven används då huvudsakligen till att klyva ved samt att hugga ris/grenar.
Bowiekniv + såg väger ungefär lika mycket som en yxa men fungerar för mig bättre än en yxa, effektivare och säkrare.
Använd det du själv trivs med men testa alla metoder innan du bestämmer dig, när du väl bestämt dig investera i bra grejer.
Citera
2012-02-10, 09:18
Medlem
Det finns olika verktyg för olika vegetation.
Liten kniv och yxa fungerar bra på våra breddgrader, där träden är höga och tjocka. Stor kniv/ machete fungerar bättre där vegetationen är mer som energiskog/ sockerrör/ djungel.

En stor kniv finns i samisk knivtradition då det inte förekommer traditionell trädfällning, snarare att kapa ner mindre träd (storlek som sydsvensk sly).

En "liten" kniv används på ett helt annat sätt än en "stor". Du skall dessutom aldrig gå ut i skogen med bara EN kniv. Om du har en stor kniv som Fällkniven A1/A2 eller större har du troligtvis också med dig en WM1/U2/P osv. för pillejobben. Det är ju inte utan anledning som "slöjdknivar" har blad som är fyra-fem centimeter långa.

Jag har använt Fällkniven F1, S1, H1, WM1, U2, Hultafors HVK, GK, Mora 510/511, LMF II, Equus 360, GB Vildmarksyxa mfl. och kommit fram följande:
Fällkniven F1 eller Mora 510 är alldeles lagom i storlek för mina behov. LMF II och BG USK är inte praktiska på något sätt.

Om du använder en "liten" kniv som Mora 510/511 kommer du inte misshandla kniven på samma sätt. Om du hugger med en kniv/yxa är skaderisken dessutom större. Om du klyver ved med med kniv/slåpinne kan du göra det bland folk i nästan mörker och du har bättre kontroll.
Det är mycket högre energiinnehåll i en yxa eller huggare som träffar snett och träffar någons ben.
Om du istället slår med pinne på kniven blir det ett naturligare grepp då "hand möter hand" och det värsta som kan hända är att du slår dig på handen, vilket hittills aldrig hänt mig.

Vill du ha en stor kniv så köp den då, men ta med en liten också. Att tälja grillpinnar med en NL1 är lite meckigare än med en WM1.

Jag har inte sett någon av de erkända överlevnadsinstruktörerna rekommendera "stora" knivar. De flesta använder enkla Moraknivar.
Citera
2012-02-10, 09:37
Medlem
Vad är syftet med en stor kniv? Den är dålig till finarbete och den är dålig till grovarbete. En liten "campingyxa" är bra till grovarbete och fungerar lika bra till finarbete som storkniven, en vanlig kniv är bra till finarbete och fungerar lika bra till grovarbete som storkniven (surra kniven vid en påk (längs med, hela knivens längd stödd av påken) så har du en yxa). När det gäller jakt och försvar (spjut) så är den mindre kniven bättre än den stora.

Jag är mycket ute i skogen (inte överlevnad utan jakt och vandring) och jag har ALDRIG känt något behov av en stor kniv. Normalt sett har jag två knivar, en fin kniv som jag använder till mat, urtagning och liknande och sedan en vanlig hantverkarkniv eller billig fällkniv till grovarbetet (tälja, klyva ved, peta under naglarna, skära av tejp och snöre osv). En vanlig hultafors för 80 spänn håller länge, jag köper kanske en om året om ens det, den kommer hålla längre än dig i en överlevnadssituation.
Citera
2012-02-10, 10:15
Medlem
Det är ju inte för inte som Moras (numera nedlagda) modell 510 fick utmärkelsen "The Wilderness Blade" 2004. Den nuvarande modellen 511 kostar ungefär 30 kronor i affären.
Såga av fingerskyddet så har du en 510.

http://books.google.se/books?id=IXSdsAiqAu4C&pg=PA32&lpg=PA32&dq=Mora+the +wilderness+blade+2004&source=bl&ots=dvH0nN1v5k&si g=qynwL5Ys_AfxoVkMpfP2sLpG97s&hl=sv&sa=X&ei=xt80T5 WePIP44QTeh_SjAg&ved=0CFkQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=fal se
Citera
2012-02-10, 17:22
Medlem
Tack för svaren! Ja jag håller nog med allas synpunkter mer eller mindre. Verkar som det bästa är att testa sig fram, eller iallafall köpa en stor kniv/liten yxa och en mindre kniv för fin liret.
Citera
2012-02-10, 17:34
Medlem
Det är som många säger en smaksak så klart vad man trivs med. Jag själv använder Gerbers Bear Grylls-kniv, http://www.squidoo.com/bear-grylls-gerber-knife som jag tycker att är perfekt i storlek, balans och den har de funktioner som jag behöver, men jag skulle inte rekommendera den någonsin eftersom det är en riktig skitkniv!

Men om någon som KAN tillverka knivar gör en i samma utförande är jag den första som köper den.
Citera
2012-02-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmkudde
Tack för svaren! Ja jag håller nog med allas synpunkter mer eller mindre. Verkar som det bästa är att testa sig fram, eller iallafall köpa en stor kniv/liten yxa och en mindre kniv för fin liret.

Om du ska ha två knivar så rekommenderar jag att en är en fällkniv som du kan öppna och stänga med en hand. Jag har haft ett par men alla har haft så värdelöst stål och nu har jag en fransk klassisk fällkniv (glömt namnet) som är bra men inte går att hantera med en hand. En gammaldags EKA har bar stål och går att modifiera genom att man borrar ett hål i bladet och skruvar dit en liten bult och mutter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in