Citat:
Ursprungligen postat av
messier11
Tusen tack.
Jag kanske är ovanligt korkad men trots att jag läst på tullens hemsida och diverse forum är det ett par oklarheter.
1. måste jag ha d-nummer för att få köra bilen upp tilll ett år?
2. får man d-nummer av att ange mindre än 183 dagar vid skattekorts ansökan?(oavsett om man ska vara där 90% av året) mao ljuga..
3. det hänvisas i en post här till ett papper som intygar nåt.. Vilket papper och hur får man det?
Skit i vad stickan säger
1, ja, men med det menas att du inte får ha norskt personnummer, så länge du bara har svenskt så är du där som turist och inte behöver oro dig. Ett D-nummer skaffar du dig när du jobbar för att kunna få ut lönen bl.a ( en annan diskussion men hur som helst, när du jobbar skaffar du ett d-nummer för annars får du ingen lön utbetalt. regeln är egentligen att som turist, eller såväl arbetande med d-nummer, så får du använda svensk bil i ett år i Norge utan att göra nånting.
2. jag har alltid fått behålla mitt d-nummer, såväl när jag angett 6 månader och mer. Bara säg att du fortsatt bor i Sverige.
3. När du har fått skattekort, alltså d-nummer, så kan du be om en bekräftelse på skattekontoret, säg att du ska ha det i bilen, där d står ditt dnummer. Dom vet förhoppningsvis vad du menar, det har dom gjort för mig.